پیش‌بینی کاهش 50 درصدی قیمت در صنعت IT


ميرمهدي کميجاني رئيس اتحاديه فناوران رايانه گفت‌: نوسان قيمت ارز سبب شده که هيچ کس ريسک خريد کالا نکند زيرا هنوز مشخص نيست کف قيمت دلار چقدر خواهد بود. طي سه روز قيمت از 20 هزار تا 12 هزار تومان تغيير داشته است و اين رقم بزرگي در کالاي عمده به حساب مي‌آيد. اين در حالي است که اگر قيمت دلار امروز بر روي 14 هزار تومان تثبيت شود با علم به اينکه بسياري از کالاها در گمرک است ما کاهش 50 درصدي دوباره قيمت‌ها را خواهيم داشت.

ميرمهدي کميجاني در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص تاثير پايين آمدن قيمت دلار بر روي رايانه، کالاي آي تي و لوازم جانبي آن گفت: کاهش قيمت دلار باعث شد که ما شاهد شوک بزرگي به بازار لوازم کامپيوتر باشيم به طوري که تاکنون 20 تا 30 درصد کليه لوازم آي تي کاهش قيمت داشتند. رئيس اتحاديه فناوران رايانه ادامه داد: به رغم اين کاهش رکود بر بازار حکمفرماست و مشتري وجود ندارد. فروشندگان اگر خريدار واقعي پيدا کنند حتي حاضر هستند بيش از اين ارقام به مشتري تخفيف بدهند تا معامله صورت بگيرد.

رئيس اتحاديه فناوران رايانه ادامه داد: نوسان قيمت ارز سبب شده که هيچ کس ريسک خريد کالا نکند زيرا هنوز مشخص نيست کف قيمت دلار چقدر خواهد بود. طي سه روز قيمت از 20 هزار تا 12 هزار تومان تغيير داشته است و اين رقم بزرگي در کالاي عمده به حساب مي‌آيد. اين در حالي است که اگر قيمت دلار امروز بر روي 14 هزار تومان تثبيت شود با علم به اينکه بسياري از کالاها در گمرک است ما کاهش 50 درصدي دوباره قيمت‌ها را خواهيم داشت.

رئيس اتحاديه فناوران رايانه ادامه داد: واردکنندگان تماما ارز خود را از سامانه نيما تهيه مي‌کنند اما برخي از نمايندگي‌ها با سوء استفاده از شرايط موجود کالا را با نرخ دلار آزاد به مشتري مي‌دهند و براي خود، بازار مخصوصي راه‌ انداخته‌اند همين افراد در حال حاضر بيشترين ضرر را کرده‌اند و روز گذشته از ترس اينکه قيمت دلار بيشتر کاهش پيدا کند بر روي تابلوي مغازه اعلاميه تغيير شغل و يا حراجي زدند.

رئيس اتحاديه فناوران رايانه ادامه داد: ما عده‌اي از اين افراد را شناسايي کرده‌ايم و آنها را به صورت کتبي و با ارسال احضاريه دعوت کرديم و در صورت عدم حضور واحد کسب آنها 15 تا 30 روز پلمب و به دادگاه تعزيرات معرفي خواهند شد.

رئيس اتحاديه فناوران رايانه افزود: ما فاکتورها را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و به دنبال آن هستيم که مشخص شود که از واردکننده تا خرده‌فروش نهايي کجا سوء استفاده شده است. همان شخص يا شرکت بايد مابه‌التفاوت اضافي دريافتي را مسترد کند و رضايت طرف مقابل را بگيرد در غير اين صورت تعزيرات علاوه بر اين اعمال بايد تا 4 برابر مبلغ به دولت جريمه بدهند.

رئيس اتحاديه فناوران رايانه ادامه داد: مردم در صورت ديدن اين سوء‌استفاده‌ها اعم از فروشنده يا واردکننده يا بنکدار مي‌توانند به اتحاديه مراجعه و يا با شماره 41015 گزارش تخلف را بدهند و يا به صورت آنلاين با مراجعه به سايت اتحاديه مدارک خود را اسکن کنند تا ما به آن رسيدگي کنيم اما با اين وضعيت وقتي کالاي سه ميليوني را الان 10 ميليون تومان قيمت گذاشته‌اند مي‌طلبد که نظارت‌ها بيشتر شود و مسئولين نظارتي در اين حوزه به ما کمک کنند.