میزبان علیه میهمان!

هنوز ماجرای مزاحمت‌های منافقین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای ناشران ایرانی حل نشده، حالا خود سفارت آلمان در ایران نیز بر سر راه ناشران ایرانی متقاضی برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت سنگ‌اندازی می‌کند. به گزارش «وطن امروز»، در حالی که ناشران ایرانی به دلیل مزاحمت‌های گسترده منافقین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال گذشته همچنان منتظر گرفتن تضمین‌های امنیتی از آلمان‌ها برای حضور در نمایشگاه امسال فرانکفورت هستند؛ با یک مزاحمت دیگر و این بار از سوی سفارت آلمان در تهران مواجه شده‌اند. بر اساس این گزارش، سفارت آلمان در تهران با اعمال برخی سختگیری‌ها، روادید برخی ناشران ایرانی را که قصد شرکت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت داشته‌اند رد کرده است. امیرمسعود شهرام‌نیا، رئیس غرفه ملی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دیروز شنبه در این باره گفت: سفارت آلمان هنوز به طور رسمی پاسخی به چرایی رد روادید برخی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت نداده و نامه اعتراضی ما نیز امروز ارسال شده است. شهرام‌نیا ضمن اشاره به اینکه برخی از این رد روادید‌ها به خاطر اهمال بوده اما در عین حال تاکید کرد سختگیری‌های جدید سفارت آلمان باعث شده برخی از این افراد رد روادید شوند. قائم‌مقام موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شاهد اذیت و آزار و اسباب مزاحمت گروهک منافقین در غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت بوده‌ایم، به خبرگزاری صداوسیما گفت: امسال رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت قول داده است یک شرکت امنیتی اجازه ورود منافقین را به نمایشگاه ندهد.
بی‌فرهنگی در نمایشگاه فرهنگی
اگر چه گفته شده رئیس نمایشگاه کتاب فرانکفورت قول داده است امسال با استخدام یک شرکت امنیتی مانع ورود منافقین به این نمایشگاه و ایجاد مزاحمت آنها برای ناشران ایرانی شود اما شواهد حاکی از آن است که ناشران ایرانی هنوز اطمینان لازم از تامین امنیت‌شان در این نمایشگاه را که 10 اکتبر (18 مهر) آغاز به کار می‌کند ندارند. ماجرای مزاحمت منافقین برای ناشران ایرانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال گذشته اعتراضاتی را به دنبال داشت. در نمایشگاه سال گذشته کتاب فرانکفورت تعدادی از عناصر منافقین با هجوم به غرفه‌های ناشران ایرانی مانع فعالیت‌های آنان شدند. منافقین همچنین با ایجاد سر و صدا و دادن شعار، باعث التهاب در این نمایشگاه شدند. نکته قابل تامل آزادی عمل عناصر منافقین در حمله به غرفه‌های ایرانی و بر هم زدن نظم نمایشگاه بود که شائبه هماهنگی قبلی منافقین و مسؤولان برگزاری نمایشگاه را ایجاد کرد. به دنبال این اقدام منافقین، جمعی از ناشران ایرانی مراتب اعتراض شدید خود را به رفتار متناقض و غیرمسؤولانه مدیران این نمایشگاه در قبال این تحرکات اعلام و حضور خود در این نمایشگاه طی سال‌های آینده مشروط به رفع این قبیل مزاحمت‌ها دانستند. بر اساس این گزارش، مدیران موسسات نشر ققنوس، ثالث، نگاه، پیدایش، هرمس، فرهنگ معاصر، خانه هنرمندان، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و جمعی دیگر از فعالان فرهنگی حاضر در غرفه ملی ایران 22 مهرماه سال گذشته مراتب اعتراض شدید جامعه نشر جمهوری اسلامی ایران نسبت به این حواشی‌ را در بیانیه‌ای به اطلاع مدیران نمایشگاه کتاب فرانکفورت رساندند. این افراد اعلام کرده‌اند در صورت رفع نشدن این مزاحمت که همواره مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران بوده است، جامعه مستقل نشر ایران از سال آینده از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت صرف نظر خواهد کرد.
دوستداران سلمان رشدی


نگرانی ناشران ایرانی از تکرار مزاحمت‌های منافقین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در حالی است که مسؤولان این نمایشگاه پیش از این در سال 1394 با دعوت از سلمان رشدی در نشست خبری این نمایشگاه، موجب اعتراض ناشران مسلمان از جمله ناشران ایرانی شدند. دعوت مسؤولان این نمایشگاه از سلمان رشدی و میزبانی از او با واکنش ناشران تهران مواجه شد. در همین راستا رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران طی نامه‌ای به  «هاینریش ریته مولر»، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان نسبت به حضور سلمان رشدی مرتد در این نمایشگاه اعتراض کرده بود اما پاسخ ریته مولر به این نامه قابل تامل بود. ریته مولر در پاسخی که به این نامه داده، نوشته است: «نمایشگاه کتاب فرانکفورت امکانی برای آزادی بیان فراهم می‌کند، از همین رو اجازه حضور به هر شخصی داده می‌شود تا بتواند کتاب و فرهنگ خود را عرضه و معرفی کند».