نشست مهم بهارستان برای بررسی CFT

گروه سیاسی- فردا نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم را که به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی با حضور کارشناسان ارجاع شده بود در دستور کار خود قرار می‌دهند‌. ابتدا جلسه غیر رسمی مجلس برای بررسی لایحه موسوم بهه CFT برگزار می‌شود و پس از پایان آن نشست علنی مجلس شورای اسلامی آغاز و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در دستور کار اول نمایندگان قرار خواهد گرفت‌.
اما همزمان با نزدیک شدن بررسی این موضوع توسط بهارستان‌نشین‌ها، مخالفان با توجه به حساسیت ماجرا اقدام به اعتراض به این طرح در نمازجمعه کردند‌. علاوه براین خطیبان جمعه نیز در شهرهای مختلف در خطبه‌های خود از اثرات منفی الحاق به FATF سخن گفتند و از نمایندگان مجلس خواستند تا با تصویب این لایحه اقتدار نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال نبرند‌. این اظهارنظرها در حالی مطرح است که مقام معظم رهبری بعد از چندبار رد و بدل شدن نامه توسط نمایندگان با دفتر ایشان در خصوص اعلام نظر درباره لوایح چهارگانه FATF اعلام کرده بودند که در این باره مجلس و دولت نظر دهند؛ یعنی مجلس و دولت را مامور به این کار کردند‌ اما همه کارشناسان سیاسی و اقتصادی بر این باورند که معاهده FATF یا همان قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بسیار خوب است اما مشکل اصلی اختلاف ایران با غرب بر سر تعیین مصداق‌هاست و جبهه استکبار همین مصداق‌ها را مورد هجمه قرار داده است‌. جمهوری اسلامی ایران رژیم غاصب صهیونیستی، سعودی‌ها و هم‌پیمانانش و همچنین داعش به‌عنوان دست‌پرورده آمریکا، اسراییل و عربستان را تروریسم می‌داند و در مقابل غربی‌ها جبهه مقاومت اعم از حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حماس، سپاه قدس و همه گروه‌های مقاومت مردمی و ملت‌های آزادیخواه جهان را تروریست برمی‌شمرند، لذا اختلاف اساسی در معاهده قانون مبارزه با پولشویی و تامین منابع مالی تروریسم تنها بر سر مصداق‌هاست و استکبار جهانی همین مصداق‌ها را هدف قرار داده است‌.
به هر حال موضوع پیوستن به این کنوانسیون از دولت نهم در دستور کار قرار داشته است اما به دلیل برخی مخالفت‌ها به تعویق افتاده است و این مساله خسارت‌هایی را برای کشورمان در پی داشته است که به عنوان نمونه می‌توان به مشکلات برقراری روابط بانکی بین‌المللی با وجود اجرای برجام یاد کرد‌. همچنین بسته شدن حساب ایرانیان با کشورهای مختلف از جمله بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشورمان از جمله با چین از دیگر چالش‌های نپیوستن ایران به FATF بوده است‌. مخالفان پیوستن به این کنوانسیون را خودتحریمی عنوان می‌کنند و در مقابل موافقان می‌گویند در حال حاضر مهم‌ترین مانع برای تجارت خارجی روند کند اجرای استانداردها در بانک‌های داخلی است و نپذیرفتن FATF کشور را از نظر مالی محدودتر و منزوی‌تر می‌کند‌.
اما در نمونه‌ای از اعتراض‌های اخیر می‌توان به سخنان خطیب جمعه تهران اشاره کرد‌. آیت‌الله موحدی‌کرمانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهاراتی درباره FATF داشت‌. او درباره سوالی پیرامون بررسی FATF در مجلس؛ اظهار کرد: مجلس باید بیدار و مراقب باشد، حتما این یک چیز خطرناکی است، دشمن در این برنامه وارد شده و سهیم است و حتما باید نمایندگان مجلس با دقت لایحه را بررسی کرده و حرف‌های منتقدان را بشنوند‌. امام‌جمعه موقت تهران، گفت: این معاهده باعث می‌شود به طور مثال اگر ما بخواهیم به حزب‌الله، انصارلله و امثال آنها کمک کنیم، جلوی ما گرفته شود و غیر از این هم مسائلی خطرناک را به دنبال خواهد داشت‌. وی ادامه داد: به اعتقاد بنده در مرحله ابتدایی مجلس باید هوشیار باشد و دقت کند تا این لایحه تصویب نشود، اگر هم تصویب کند مطمئن هستم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد‌.


موحدی‌کرمانی بیان کرد: شورای نگهبان هم که رد کند به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد آمد و معتقدم این مجمع کاملا بیدار است، ممکن است تغییراتی دهد ولی من به مجمع امیدوار هستم، البته به شورای نگهبان هم امیدوارم و انشاءالله این معاهده به سرنوشت خوبی تمام خواهد شد‌.
اما عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی از اظهارات خطیب نمازجمعه تهران درباره FATF به شدت انتقاد کرد‌. علیرضا رحیمی، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی، در توئیتر خود نوشت:
اظهارات خطیب محترم نمازجمعه از جنس موجی است که مخالفان FATF به سوی مجلس در پیامک‌ها و طومارها طی چند ماه گذشته و روزهای اخیر روانه کرده‌اند‌. مخالفان علاوه بر تحرکات خیابانی و فضای مجازی آخرین تریبون نمازجمعه قبل از تصویب لایحه را هم از دست ندادند و محل استدلال‌ها در مجلس است‌.
رحیمی معتقد است که در کنار تصمیم شورای امنیت اثر مثبت دستور کار قرار گرفتن لایحه CFT موسوم FATF پالس مثبتی را به بازار داد‌. وی تاکید کرد: علیرغم اینکه مطبوعات و مخالفان در تلاش بودند گرایش منفی به بازار دهند اما بازار پیامش را از مجلس گرفت‌.
به هر حال ارتباط تجاری با اروپا وابسته به FATF بوده و درصورت عدم پذیرش مقررات گروه اقدام ویژه مالی نمی‌توانیم انتظار مراودات مالی با اروپا را داشته باشیم‌. گفتنی است هم‌اکنون حدود ۱۹۸ کشور جهان به عضویت این نهاد مهم درآمده‌اند که نشان‌دهنده فراگیر بودن آن است و نشان می‌دهد این نهاد از جایگاه ویژه‌ای برای مقابله با پولشویی مرتبط با تروریسم برخوردار است و مخالفت با آن نشان‌دهنده ساز ناکوک با جامعه جهانی است‌. باید تاکید کرد که عدم عضویت ایران در لایحه گروه ویژه اقدام مالی که وظیفه اصلی آن مبارزه با تامین مالی تروریسم در جهان است باعث شده تا کشورمان در مظان اتهام قرار گرفته و در صدر کشورهای پر ریسک بانکی باقی بماند‌.
وزرا مهمان مجلس
جدا از بررسی لایحه CFT در مجلس، بررسی طرح اصلاح قانون صدور چک (اعاده شده از شورای نگهبان)، بررسی طرح یک فوریتی اصلاح برخی از قوانین مربوط به تابعیت، بررسی طرح یک فوریتی اصلاح ماده (۲۴۲) قانون آیین‌ دادرسی کیفری، لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا –اقیانوسیه، گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح، لایحه معافیت وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی از پرداخت هزینه‌های ثبتی، رد طرح دهیاری‌ها و بررسی طرح اصلاح تبصره ماده (۲۶) قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس قرار دارد‌.
اما این هفته وزرا مهمان کمیسیون‌های تخصصی مجلس هستند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند‌.
براساس دستور هفتگی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، قرار است تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت دوشنبه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی شود‌. تقاضای استیضاح وی ششم شهریورماه با ۵۰ امضا تقدیم هیات‌رییسه مجلس شده است‌. نبود کنترل و مدیریت بازار که منجر به افزایش بی رویه قیمت‌ها شده، حمایت نکردن از تولید داخلی که باعث تعطیلی یک هزار واحد صنعتی و صنفی تولیدی شده، اجرا نشدن مصوبه دولت در فروردین ۹۷ برای اجرای کامل شناسه رهگیری کالا در فرصت دو ماهه که موجب هدررفت میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی شده، وجود فساد و رانت در واردات خودرو، ثبت سفارش برای دریافت ارز، نبود نظارت بر نحوه ثبت‌نام، خرید خودرو در داخل و به‌هم ریختگی بازار خودروی داخلی از محورهای این استیضاح است‌.
عباس آخوندی و بیژن زنگنه وزیران راه‌وشهرسازی و نفت برای پاسخ به سوالات نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در جلسه روز دوشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور می‌یابند‌.
قرار است محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری نیز برای پاسخ به سوال چهار نماینده و همچنین ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت قانونی و اجرای نماد الکترونیکی در جلسه روز سه‌شنبه این کمیسیون حضور یابد‌.
تقاضای استیضاح وزیر راه‌و‌شهرسازی در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود؛ تقاضای استیضاح آخوندی یکم مهرماه با بیش از ۵۰ امضا تقدیم هیات‌رییسه مجلس شد‌.
وضعیت بسیار نامناسب زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی کشور، ناکارآمدی و ضعف عملکرد در توسعه یکپارچه شبکه‌ حمل‌ونقل کشور، رها کردن پروژه‌های راهسازی، ناتوانی در مدیریت بحران شهری و برون‌شهری و ناتوانی در مدیریت بافت‌های فرسوده کشور از مهم‌ترین محورهای این طرح استیضاح است‌.
محمدعلی افشانی شهردار تهران نیز قرار است سه‌شنبه آینده گزارشی در مورد عملکرد خود در شهرداری تهران به اعضای کمیسیون عمران مجلس ارائه کند‌.
همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و جمعی از معاونانش، سه‌شنبه برای بررسی آخرین اخبار و تحولات بین‌المللی در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور خواهند یافت‌.