جایزه صلح نوبل به خاطر مقابل با خشونت های جنسی به یک دکتر آفریقایی و یک زن ایزدی عراقی تعلق گرفت

«نوبل » هم همینطور!
جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۸ به دنیس موکویگی از جمهوری دموکراتیک کنگو و نادیه مراد، از فعالان اقلیت یزیدی عراق تعلق گرفت.
یکی از دو برنده پزشک شصت و سه ساله و متخصص زنان است و دیگری زنی بیست و پنح ساله که خود قربانی خشونت‌های جنسی است و به عنوان سخنگو و پیشگام مبارزه در این عرصه وارد میدان شده است. دنیس موکوگی، پزشک اهل کنگو که بارها به دلیل تلاش برای کمک به زنان قربانی خشونت‌های جنسی در مجامع جهانی مورد تحسین و تقدیر قرار گرفته بود جایزه ارزشمند صلح نوبل سال جاری میلادی را نیز ازآن خود کرد. نادیه مراد، زن بیست و پنج ساله اقلیت یزیدیان عراق دیگر برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ است. او به دلیل مبارزات و افشاگری‌های تحسین برانگیزی که پرده از جنایات افراطگرایان گروه داعش بر ضد همکیشانش برداشت، مفتخر به دریافت این جایزه شده است. به گزارش یورو نیوز، بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته نروژی جایزه صلح نوبل روز گذشته هنگام خواندن رای نهایی این کمیته خاطرنشان کرد: هر دو برنده برای تلاش‌های فراوان جهت پایان دادن به استفاده از خشونت‌های جنسی به عنوان سلاح جنگی مستحق دریافت جایزه شناخته شدند.
اندرسون در ادامه یادآور شد: «کتر موکوگی زندگی خود را وقف دفاع از قربانیان خشونت های جنسی در زمان جنگ کرده است و نادیه مراد از آنچه در این زمینه بر سر او و دیگران آمده شهادت داده و روشنگری کرده است.


نقطه مشترک جایزه صلح نوبل و کمپین MeToo
انتخاب دو برنده از میان فعالان مبارزه با خشونت‌های جنسی برای دریافت جایزه صلح نوبل در حالی صورت می‌گیرد که موارد متعدد آزار و تجاوز جنسی سونامی‌وار طی دو سال گذشته عرصه های مختلفی چون هنر، سیاست و ورزش را در جوامع انسانی در بر گرفت و سبب شد تا موجی از انزجار تحت کمپین MeToo# (من هم همینطور) به صورت هماهنگ و سراسری افکار عمومی جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد. بریت ریس اندرسون با اشاره به این موضوع تصریح کرد: جنبش «می تو» و جنایات جنگی از یک جنس نیستند، اما هر دو یک نقطه مشترک دارند که عبارت است از جدی گرفتن و اهمیت دادن به رنج و آلام زنان، دیدن و برملا کردن سوء‌استفاده‌ها و به گونه ای عمل کردن که زنان بر شرم و حیا غلبه کنند و از آنچه بر سرشان آمده صحبت کنند.
رویکرد احتیاط آمیز برای جایزه نوبل
مسئولان برگزارکننده جایزه صلح نوبل پس از انتقادها و واکنش‌های گسترده‌ای که طی سال‌های گذشته به رویکرد آنگ سان سوچی، یکی از برندگان این جایزه در چشم پوشی و نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشورش ایراد شده بود، تصمیم گرفتند در اعطای مهمترین جایزه صلح جهان به افراد احتیاط بیشتری را به خرج دهند. این تصمیم سبب شد تا جایزه صلح نوبل در سال گذشته میلادی به جایی یک فرد به یک نهاد فعال در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تعلق بگیرد. جایزه صلح تنها جایزه نوبل است که به جای استکهلم، هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود. بنا بر وصیت آلفرد نوبل، این جایزه باید به کسی اعطا شود که بیشترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا تضعیف نیروهای مسلح یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح، صرف کرده باشد.
سایر اخبار این روزنامه
جایزه صلح نوبل به خاطر مقابل با خشونت های جنسی به یک دکتر آفریقایی و یک زن ایزدی عراقی تعلق گرفت محمدعلی وکیلی تصویب کردن یا نکردن، مسئله این است «ابتکار» از یک دهه فراز و نشیب‌ ثبت جهانی یک اثر طبیعی ایران گزارش می‌دهد چالش های صعود «دماوند» به فهرست جهانی به بهانه واکنش «واشنگتن پست» به مفقود شدن روزنامه‌نگار عربستانی این روزنامه مرور شد تعیین قیمت‌ خودروها در نهاد های نظارتی و حیاتی چه تاثیر ی دارد؟ دور زدن قیمت گذاری دستوری در حاشیه بازار خودرو «ابتکار» از اعمال فشارهای بیرونی به نمایندگان برای رد لایحه CFT گزارش می دهد تعیین تکلیف سیاست‌زده برای قانونگذاران رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع بسیجیان در ورزشگاه آزادی : تاکید می‌کنم که جوانان راه حل کشورند نه مشکل کشور «‌ابتکار» دلایل تغییر لحن دونالد ترامپ نسبت به عربستان سعودی را بررسی می‌کند «گاو شیرده » در منگنه ترامپ «ابتکار» از جای خالی لبخند روی لبان ایرانیان گزارش می‌دهد لبی به وسعت خنده فرمانده ناجا در پیامی به مناسبت هفته نیروی انتظامی تاکید کرد توجه جدی به معیشت و صیانت از کارکنان ناجا با انجام سه بازی از مرحله یک هشتم نهایی مشخص شد پدیده، مس کرمان و سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال ایران دلنوشته همسر شهید سرلشکر