دایی و بیرانوند بهترین شدند


پیروزی ارزشمند پرسپولیس مقابل السد قطر در بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، اتفاق خوبی برای فوتبال‌مان بود و باعث شد بار دیگر AFC به تحسین فوتبال ایران بپردازد اما این موفقیت تنها خبر خوشحال کننده فوتبال ایران در روزهای اخیر نبوده است. چرا که بازیکنان سابق و فعلی ایران هم در انتخاب‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا توانسته‌اند عنوان‌های برتر را به خود اختصاص دهند.
بیرانوند بهترین بازیکن هفته لیگ قهرمانان آسیا
بعد از پایان بازی‌های رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا، سایت AFC بهترین بازیکن این مرحله را اعلام کرد. بر این اساس، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس به عنوان بهترین بازیکن هفته انتخاب شد و نمره ۷.۷ را به خود اختصاص داد. دژان دامیانویچ گلزن تیم سوون سامسونگ با امتیاز ۷.۲ در رده دوم ایستاد و سرجینیو ‌هافبک کاشیما با امتیاز ۷.۰ در رده سوم قرار گرفت. همچنین گابی، پدرو و عبدالکریم حسن از السد، شجاع خلیل‌زاده از پرسپولیس و جونگ یو وونگ از السد در رده‌های پنجم تا هشتم بهترین بازیکن دور رفت مرحله نیمه ‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفتند.


علی دایی بهترین مهاجم جام ملت‌ها
همچنین سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در فاصله کمتر از 100 روز تا آغاز مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ که قرار است در ماه ژانویه به میزبانی امارات برگزار شود، در یکسری نظرسنجی قصد معرفی و رأی‌گیری درباره انتخاب بهترین بازیکنان تمامی ادوار این رقابت‌ها در پست‌های مختلف دارد. این سایت اخیراً از کاربران خود خواسته بود تا با شرکت در نظرسنجی طراحی شده، اقدام به انتخاب بهترین مهاجم تاریخ جام ملت‌ها کنند. در پایان فرصت 7 ‌روزه شرکت در این نظرسنجی که یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۴۱۲ نفر در آن شرکت کرده بودند، علی دایی کاپیتان و مهاجم پیشین تیم ملی و بهترین گلزن ملی فوتبال جهان، با کسب ۵۹ درصد آرا (۷۶۷ هزار و ۴۳۸ رأی) عنوان بهترین مهاجم تمامی ادوار جام ملت‌های آسیا را از خود کرد. یاسر القحطانی، مهاجم پیشین عربستان با کسب ۳۵ درصد آرا نزدیک ترین رقیب دایی در این نظرسنجی بود که در رده دوم قرار گرفت.
 کریمی نامزد بهترین‌ هافبک آسیا
سایت AFC  این بار به معرفی ۱۰ نامزد کسب عنوان بهترین ‌هافبک تاریخ جام ملت‌های آسیا پرداخته که نام علی کریمی، ‌هافبک پیشین تیم ملی ایران نیز در بین مدعیان کسب این عنوان دیده می‌شود. ستاره پیشین پرسپولیس برای کسب این عنوان با کیم جو سونگ از کره جنوبی، فهد الهریفی از عربستان، شونسوکه ناکامورا از ژاپن، شائو جیایی از چین، نشات اکرم از عراق، هری کیول از استرالیا، سرور جپاروف از ازبکستان، کیسوکه هوندا از ژاپن و کو جاچئول از کره جنوبی رقابت می‌کند. نکته جالب درخصوص کریمی این است که او تاکنون 92 درصد آرا را برای کسب عنوان بهترین ‌هافبک به خود اختصاص داده و بعد از او نشات اکرم‌، هافبک سابق تیم ملی عراق تنها 3 درصد آرا را از آن خود کرده است و به این ترتیب جادوگر فوتبال ایران که در سال 2004 عنوان بهترین بازیکن فوتبال آسیا را به خود اختصاص داد، به احتمال زیاد عنوان بهترین‌ هافبک تاریخ جام ملت‌های آسیا را هم از آن خود خواهد کرد. سایت AFC درباره علی کریمی نوشت: «تیم ملی فوتبال ایران از سال ۱۹۷۶ هرگز موفق به رسیدن به دیدار فینال جام ملت‌های آسیا نشده است، در عین حال آخرین باری که تیم ملی به مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها رسید، علی کریمی ستاره آنها بود. کریمی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴، پنج گل برای ایران به ثمر رساند و به این تیم برای کسب عنوان سومی این رقابت‌ها کمک کرد. از گل‌های او در این دوره از رقابت‌ها، هت‌تریک فراموش‌نشدنی مقابل کره‌ جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی بود. کریمی در همان سال عنوان بهترین بازیکن سال آسیا را از آن خود کرد و در همان سال هم نامش در تیم منتخب جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ قرار گرفت و در نهایت هم راهی بایرن مونیخ آلمان شد.»