قیمت های نجومی بلیت هواپیما و انکار یک مسئول

دانش پور- با یک جست وجوی ساده در سایت های مجاز فروش بلیت هواپیما می توان دید که حتی در روزهای اخیر که دیگر اوج سفر تمام شده، قیمت های پروازهای داخلی افزایش زیادی داشته است. به عنوان مثال برای پروازهای تهران به مشهد حداقل قیمت 250 هزار تومان است که این رقم برای پروازهای هواپیمایی های گران تر با شرایط ویژه تا 600 هزار تومان هم می رسد. این در حالی است که حدود سه ماه قبل حداقل قیمت بلیت هواپیما در همین مسیر گاهی از زیر 100 هزار تومان شروع می شد و در گران ترین شرایط به رقمی حدود 250 هزار تومان می رسید.
در عین حال برخی بررسی ها حکایت از آن دارد که در برخی مسیرها قیمت بلیت به زیر200هزارتومان رسیده است که کارشناسان معتقدند این کاهش قیمت به علت کاهش میزان مسافر است نه آن گونه که مسئولان می گویند کاهش قیمت دلار و این ادعا تنها بهانه ای بوده برای پر کردن مجدد صندلی های خالی پروازها.
بر مبنای همین گران فروشی های صورت گرفته، به تازگی معاون نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان از معرفی گران فروشان بلیت هواپیما به تعزیرات خبر داد اما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری کلا گران شدن نرخ بلیت هواپیما را قبول ندارد.  
در این خصوص ایرنا روز گذشته به نقل از معاون نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: برای شرکت‌های هواپیمایی که خودسرانه و بدون هماهنگی با کارگروه تنظیم بازار اقدام به افزایش قیمت ها کرده‌اند، پرونده گران‌فروشی تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده است.  وحید منایی افزود: پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما و در پی تغییرات نرخ ارز، سازمان هواپیمایی با تغییر نرخ بلیت به ارز نیمایی، اقدام به تغییر و افزایش قیمت‌ها کرد که این اقدام مغایر با ضوابط تغییر قیمت‌ها و هماهنگی با کارگروه تنظیم بازار است.اظهارات معاون نظارت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درحالی است که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به انتقاد ما به گران شدن نرخ بلیت هواپیما طی ماه های اخیر و کاهش نیافتن آن متناسب با کاهش قیمت ارز گفت: این گونه نیست! البته وی وقتی به افزایش قیمت ها در زمان افزایش سفر و به عبارتی اوج سفر اشاره می کرد، به نوعی افزایش قیمت ها طی ماه های گذشته را تایید کرد.
رضا جعفر زاده گفت: این که قیمت ها، در شهریور یعنی زمان پیک سفر بیشتر باشد، طبیعی است اما بعداز آن در مهر ماه که ترافیک پروازها کم می شود، قیمت ها هم کاهش دارد. ضمن آن که شرکت های هواپیمایی قیمت های متفاوتی را متناسب با نوع پرواز اعلام می کنند. ما به متقاضیان بخش هوایی توصیه کرده ایم که برای خرید بلیت به مراکز معتبر مراجعه کنند. وی ادامه داد: ملاک قیمت ها، نرخی است که شرکت های هواپیمایی روی پرتال اعلام می کنند و مسافران می توانند در صورتی که قیمت اعلام شده بیشتر از این نرخ باشد، تخلف را گزارش بدهند. جعفرزاده خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، سازمان هواپیمایی کشوری نرخ تکلیفی ندارد و نمی تواند به شرکت های هواپیمایی بگوید که بلیت هواپیما را به چه قیمتی بفروشند اما خود مدیران عامل شرکت های هواپیمایی در شهریور ماه توافق کردند، نرخ ها را به شکل متعادل نگه دارند تا پیک سفر تمام بشود، ضمن آن که به شکل طبیعی در مهرماه به دلیل، کاهش تقاضا و موقعیت زمانی، قیمت ها رو به کاهش می رود.  وی تاکید کرد: ما به شرکت های هواپیمایی توصیه کردیم که روی نحوه توزیع بلیت هواپیماهای خودشان مدیریت و نظارت داشته باشند و اگر تخلفی صورت گرفت به خاطر حفظ هویت خودشان عکس العمل نشان بدهند و آن را به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند.مدیرروابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: البته طبیعی است که عواملی چون نوسانات قیمت ارز به ویژه در پروازهای خارجی و همچنین زمان پرواز می تواند روی قیمت بلیت هواپیما تاثیر بگذارد، بر همین اساس نرخ هایی که بعد از پیک پروازی ارائه می شود، بسیار پایین تر است. به ویژه آن که بخش بازرگانی شرکت های هوایی بر اساس کشش بازار و نوع سرویس دهی قیمت ها را تعیین می کنند و به نفع آن ها نیست که یک دفعه تفاوت قیمت زیادی داشته باشند.  


ما افزایش قیمت نداشته ایم
وی در پاسخ به سوال مجدد درباره افزایش مشهود قیمت بلیت هواپیما طی ماه های اخیر باز هم تاکید کرد: نه، ما افزایش قیمت نداشته ایم . چرا اصرار دارید که قیمت ها افزایش داشته است. نرخ خدمات هواپیماها در بخش های فرست کلاس یا اکونومی متفاوت است و باید این مطلب را در نظر گرفت ضمن آن که متقاضیان باید بلیت خود را از سایت های معتبر بخرند.  در غیر این صورت چنین نرخ هایی نباید ملاک نرخ بلیت هواپیما باشد و بعد هم خبر از افزایش قیمت ها بدهیم  به این شکل که انگار مصوبه ای بوده و ما آن را اعلام کرده ایم.وی تصریح کرد: ما بر اساس قانون نرخ تکلیفی برای شرکت های هواپیمایی  نداریم اما افزایش قیمت ها توسط شرکت ها نیز افسار گسیخته و بدون محاسبه نیست و آن ها به دنبال آن هستند که نرخ را  بر اساس عرضه و تقاضا و کسب و کار بازار تعیین کنند.