کاهش یک میلیون تومانی‌قیمت سکه در یک هفته


محمد کشتی آرای در گفت وگو با تسنیم، درباره وضعیت این روزهای بازار طلا و سکه اظهار داشت: هم‌اکنون بازار آرامش دارد و ثبات قیمت، برقرار است.
وی با بیان اینکه التهابات بازار کاسته شده و به ثبات نسبی رسیده است، تصریح کرد: هم‌اکنون خرید و فروش با احتیاط انجام می‌شود و دیگر خریدها هیجانی نیست.
رئیس‌کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از کاهش چشم گیر قیمت طلا و سکه در مقایسه با شنبه هفته قبل خبر داد و افزود: قیمت‌ها نسبت به هفته قبل کاهش چشم گیری دارد ولی نسبت به 5 شنبه نوسان جزئی گزارش شده است.
کشتی آرای با اشاره به ارزش 1203 دلاری اونس جهانی گفت: هر گرم طلای 18 عیار هم‌اکنون (عصر شنبه)در بازار با قیمت 382هزار تومان فروخته می‌شود.


همچنین در بازار سکه، قیمت سکه طرح قدیم 3 میلیون و 900 هزار تومان، قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 30 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 2میلیون و 30 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 150 هزار تومان و سکه گرمی660 هزار تومان اعلام شده است.
به گفته این فعال بازار طلا و جواهر قیمت اونس جهانی نسبت به شنبه هفته قبل 10 دلار افزایش داشته است ضمن آنکه قیمت سکه امامی یک میلیون و 50 هزار تومان، نیم سکه 570 هزار تومان، ربع سکه 270 هزار تومان وسکه گرمی 70 هزار تومان در این مدت کاهش یافته است.گفتنی است هر گرم طلای 18 عیار نیز نسبت به هفته قبل 117 هزار تومان کاهش یافته است که طبق اذعان کشتی آرای، این میزان کاهش قیمت برای طلای 18 عیار آن‌هم در یک هفته بسیار چشم‌گیر است.کشتی آرای درخصوص پیش‌بینی از آینده روند قیمتی در بازار طلا و سکه گفت: حداقل تا یکی دو روز آینده ثبات قیمت داریم. فعلا در همین محدوده نوسان خواهیم داشت.
یورو مسافرتی ۱۱۸۰۰ تومان قیمت خورد
همچنین قیمت یورو مسافرتی دیروز حدود 11 هزار و 800 تومان قیمت خورد.
براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز 18 شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های‌ ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.
بر این اساس بانک‌ها مجازند از محل ارزهای خریداری‌ شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل گذرنامه‌ معتبر، بلیط‌ مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ‌ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.
همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر
 الزامی است.