بسیج همه امکانات برای مقابله با سیل شمال


با بارش شديد باران که از 2 روز گذشته در استانهاي شمالي شامل خراسان شمالي، گلستان، گيلان و مازندران اتفاق افتاده، مردم برخي نواحي اين استانها بيشترين آسيب را ديده‌اند و به اصطلاح خانه خراب شده‌اند. به عنوان مثال خسارت وارده به شريان‌هاي مواصلاتي، پل‌ها، معابر، تاسيسات آب، برق و گاز، باغات و دام‌ها در روستاها و شهرهاي غرب مازندران ناشي از طغيان رودخانه‌ها فراتر از حد تصور بوده و دامنه تخريب بسيار بالاست. بر اساس گزارشهاي رسيده از استانهاي شمالي تاکنون حدود 7 نفر در 3 استان گيلان و مازندران و خراسان شمالي در پي وقوع سيل فوت شده‌اند و يک نفر در استان گيلان مفقود شده است. همچنين تنها در استان مازندران به بيش از 900 نفر امدادرساني شده است و اين در حالي است سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر اعلام کرده در کل چهار استان آسيب ديده به 870 نفر امدادرساني شده و سه نفر فوت کرده‌اند. مشاهده خبرنگاران در شهرهاي مازندران نشان مي‌دهد که بارش باران و رعد و برق و بعضا طوفان در شهرهاي فريدونکنار، تنکابن، ساري، محمودآباد، جويبار، ساري، بابل، بهشهر، سوادکوه، قائمشهر، نوشهر، چالوس و آمل شديد گزارش شده و در پي آن به تاسيسات زيربنايي و منازل در اين شهرها خسارت وارد شده است. تا آنجا که ۱۵ خط اصلي برق مازندران دچار قطعي شده و گاز و آب در برخي نواحي مازندران قطع شده و خانه‌هاي ساکنان برخي نواحي به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشين‌ها در پارکينگ‌ها زير آب فرو رفته‌اند.

  • بي توجهي به هشدارها

با وجود آنکه هشدارهاي لازم به مردم مازندران و مسافران هوادار اين استانهاي شمالي نسبت به وقوع سيل و بارندگي شديد داده شده بود اما باز هم گرفتار شدند و يک مسافر اسب سوار در لب ساحل فريدونکنار با صاعقه دچار ايست قلبي شد و خودش و اسب، درجا از بين رفتند؛ حالا اين مسافر شمال از دست رفته و ۲ نفر در بهشهر و ساري فوت شده‌اند و يک نفر در چالوس بر اثر خفگي در آب از بين رفته است. به تازگي گزارش شده که يک نفر در خراسان شمالي نيز جان خود را در پي بروز سيل از دست داده است. همچنين مسافران شمال در راه بازگشت به خانه‌هايشان در جاده‌هاي مازندران گير افتاده‌ بودند و ترافيک شديدي ايجاد شده بود اما هم اينک ترافيک در جاده‌ها روان گزارش شده است. تاکنون بيشترين باران در اطراف رامسر با 275 ميليمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرريز شدن و پل نياسته اين شهرستان خم شده و در حال ريزش است؛ فعلا (تا لحظه تهيه گزارش) شرايط در رامسر و تنکابن بحراني است و مدارس غرب مازندران براي احتياط و آسيب نديدن دانش آموزان تعطيل شده‌اند. اين تنها مازندران نبوده که از سيل اخير آسيب ديده بلکه شهرستانهاي صومعه سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهيجان، ماسال و تالش در استان گيلان و چندين شهرستان در استان گلستان و خراسان شمالي نيز دچار خسارت شده‌اند؛ به عنوان مثال رودخانه در برخي از اين شهرستانها طغيان کرده و برخي پل‌ها از بين رفته‌اند؛ خانه‌هاي برخي از اين شهرستانها دچار آبگرفتگي شده‌اند و خلاصه آنکه تاسيسات زيربنايي در اين شهرستانها تخريب شده‌اند.

  • دستورات ويژه معاون اول رييس‌جمهور

دکتر اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس جمهور در تماس‌هاي تلفني جداگانه با استانداران مازندران و گيلان، ضمن اطلاع از آخرين وضعيت خسارات ناشي از بارش شديد باران و وقوع سيل در اين دو استان، خواستار آماده‌باش کامل نيروهاي امدادي جهت رسيدگي فوري و امدادرساني به مصدومين و خسارت ديدگان شد. معاون اول رييس جمهور همچنين ضمن ابراز همدردي با خانواده جانباختگان، مصدومين و خسارت‌ديدگان، از استاندار و ساير مديران استانهاي مازندران و گيلان خواست با بکارگيري تمام ظرفيت‌هاي استان و نيز استان‌هاي همجوار، هرچه سريعتر اقدامات لازم را در جهت رفع آبگرفتگي معابر و مديريت اوضاع تا زمان بازگشت شرايط به حالت عادي انجام دهند.

  • چهار استان درگير سيل و آبگرفتگي

مرتضي سليمي، رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر در آخرين اظهار نظر و با تشريح آخرين جزئيات امدادرساني به مناطق سيل‌زده گفته، امدادگران در حال امدادرساني در چهار استان گيلان،‌ مازندران، گلستان و خراسان شمالي هستند.

وي اظهار کرده بر اساس گزارش‌هاي تجميعي از سراسر کشور تعداد استان‌هاي درگير، به چهار استان رسيده و در حال حاضر امدادگران مشغول امدادرساني در استان‌هاي گلستان، گيلان، مازندران و خراسان شمالي هستند. 89 تيم عملياتي متشکل از 396 نيروي امدادگر در شهرستان‌هاي کردکوي، گرگان، بندرگز، علي آباد، تالش، فومن، صومعه سر، لنگرود، آستارا، املش، رضوانشهر، رودسر، آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جويبار، چالوس، ساري، نکا، نوشهر، نور، کلاردشت، رامسر، بهشهر، قائمشهر، گلوگاه، شيروان و رازجرگلان در حال امدادرساني هستند و بر اساس گزارش‌هاي تجميعي تا ساعت 10:30 امروز، به 870 نفر امدادرساني شده است.

سليمي‌اضافه کرده 168 نفر از هموطنان که بر اثر سيل و آبگرفتگي با مشکل اسکان مواجه شدند و در مساجد و پايگاه‌هاي امداد و نجات جمعيت هلال احمر اسکان اضطراري داده شدند. امدادگران تاکنون 193 منزل مسکوني را از آب تخليه کردند و براي اين کار از 80 دستگاه موتور پمپ و لجنکش استفاده شد. اقلام مورد نياز از جمله نايلون در ميان آسيب ديدگان حال توزيع است.

  • کاهش ۱۵ درجه‌اي دما در نوار شمالي کشور

احد وظيفه، مدير کل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌اي دما در نوار شمالي کشور و دامنه‌هاي البرز در روزهاي آينده خبر داده و به ايسنا گفته است: در اثر جريانات سرد شمالي، ابرناکي، همراه با بارش باران، گاهي به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش باد شديد و کاهش محسوس دما حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسيوس در نوار شمالي کشور و دامنه‌هاي البرز رخ خواهد داد.

وي اظهار کرد: رگبار باران، گاهي رعد و برق و وزش باد در اردبيل، جنوب آذربايجان شرقي، دامنه‌هاي زاگرس مرکزي در استان‌هاي کردستان، شمال و شرق کرمانشاه و لرستان، همدان، مرکزي ، دامنه‌هاي جنوبي البرز در استان‌هاي زنجان، قزوين، البرز، تهران و سمنان پيش‌بيني مي‌شود. مدير کل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي ادامه‌ داد: امروز(۱۵ مهرماه) بيشترين مقدار بارش همراه با وزش باد و گاهي با رعد و برق در استان‌هاي گيلان، البرز، تهران، غرب سمنان و جنوب و غرب مازندران پيش‌بيني مي‌شود. همچنين پديده غالب در شرق استان‌هاي خراسان رضوي و خراسان جنوبي و همچنين سيستان‌وبلوچستان وزش باد شديد خواهد بود. فردا (۱۶ مهرماه) نيز در برخي از مناطق زاگرس مرکزي و جنوب شرق کشور بارش پراکنده باران، گاهي با رعد و برق پيش‌بيني مي‌شود.

  • سيل جان يک نفر را در شهرستان شيروان گرفت

مرآتي، فرماندار شيروان در خراسان شمالي به ايسنا گفته، يک نفر از اهالي اين شهرستان گرفتار سيل شده و جان خود را از دست داده است.

  • خسارت 4 ميلياردي ناشي از جاري شدن سيل در راز و جرگلان

محمد زارعي، فرماندار راز و جرگلان نيز از جاري شدن سيل در سه بخش اين شهرستان خبر داده و اضافه کرده بر اثر جاري شدن سيل ارتباط هفت روستا قطع شد که با تلاش‌هاي انجام شده اين ارتباط هم اکنون برقرار شده است. همچنين سيل چهار ميليارد تومان به سه بخش اين شهرستان خسارت وارد کرده است.

  • امدادرساني به 36 حادثه ديده سيل و آبگرفتگي در گلستان

محمدعلي هروي، مديرعامل هلال احمر گلستان نيز از امدادرساني نيروهاي هلال احمر استان به 36 نفر از حادثه ديدگان سيل و آبگرفتگي در استان خبر داده و در جمع خبرنگاران گفته، طي روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته گذشته نيروهاي هلال احمر استان در يک مورد کمک به در راه ماندگي در پارک جنگلي امام رضا(ع) کردکوي، 6 مورد امدادرساني و تخليه آب منازل در روستاهاي کارکنده، نوکنده و گز و 2 مورد امدادرساني در پي ريزش سقف در گرگان و روستاي امام آباد شهرستان علي آباد کتول امدادرساني کردند.

  • جزئيات خسارت بارندگي شب گذشته در گلستان

مجتبي جمالي، مديرکل مديريت بحران استان گلستان نيز آخرين وضعيت خسارت باد و بارندگي شديد شب گذشته در استان را تشريح کرد و به خبرنگاران گفته ميزان بارندگي در ايستگاه‌هاي باران سنجي در شب گذشته حدود 60 ميلي متر گزارش شده و رعد و برق‌هاي شديد رخ داده است. همچنين شهرستان‌هاي غربي استان از جمله بندرگز، کردکوي، ترکمن، گرگان و علي آبادکتول دچار آبگرفتگي شدند. وي اضافه کرده با توجه سيلابي رودخانه زيارت و النگدره، محدوديت آب شرب شهري در گرگان و در بندرترکمن به دليل قطع برق تاسيسات و چاهها رخ داده است. همچنين در برخي مناطق بويژه بندرگز، داشلي برون و مراوه تپه قطعي موقت برق وجود داشته که تا اواخر وقت شب گذشته برطرف شده است.

  • امداد‌رساني هلال احمر گيلان به 400 خانوار گرفتار در سيلاب

مهدي ولي‌پور، مديرعامل هلال احمر گيلان در آخرين اظهار نظر از امداد‌رساني هلال احمر به 400 خانوار گرفتار در سيلاب خبر داده و گفته است: با توجه به آب گرفتگي برخي منازل و مسيرهاي عبوري، 65 موتور پمپ جمعيت هلال احمر جهت کمک به تخليه آب منازل و مناطق عبوري به کار گرفته شده است. وي با اشاره به آب گرفتگي 35 روستا در 12 شهرستان استان تاکيد کرده کمک‌رساني به مردم حادثه ديده تا پايان آبگرفتگي و بازگشت به شرايط عادي ادامه خواهد داشت.

  • آبگرفتگي در سياهکل به صورت جزئي است

رضا اسلامي، فرماندار سياهکل با اشاره به عبور کانال آب از داخل شهر، گفته خوشبختانه وجود اين کانال سبب شده که آبگرفتگي جزئي داشته باشيم.

وي با بيان اينکه ايستگاه هواشناسي سياهکل دچار مشکل ناشي از برخورد صاعقه شده است، افزود: با اين وجود ميزان دقيق بارندگي مشخص نيست، اما ميزان بارش حدود 150 ميلي متر تخمين زده مي‌شود.

بارش بيش از 216 ميليمتر باران در منطقه اسالم

سيد عيسي مهدوي، فرماندار تالش با اشاره به بارش 216 ميلي متر باران در منطقه خرجگيل اسالم گفته گاز ۴۰ خانوار در خانقاه تالش به دليل رد شدن سيل از مسير لوله گاز قطع شده است. وي اضافه کرده با بارش‌هاي شب گذشته تعدادي از خانوارهاي روستا نشين در شهرستان تالش که در مسير سيلاب سکونت داشتند، دچار آسيب ديدگي شده و به برخي از راه‌هاي عبوري خسارت وارد شده است.

  • سيلاب راه 27 روستاي ماسال را مسدود کرد

محمدجواد عامر، فرماندار ماسال از از مسدود شدن 27 راه روستايي بر اثر بارش شديد باران و وقوع سيلاب خبر داده و اضافه کرده بر اثر بارش شديد باران در دو بخش شاندرمن و بخش مرکزي ماسال 32 راه روستايي و اصلي شهرستان دچار آبگرفتگي شده است که از اين ميان راه‌هاي دسترسي 27 روستاي شهرستان مسدود شده بود که با تلاش نيروهاي خدمات رسان و امدادي، تعدادي از اين راه‌ها بازگشايي و مابقي در حال انجام است. وي افزوده 191 منزل و انبار برنج روستايي دچار آبگرفتگي شده است.

  • کشته شدن 4 نفر در مازندران

ذکريا اشکپور، سخنگوي اورژانس مازندران در گفت‌وگو با ايسنا از برق گرفتگي يک نفر در اثر صاعقه جواني در فريدونکنار خبر داده و گفته اين جوان در بيمارستان فوت کرده است. يک فرد ديگر نيز در ساري در خودروي خود نشسته بود که دچار برق گرفتگي شد. يک فرد نيز در شهرستان بهشهر دچار برق گرفتگي شده است. هر دوي اين افراد نيز فوت شده‌اند.

وي همچنين از فوت يکي از رانندگان تاکسي شهر چالوس به دليل خفگي ناشي از گرفتار شدن ماشين در آبگرفتگي زيرگذر تازه‌آباد خبر داده و تصريح کرده است، با وجود حضور نيروهاي آتش‌نشاني و امداد اورژانس، متاسفانه اين حادثه منجر به فوت اين شهروند چالوسي شد. عليرضا قدمي، رئيس پليس راه مازندران نيز درباره محدوديت‌هاي محورهاي مواصلاتي استان مازندران با توجه به بارش‌هاي فعلي خاطرنشان کرد: بارش شب گذشته باران موجب آبگرفتگي معابر شده و برخي از محورها با مشکل تردد رو به رو شده‌اند. محور دو هزار تنکابن نيز به دليل آبگرفتگي و شدت باران روز گذشته مسدود شده و تلاش براي بازگشايي محور ادامه دارد. براي امروز نيز محدوديت جديدي اعلام نشده و با توجه به شدت بارندگي خوشبختانه در محورهاي مواصلاتي استان مازندران تاکنون تصادفي گزارش نشده است.