ایران داشت با برجام به مسیری متفاوت هدایت می‌شد


«جان کری» در نشستی در اندیشکده شورای روابط خارجی، خروج دولت آمریکا از این توافق هسته‌ای را «اشتباهی عظیم» توصیف کرد و مدعی شد این اقدام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به تقویت گروه‌های مخالف دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران منجر شده است.
او ادعا کرد: «فکر می‌کنم [خروج از برجام]، اشتباهی عظیم بود. دلایل متعددی وجود دارد. اقدام او در خروج از برجام، در واقع، پیچیده‌ترین و سرسخت‌ترین نیروها در داخل ایران را تقویت کرده است.»
جان کری در ادامه مدعی شد رئیس‌جمهور ایران در زمان پابرجا بودن برجام تلاش داشته ایران را به سمت آنچه به گفته وی «مسیری متفاوت» بوده، هدایت کند.
وزیر خارجه سابق آمریکا به مخالفت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با مذاکره با آمریکا هم اشاره کرد.


کری گفت: «لازم است مردم این نکته را به خاطر داشته باشند آیت‌الله خامنه‌ای قاطعانه مخالف مذاکره با ایالات متحده بود... او می‌گفت شما نمی‌توانید به آمریکا اعتماد کنید.»
وزیر خارجه سابق آمریکا خاطرنشان کرد دولت کشورش تصمیم گرفته مذاکرات با ایران را به مسائل هسته‌ای محدود کند و بعد از حل این مسئله سراغ مسائل دیگری مانند برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران برود. وی اضافه کرد: «کاری که ترامپ انجام داده تقویت آدم‌هایی در داخل ایران است که می‌گفتند با آمریکا معامله نکنید، چون شما را می‌سوزانند.»
جان کری، مذاکره با ایران را «دشوار» و «پیچیده» توصیف کرد و گفت برای بررسی احتمال آغاز مذاکرات، دو سال با مقام‌های عمان همکاری کرده است. او گفت امکان چنین مذاکراتی، تا قبل از انتخاب حسن روحانی کاملاً محقق نشده است.