گفت‌وگوی «همدلی» با مهوش افشارپناه، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون نقش برای بازیگران همسن من فقط شده چای ریختن!

آرزو بهاری- این روزها مخاطبان انگلیسی زبان شبکه «آی فیلم» شاهد پخش سریال هایی هستند که در دهه شصت و هفتاد، خاطرات بسیاری را برای مخاطبان شان رقم زده است؛ سریال هایی مانند «روزهای زندگی» که بیشتر بینندگان تلویزیون آن را به یاد دارند و با شخصیت هایش همراه بوده اند. «روزهای زندگی» سریالی بود که سیروس مقدم، کارگردان نام آشنای کشورمان آن را ساخت و بازیگران مطرح بسیاری مثل مجید مظفری، کتایون ریاحی، مرحوم داوود رشیدی، اسماعیل شنگله، داریوش ارجمند، رضا بابک، ژاله علو، فلورا سام، لیلا بلوکات، شیرین بینا، زهرا سعیدی، محمود عزیزی، افسانه بایگان، زنده یاد حسن جوهرچی، حبیب دهقان‌نسب، فخرالدین صدیق‌شریف و مهوش افشارپناه در آن نقش آفرینی کردند. افشارپناه، بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون، آثار ماندگار بسیاری را در کارنامه خود دارد و دو بار نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم های «زیر بام های شهر» و «به خاطر هانیه» شده است. با توجه به پخش مجدد سریال «روزهای زندگی» از کانال «آی فیلم» انگلیسی، گفت و گویی با مهوش افشارپناه داشته ایم که در ادامه می‌خوانید. افشارپناه که سال های انتهایی دهه ششم زندگی خود را می گذراند، در این گفت و گو از حال و هوای سریال «روزهای زندگی» و خوبی‌ها و بدی های حرفه بازیگری گفت.
سریال «روزهای زندگی» را بعد از بیست سال به خاطر دارید؟
بله، «روزهای زندگی» از جمله سریال های خوب سیما بود که توانست رضایت مخاطبین را نیز به دست بیاورد.
به نظرتان چرا مخاطبان جذب این سریال شدند؟


هر مجموعه ای اگر در کل خوب باشد مردم نیز از آن خوش شان می آید. این طور نیست که بگوییم به خاطر یک بازیگر یا یک کارگردان می توان فیلم و سریال خوب تهیه کرد. مجموعه عوامل از بازیگر، فیلمنامه نویس، کارگردان، تهیه کننده و سایر اجزا باید خوب باشند تا نتیجه کار مطلوب شود.
«روزهای زندگی» یک سریال پر بازیگر بود، در کنار هم قرار گرفتن این همه بازیگر صاحب نام، کار را سخت نمی کرد؟
من در سریال «روزهای زندگی» برای نخستین بار با آقای مقدم کار کردم. با توجه به شخصیت و کاراکتر متفاوتی که داشتم، بازی در این نقش برایم جذاب بود. در این سریال نقش یک مددکار اجتماعی را داشتم که به واسطه شغلش باید به کمک مردم در جامعه می آمد اما خودش در زندگی شخصی با چالش هایی روبرو بود که می بایست با آنها مواجه می شد. این تضاد موجود در محیط کار و فضای خانوادگی برای خودم بسیار جالب بود. این سریال، بازیگران بسیاری داشت که تمام شان حرفه ای و کاربلد بودند. کارکردن با یک تیم حرفه ای همیشه خوب است و سبب می شود محصول کار نیز مورد رضایت قرار گیرد. بازیگر حرفه ای همیشه سعی می کند دنبال نقش خود برود و با جست و جو و مطالعه، زیر و بم های نقشش را بشناسد تا به خوبی بتواند آن را ایفا کند.
بازیگرانی که بیشتر نقش تان در مقابل آنها بود چه کسانی بودند؟
خانم ها ریاحی و بایگان دو خانمی بودند که در این نقش بیشتر با آنها در تکاپو بودم و قصه زندگی های این دو مادر، ما را به هم پیوند می داد. اگر مردم از نقش راضی باشند یعنی توانسته ایم نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.
در سریال «روزهای زندگی»، بازیگران جوانی هم حضور داشتند. کار با جوان ها چطور بود؟
بله، این سریال بازیگران جوانی هم داشت. گاهی این بازیگران به خاطر اینکه می خواهند رشد کنند انرژی خوبی به کار وارد کرده و نتیجه مثبتی را به بار می آورند.
تجارب خود از بازیگری را به نسل جوان انتقال می دادید؟
وقتی سریال یا فیلمی، کارگردان دارد به خودم اجازه نمی دهم در بازی بازیگران جوان دخالتی داشته باشم چرا که نظرات مختلف است و این تفاوت نظرها و عقاید می تواند به کار لطمه بزند، اما در خصوص مسائل کلی یا سوال هایی که در خصوص خوبی یا بدی این حرفه داشته باشند، تا آنجا که بتوانم کمک می کنم.
خوبی ها و بدی های عرصه بازیگری را در چه می دانید؟
آدمی که وارد عرصه بازیگری می شود، فردی نیست که تنها به خاطر امرار معاش مجبور به انتخاب شغلی شده باشد. آدمی که بازیگری را انتخاب می‌کند حتما به آن علاقه داشته و به خاطر عشقش وارد این حرفه شده است. در این حرفه، کار با گروه های خوب واقعا لذت بخش است اما همکاری با گروه های غیرحرفه ای به سختی پیش می رود.
شخصیتی که در سریال «روزهای زندگی» ایفاگر نقشش بودید، در پایان عاقبت خوشی داشت. برای تان عاقبت یک نقش اهمیت دارد یا فرقی نمی کند چه بلایی سرش می آید؟
بیشتر فیلم ها و سریال هایی که ما می سازیم، آخر خوشی دارد و آدم های خوب به سعادت و نیکی می‌رسند و آدم ها بد هم تاوان گناهان شان را می‌دهند. این کلیشه ای است که همواره با آن روبرو بوده ایم.
به نظرتان این کلیشه که خوب ها به نیکی می رسند و بدها نتیجه بدی های خود را می‌بینند، پسندیده است؟
نه، اصلا خوب نیست و کلیشه ای است. ما آدم‌ها سفیدِ سفید یا سیاهِ سیاه که نیستیم، خاکستری هستیم و باید تمام وجه ها را ببینیم.
پخش مجدد سریال ها از کانال «آی فیلم» انگلیسی را چطور ارزیابی می کنید؟
دیدن سریال های ایرانی برای مردمان سایر کشورها هم جذاب است و من پیشنهاد می کنم در کنار پخش مجدد مجموعه های قدیمی، سریال‌های جدیدی که خوب و با کیفیت ساخته شده اند را نیز پخش کنیم تا روند توسعه صدا و سیما برای مخاطبین خارجی مشخص شود.
هم اکنون مشغول چه کاری هستید؟
در تلویزیون و سینما برای بازیگرانی به سن من دیگر نقش های چالش برانگیز چندانی وجود ندارد و نقش های مان در حد چای ریختن و ابراز محبت شده است! در حالی که هر گروه سنی برای خود دغدغه های خاصی را دارد و اگر نقش مناسبی در این رابطه پیشنهاد شود حتما بازی می کنم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشکوه بسیجیان در ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی: گزارش «همدلی» از حال و هوای پایتخت روزی برای تهـران دولت ایالات متحده بدعت نادرست خروج از توافق‌های بین‌المللی را یک بار دیگر تکرار کرد همدلی از دلایل نابسامانی در بازار مسکن و همخوان نبودن دخل مردم با خرج خانه دار شدن گزارش می‌دهد خاورمیانه محور کلان‌ترین استراتژی‌ها تحلیل همدلی پیرامون چرایی فرسوده شدن حکومت‌های خاورمیانه گفت‌وگوی «همدلی» با مهوش افشارپناه، بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون نقش برای بازیگران همسن من فقط شده چای ریختن! موجی نو در سیاست خارجی ظریف: ایران خواستار حل و فصل سیاسی در سوریه است خروج طرح «تفکیک وزارتخانه‌ها» از دستور کار دولت عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: رای شورای امنیت در کاهش نرخ ارز تاثیرگذار بود صدیقی: انشاءالله در آینده قیمت‌ها کاهش یابد دانشجویان ستاره‌دار و غیرستاره‌دار به کمیسیون آموزش مراجعه کنند سرلشکر سلیمانی: اکسیر غیرت، معنویت و شهامت علاج اصلی کشور است