رسوایی‌های اخلاقی کارکنان سازمان ملل تمامی ندارد


نیروهای صلح‌بان سازمان ملل که مسئولیت حفظ صلح و ثبات! را در کشورهای آفریقایی برعهده‌ دارند چند سال است که با هزاران اتهام در مورد رسوایی‌های اخلاقی روبه‌رو هستند. تحقیقات آسوشیتدپرس در سال گذشته نشان می‌دهد حدود ۲۰۰۰ مورد آزار جنسی و استثمار جنسی از سوی صلح‌بان‌های سازمان ملل در مکان‌های مختلف طی بازه زمانی ۱۲ ساله به وقوع پیوسته است. با این وجود، بر اساس آمارهای سازمان ملل، تاکنون تنها ۵۳ نفر از کلاه آبی‌ها به دلیل ارتکاب جرایم جنسی، زندانی شده‌اند. به نوشته «ساندی‌تایمز»، محاکمه هر یک از اعضای نیروهای صلح‌بان به کشور اعزام‌کننده آنها موکول می‌شود، اما معمولا کشورها نسبت به محاکمه اتباعشان که هنگام اعزام به عنوان نیروی صلح‌بان با اتهامات جنسی روبه‌رو شده‌اند، بی‌میل هستند.
مرداد ماه گذشته نیز «ساندی‌تایمز» و کانال ۴ تلویزیون انگلیس در گزارشی درباره رسوایی جنسی صلح‌بانان در آفریقا، از سازمان ملل به دلیل عدم پایبندی به وعده کمک به قربانیان تجاوز انتقاد کردند. ساندی تایمز در گزارش خود از قول یکی از کارمندان سازمان ملل نوشت: «نمی‌دانم به چند کودک آفریقایی تجاوز کردم شاید ۲۰ نفر، شاید هم ۲۵ نفر. نشمردمشان».
«ساندی تایمز» در ادامه نوشت: «زمانی که پلیس کنگو بورگه را بازداشت کرد و مقام‌های فرانسوی در سال ۲۰۰۸ او را برای ۹ سال زندانی کردند، سازمان ملل متحد وعده داد که به قربانیان او کمک کند. این وعده، هیچ‌وقت عملی نشد.»
در جدیدترین مورد از این سلسله رسوایی‌ها  سازمان ملل با اتهامات جدیدی علیه صلح‌بانان در آفریقای مرکزی در رابطه با آزار جنسی دست‌کم سه کودک زیر ۱۸ سال و تجاوز جنسی به سه زن در اوایل امسال روبه‌روست. اینها تازه‌ترین موارد از سوءرفتارهای جنسی است که تلاش‌های صلح‌بان‌های سازمان ملل در سال‌های اخیر را تحت‌الشعاع قرار داده است. در همین رابطه سازمان ملل متحد جمعه از بازداشت یک مظنون پس از تحقیقات اولیه درباره اتهامات جنسی خبر داد. غیرنظامیان قربانی اذیت و آزار جنسی از سوی نیروهای موریتانیایی مشارکت‌کننده در عملیات صلحبانی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند. اتهامات تجاوز جنسی به نیروهایی از کامرون هم نسبت داده می‌شود.


 به گزارش ایسنا، سازمان ملل اکنون از موریتانی و کامرون خواستار تحقیقات شده است. هیئت آنها و جمهوری آفریقای مرکزی هنوز واکنشی نشان نداده‌اند. درخواست سازمان ملل از کشورهای مبدأ برای انجام تحقیقات یک امر معمول است. چنانچه آن کشورها تحقیقات نکنند، این نهاد جهانی می‌تواند تحقیقاتی صورت دهد. سازمان ملل نمی‌تواند صلح‌بان‌ها را تحت پیگرد قرار دهد اما می‌تواند شواهدی از سوءرفتارهای آنها را به کشورهایشان ارائه کند.
مقام‌های سازمان ملل می‌گویند این اتهامات جدید علیه کودکان توسط چهار صلح‌بان از موریتانی انجام شده است و حوادث مطرح شده در زمان‌های متفاوت شامل مه و اوت(اردیبهشت و مرداد) در بخش جنوبی جمهوری آفریقای مرکزی انجام شده است. سازمان ملل جزئیات بیشتری از این اتهامات شامل سن و قومیت قربانیان منتشر نکرد. براساس گزارش سازمان ملل درباره سوءرفتارهای جنسی، سایر اتهامات علیه 6 نیروی کامرونی و تجاوز آنها در ماه آوریل(فروردین) مطرح است. مقام‌های سازمان ملل جزئیات بیشتری ارائه نکرده و تنها گفته‌اند که در ۲۸ سپتامبر کامرون را از این موارد مطلع کرده‌اند.