« هرگز» در سياست وجود ندارد


وزير خارجه کشورمان در مورد اينکه آيا با ترامپ يا اعضاي دولت او ديدار خواهد کرد يا نه گفت: در سياست ، هرگز نبايد گفت «هرگز». اما من معتقدم که نياز به تغييرات جدي در اين دولت وجود دارد. به گزارش ايلنا، «محمد جواد ظريف» در گفت‌وگو با «مهدي حسن» مجري شبکه الجزيره به سوالاتي درباره نقش ايران در سوريه، دموکراسي در ايران و آينده توافق هسته‌اي و روابط با آمريکا در دوران ترامپ پاسخ داد.

وزير خارجه کشورمان درباره خروج آمريکا از برجام گفت: توافق هسته‌اي بهترين توافقي بود که آمريکا و ايران مي‌توانستند به آن دست پيدا کنند؛ اين بهترين توافقي بود که جامعه بين‌المللي مي‌تواند به آن برسد.

وي در مورد ديدار احتمالي با ترامپ گفت: ما علاقه‌اي به ديدار با رييس‌جمهور آمريکا نداريم؛ چراکه آمريکا شريک قابل اعتمادي در مذاکره نيست. آنها هميشه مي‌گويند قصد عقد يک پيمان با ايران را دارند. آنها اکنون از پيمان مودت ۱۹۵۵ با ايران خارج شدند چون دادگاه جهاني عليه آنها راي صادر کرده است. اين بدان معناست که هر مذاکره‌اي با اين رييس‌جمهور و دولتش ضمانت اجرايي نخواهد داشت. وزير خارجه کشورمان در مورد اينکه آيا با ترامپ يا اعضاي دولت او ديدار خواهد کرد يا نه گفت: در سياست، هرگز نبايد گفت هرگز. اما من معتقدم که نياز به تغييرات جدي در اين دولت وجود دارد. ظريف بار ديگر از برجام حمايت کرد و گفت: به اعتقاد من اين توافق به نفع جامعه جهاني است. ايران به اروپايي‌ها يک زماني داده است چرا که آنها از ما خواستند به آنها براي جبران خسارات وارده از جانب آمريکا به واسطه خروج اين کشور، وقت بدهيم. اين يعني ايران بايد منافع اقتصادي حاصل از برجام را لمس کند.

وي به سوالاتي در مورد وضعيت داخلي ايران هم پاسخ داد و درباره اينکه آيا ايران بايد دموکراسي را در نظر بگيرد يا خير گفت: برخي افراد زمام کشورها را به مدت طولاني در دست دارند اما اين بدان معنا نيست اين کشورها دموکراتيک نيستند. رهبري در ايران هم مي‌تواند هر زماني توسط شورايي که او را انتخاب کرده کنار گذاشته شود. اين شورا هم به انتخاب مردم است.

وزير خارجه کشورمان در رابطه با اتهام جنايت جنگي به دولت سوريه که ازسوي برخي گروه‌ها مطرح مي‌شود، گفت: من هر گونه استفاده از سلاح شيميايي را محکوم مي‌کنم. ايران هرگونه حمله به غيرنظاميان را از سوي هر کسي که باشد، محکوم مي‌کند. وي همچنين تاکيد کرد: گروه‌هايي که از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي‌کنند، محکوم هستند. وزير امور خارجه ايران تصريح کرد: در جنگ سوريه مقصر کساني هستند که با اين توهم که مي‌توانند بشار اسد را از قدرت برکنار کنند، از راه حل سياسي پيشگيري کردند. ظريف در پاسخ به تلاش اين مجري براي متهم کردن دولت سوريه به حمله به مناطق غيرنظامي، گفت: من درباره مسئوليت ايران صحبت مي‌کنم؛ من براي دفاع از هيچ کسي اينجا نيستم. من براي دفاع از ايران اينجا هستم. وي افزود: ايران خواستار حل و فصل سياسي مسائل سوريه بود. آن‌ها (معارضان و شورشيان) نپذيرفتند. آن‌ها مزدوران خود و اين جنگجويان خارجي را مي‌خواستند.

ظريف تاکيد کرد: سوريه يک دولت دارد و آخرين بار که من بررسي کردم، اين دولت يک کرسي در سازمان ملل دارد و آن‌هايي که تلاش کردند اين دولت را با استفاده از داعش و جبهه النصره کنار بزنند، کساني هستند که اين آشفتگي را ايجاد کردند.