بسیج خدمت

معصومه خداوردیان/ فاطمه سپهوند: عملیات بزرگ سپاهیان محمد رسول‌الله 2 با عنوان «رزمایش خدمت» در 2 مرحله به اجرا درآمد که مرحله نخست آن در 2 بخش و از 9 شهریورماه آغاز شد و تا 29 شهریور ادامه داشت. در بخش اول، به جهت اطمینان از امنیت کشور، رزمایش هزار گردان بیت‌المقدس در بیش از 500 شهرستان کشور برگزار شد. بخش دوم این رزمایش نیز در عرصه خدمت‌رسانی بود. در این بخش، در ابتدا 7014 گروه جهادی با شرکت 150 هزار بسیجی برای خدمات‌رسانی به مناطق محروم اعزام شدند که طی رزمایش و با افزایش ظرفیت و توان خدمات‌رسانی بسیج، این تعداد به 8633 گروه رسید که در مجموعه 614211 نفر ساعت خدمات جهادی ارائه دادند. این کار بزرگ در پهنه جغرافیایی کشور و با هدف امیدبخشی به مردم و اعلام تعامل با همه دستگاه‌هایی که خواستار همکاری با بسیج هستند، اجرایی شد.
در مدت رزمایش خدمت، 1973 پروژه در بخش عمرانی انجام شد که 60 درصد از اعتبارات مورد نیاز این بخش توسط خیران و مردم تامین شد. حدود 8 هزار پروژه نیز در حوزه اقتصادی در این رزمایش به مرحله اجرا گذاشته شد و همچنین 327 تیم تخصصی از بسیج جامعه کشاورزی نیز به نقاط مختلف کشور اعزام شدند. حضور ۶ هزار مهندس و دامپزشک در قالب ۸۰۰ گروه جهادی با ارائه آخرین روش‌ها و متدهای کاری در روستاها از دیگر جنبه‌های خدما‌ت‌رسانی در رزمایش بزرگ بسیج بود.
در عرصه بهداشت و درمان نیز با اعزام گروه‌های جهادی پزشکی و همچنین برپایی بیمارستان‌های صحرایی در مجموع 167679 نفر خدمات دریافت کردند که عمده خدمات، مرتبط با ویزیت عمومی، توزیع دارو و بسته‌های بهداشتی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بوده است. همچنین در طول رزمایش خدمت تعداد 25987 برنامه فرهنگی و آموزشی توسط گروه‌های جهادی به اجرا درآمد.
توزیع 144974 بسته لوازم‌تحریر بین نیازمندان (91921 بسته توسط گروه‌های جهادی و 53053 بسته در قالب طرح یک کاسب، یک دانش‌آموز)، توزیع 149498 پرس غذای گرم، توزیع 38728 بسته اقلام بهداشتی، درمانی و دارو، توزیع 38585 بسته معیشتی میان نیازمندان حاشیه شهر و تهیه و تحویل 301 جهیزیه به زوج‌های جوان از دیگر خدمات ارائه‌شده بسیج در قالب رزمایش خدمت به مردم بوده است.


اقشار بسیج؛ همپای جوانان جهادگر
در مرحله نخست «رزمایش خدمت» سازمان‌ها و اقشار بسیج نیز وارد میدان شدند و دوشادوش جوانان جهادگر، در حوزه‌های تخصصی خود به یاری محرومان شتافتند. لازم به یادآوری است بسیج 22 سازمان اقشاری دارد که در واقع این سازمان‌ها بخش‌های تخصصی سازمان بسیج هستند و هر کدام یک شبکه در کشور دارند. علاوه بر سازمان بسیج سازندگی که در فعالیت‌های محرومیت‌زدایی فعالیت دارد، سایر سازمان‌ها و اقشار بسیج نیز در حوزه‌هایی همچون مهار ریزگردها، فعالیت در امدادرسانی به زلزله کرمانشاه، کمک به کمیته امداد در ساخت خانه برای محرومان و ایجاد راه‌های روستایی فعالیت می‌کنند.
شیفت ایثار 40 هزار کارگر بسیجی
سه‌شنبه 20 شهریور، کارگران با «شیفت ایثار» به رزمایش خدمت پیوستند و طی آن، در 562 کارخانه 51 هزار کارگر بسیجی 209 هزار ساعت کار مجانی انجام دادند. با این کار امید و نشاط در بخش کارگری دمیده شد. در دوران 8 سال دفاع‌مقدس و انقلاب، 14 هزار شهید از جامعه کارگری تقدیم انقلاب شده است اما کارگران در جنگ اقتصادی نیز برای همراهی با انقلاب و کمک به اقتصاد کشور در اقدامی نمادین با انجام اضافه‌کاری بدون دستمزد با عنوان «شیفت ایثار» در کمک به جمع‌آوری ضایعات کارخانه‌ها و تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها، ایمنی و بهداشت در مراکز کار و تولید سراسر کشور نشان‌ دادند همچون دوران دفاع‌مقدس در صف نخست خدمت به مردم و کمک به میهن حضور دارند. ۴۰۰ هزار نفر عضو بسیج کارگری کشور هستند که در مانور شیفت ایثار ۱۰ درصد آنها یعنی حدود ۴۰ هزار نفر به صورت داوطلبانه شرکت کردند و در همان مراکز صنعتی، معدنی و خدماتی و کارگاه‌های خود به صورت خودجوش با هماهنگی کارفرمایان اقدام به تولید کردند.
تأمین نوشت‌افزار بیش از 100 هزار دانش‌آموز نیازمند
حدود یک ماه از آغاز رزمایش محمد رسول‌الله گذشته بود که سازمان بسیج اصناف نیز به میدان جهاد پیوست. در نخستین‌ روزهای پاییز 97 و وقتی بوی مهرماه، ماه مهربانی و رویش، مشام جان را نوازش می‌داد و بازار خرید لوازم‌تحریر داغ بود، سازمان بسیج اصناف به مدد دانش‌آموزان و خانواده‌هایی رفت که به دلیل عدم‌ توانایی تهیه نوشت‌افزار مناسب،‌ باید سال تحصیلی را با دغدغه نداشتن نوشت‌افزار و البسه آغاز می‌‌کردند. در همین راستا طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز» با همت بازاریان و اصناف در روزهایی که کشور معطر به عطر «رزمایش خدمت» بود، آغاز شد و طی آن بازاریان تعهد کردند هر کدام یک دانش‌آموز را تحت پوشش قرار دهند. در این اقدام بیش از 53 هزار کاسب شرکت کرده و حدود 5 میلیارد تومان نیز هزینه کردند.
برپایی «میز خدمت» در مناطق محروم
در بخشی از رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله2، علاوه بر سازمان بسیج سازندگی که محور خدمات‌رسانی را راهبری می‌کرد، سازمان‌‌ بسیج کارمندان نیز برای ارائه خدمات جهادی به محرومان کشورمان به میدان آمد و طی آن کارمندان بسیجی در قالب اردوهای جهادی با عنوان «میز خدمت» به مناطق محروم و روستاهای کشور رفتند تا گوشه‌ای از مشکلات مردم را از نزدیک بررسی کرده و پای حرف‌های آنها بنشینند و برای حل معضلات راه حلی بیابند. بسیج کارمندان روز ۲۶ شهریورماه، ۵۰۰ اردوی جهادی میز خدمت با شرکت 5 هزار مدیر و مسؤول دستگاه‌های اجرایی را در مناطق محروم و روستایی سراسر کشور برگزار کرد. بسیج کارمندان با تحقیقات و بررسی‌هایی که از قبل داشته است، می‌داند کدام مناطق با چه مشکلاتی مواجهند و بر همان اساس مسؤول مربوط را برای رسیدگی به مشکلات مردم در اردوی جهادی همراه خود می‌کند. طی رزمایش خدمت بسیج کارمندان، در 1087 محله و روستا میز خدمت با حضور 4129 مدیر از بسیج جامعه کارمندان برپا شد و 42430 نفر از مردم از خدمات میز خدمت بسیج بهره‌مند شدند. گفتنی است، بسیج کارمندان از ۱۰ سال پیش مبدأ برپایی اردوی جهادی میز خدمت در روستا‌ها بوده است. در واقع میز خدمت خارج از محیط اداری را بسیج کارمندان در قالب اردو‌های جهادی بسیج کارمندی ابداع کرد که این اردو‌ها با حضور مدیران و مسؤولان دولتی در مناطق روستایی و کمتربرخوردار انجام می‌شد. امروز ۴۰۰ هزار بسیجی فعال و بیش از ۶ هزار حوزه و پایگاه فعال بسیج در ادارات دولتی فعالیت دارند و در ۵ ماه نخست سال جاری بسیج کارمندان ۲۵۰ میز خدمت را در قالب گروه‌های جهادی بسیج کارمندی برگزار کرده است.
مرحله دوم رزمایش خدمت
مرحله دوم رزمایش خدمت بعد از 35 روز از آغاز این رزمایش و به مناسبت هفته دفاع‌مقدس به اجرا درآمد و طی آن اجتماع 700 هزار نفری بسیجیان در مراکز استان‌ها با حضور مسؤولان عالی‌رتبه کشوری، لشکری و مسؤولان و فرماندهان استان‌ها اجرا شد. طلیعه این مرحله از رزمایش بزرگ خدمت، اجتماع 100 هزار نفری بسیجیان در تهران بود که طی آن گردهمایی ده‌ها هزار بسیجی تهران و کرج در ورزشگاه آزادی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا «امام خامنه‌ای» برگزار شد که باید آن را نقطه اوج عملیات بزرگ بسیج به شمار آورد. گردهمایی بزرگ بسیجیان در روز پنجشنبه 12 مهر که یادآور حماسه عاشورایی اعزام گسترده یکصد هزار بسیجی سلحشور از ورزشگاه آزادی به سمت جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود، شروعی مبارک برای 40 سالگی انقلاب اسلامی بود. اما این پایان راه بسیج نیست، زیرا بسیج دریای بی‌انتها و بی‌پایانی است که روز به روز بر وسعت و عمق آن افزوده شده و الگویی برای مقاومت، تلاش، ایثار و خدمت به همه جهان می‌شود. بزرگ‌ترین شبکه مردمی - اجتماعی جهان با اتکا به ایمان، تقوا، ایثار و نوآوری امسال و در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب مبدل به درختی پرثمر، موثر، جریان‌ساز و دارای ریشه مستحکم برای خدمت به اسلام، انقلاب اسلامی و مردم است؛ تجلی این جمله ناب که حقیقتا بسیج معجزه انقلاب اسلامی است.