مشروعيتي براي ژن خوب

حميدرضا عارف در گفت‌وگو با «قانون»: به اينكه درباره‌ام صحبت كنند عادت كرده‌ام
برخي از اعضاي اجرايي كميته ملي المپيك به «قانون» گفتند حضور حميدرضا عارف در حوزه اختيارات رضا صالحي اميري است
محمدرضا عارف به سوال «قانون»درباره دلايل حضور پسرش در كميته ملي المپيك پاسخ نداد
«آقاي ژن خوب»، «آقازاده عارف» و القابي از اين دست متعلق به يك نفر است؛ حميدرضا عارف. فردي كه به تازگي به عنوان مشاور ريیس و مسئول کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک انتخاب شده و منتقدان را به واكنش واداشته. حميدرضا عارف مصداق واقعي آقازاده‌هاي متوقع است و حضور در پست‌هاي مهم را حق خود مي‌داند هرچند كه ممكن است لايق آن عناوين نباشد. عضويت در تيم شنا و بسكتبال دانشگاه شريف، تنها رزومه‌اي است كه عارف از حضور خود در ورزش به آن اشاره كرده و البته جست‌وجوهاي اينترنتي نيز تهي از اطلاعات ورزشي خاصي پيرامون اوست. تنها گفت‌وگوي حميدرضا عارف با ايسنا كه در آن اشاره‌اي به فضاي ورزش مي‌كند به اين شرح است: «من آدم غیر ورزشی نیستم و از ورزش شناخت دارم. از پنج سالگی ورزش را حرفه‌ای دنبال کرده‌ام. عضو تیم شنا و بسکتبال دانشگاه شریف بوده‌ام و این طور نیست که با فضای ورزش ناآشنا باشم». اما كميته صلح و ورزش چيست و قرار است چه وظيفه‌اي داشته باشد؟


حقوق نمي‌گيرند
برخي مي‌گويند اين كميته به تازگي تشكيل شده و برخي ديگر نيز عنوان مي‌كنند مدت‌هاست كميته صلح و ورزش تشكيل شده است. يك مقام مسئول كميته ملي المپيك در اين باره به مهر گفته است: «کمیسیون صلح و ورزش به پيشنهاد پسر محمدرضا عارف و به واسطه علاقه‌مندی او تشكيل شده و کمیته المپیک نيز این پیشنهاد را پذیرفته اما هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده و اعضای کمیسیون هم مشخص نشده اند». به هر ترتيب براساس اظهارات همين مقام مسئول، در اين كميته ۱۵ کمیسیون مختلف فعالیت می‌کنند که در هر کمیسیون ۱۰ نفر از نخبگان و صاحب نظران حوزه مربوطه حضور دارند و در جلسات ماهانه - یا حتی بیشتر از یک ماه - که برگزار می‌کنند، نظرات خود را در مورد موضوع کمیسیون به ريیس و مسئولان کمیته پیشنهاد می‌کنند. این کمیسیون ها نقش مشورتی دارند و حضور اعضا در آن افتخاری است و بابت آن حقوقی دریافت نمی‌کنند و قراردادی نيز ندارند که التزامی برای طرفین ایجاد شود. يك عضو اجرايي كميته ملي المپيك نيز در اين باره به «قانون» گفت: «اين كميسيون‌ها نقش مشورتي دارند و از آنجا كه حقوقي دريافت نمي‌كنند مشكلي براي حضورشان وجود ندارد». «سخت نگيريد» اين جمله‌اي بود كه همين عضو كميته ملي المپيك به پيگيري‌هاي «قانون» درباره دلايل انتخاب حميدرضا عارف عنوان كرد. هرچند كه او به گفته خودش در آخرين جلسه حضور نداشته و اطلاعات زيادي درباره دلايل اين انتخاب نداشت. فضل‌ا... باقرزاده، ديگر عضو اجرايي كميته ملي المپيك نيز عنوان كرد در ييلاق است و از دليل اين انتخاب اطلاعاتي ندارد. محمود عبداللهي، مسئول روابط عمومي كميته ملي المپيك ديگر شخصي بود كه با او تماس گرفتيم تا اطلاعاتي پيرامون دليل حضور حميدرضا عارف در كميسيون صلح و ورزش از او بگيريم اما متاسفانه حاضر به پاسخگويي نشد تا ابهامات در اين زمينه ادامه‌دار باشد.
به موقع صحبت خواهم كرد
عصر روز پنج‌شنبه فرصتي دست داد تا با حميدرضا عارف در اين باره صحبت كنيم هرچند كه همان روز از محمدرضا عارف نيز در اين باره پرسيديم اما سياست هميشگي او در سكوت پيرامون مسائل مختلف باعث شد پاسخي به سوال‌مان ندهد و با عجله محل را ترك كند. حميدرضا عارف درباره دلايل حضور خود در اين كميسيون و ارتباط آن به «ژن خوب» به «قانون» گفت: «اجازه بدهيد وارد مسائل حاشيه‌اي نشويم، به اندازه كافي در اين باره صحبت شده و فكر مي‌كنم دليلي ندارد كه توضيح بيشتري بدهم». او در ادامه گفت: «فكر مي‌كنم در فرصت مناسب به اين سوالات پاسخ بدهم بهتر است، آنچه مي‌توانم بگويم اينكه حكم من صادر شده اما اينكه براساس چه رزومه‌اي اين پست را گرفته‌ام را اجازه بدهيد بعدها درباره‌اش صحبت كنم». حميدرضا عارف درباره انتقادات به حضورش در كميسيون صلح و ورزش عنوان كرد:‌ »من عادت كرده‌ام درباره‌ام صحبت كنند. من در جاهاي مختلفي بوده‌ام و به موقع‌اش درباره اين موضوع صحبت خواهم كرد».
ژن‌هاي خوب در ورزش رشد نمي‌كنند
مجيد كيهاني، رييس فدراسيون دو و ميداني و عضو اجرايي كميته ملي المپيك نيز از اين انتخاب بي‌خبر است. او در اين باره به «قانون» گفت: «من در يكي، دو هفته اخير درگير كارهاي دو و ميداني بودم و در جلسه حضور نداشتم؛ بنابراين نمي‌دانم چرا اين انتخاب انجام شده، اين اتفاق در حوزه اختيارات رضا صالحي اميري، رييس كميته ملي المپيك است». او در پاسخ به اين سوال كه صالحي اميري براي حضور افراد مختلف از اعضاي اجرايي مشورت نمي‌گيرد،گفت: «بدون شك درباره همه مسائل صحبت مي‌كند و مشورت مي‌گيرد اما من در جلسات اخير حضور نداشتم و نمي‌دانم چه اتفاقاتي رخ داده است». مجيد شايسته، رييس فدراسيون تنيس و ديگر عضو اجرايي كميته ملي المپيك نيز در اين باره به «قانون» گفت: «به طور كلي اعضاي كميسيون‌هاي مختلف به انتخاب رييس محترم كميته ملي المپيك انتخاب مي‌شوند،‌ براساس تصميم‌گيري رضا صالحي اميري، حميدرضا عارف به عنوان مشاور و رييس كميسيون صلح و ورزش انتخاب شده و فعاليت خواهد كرد. كميته ملي المپيك 15 كميسيون دارد كه روساي فدراسيون‌ها، رياست اين كميسيون‌ها را برعهده دارد. براساس آنچه در جلسات مطرح شده، قرار شدبه جز ورزشي‌ها از توانايي افراد متخصص در حوزه‌هاي ديگر نيز استفاده شود. از اين رو چند كميسيون جديد تشكيل شد و يكي از آن‌ها كميسيون صلح و ورزش است كه رياست آن را حميدرضا عارف برعهده خواهد داشت». شايسته درباره دليل انتخاب عارف با توجه به رزومه تهي او بيان كرد: «همان‌طور كه گفتم قرار شده از توانايي افراد متخصص در ساير حوزه‌ها نيز استفاده شود، اميدوارم حضور عارف بتواند مثمرثمر باشد. بدون شك بررسي‌هاي لازم درباره او انجام و سپس انتخاب انجام شده است». شايسته در پايان درباره نگراني از رشد «ژن‌هاي خوب» در ورزش گفت: «اميدوارم اين اتفاق رخ ندهد،‌ همه ما تلاش مي‌كنيم ورزش به جايگاه واقعي خود برسد و اميدواريم اين اتفاق با همكاري رسانه‌ها انجام شود».
از سوپرماركت تا ورزش
توجيهات و بهانه‌هاي تكراري اعضاي اجرايي كميته ملي المپيك نه تنها دليل قانع‌كننده‌اي براي انتخاب حميدرضا عارف ارائه نكرد بلكه نشان داد چنين انتخاب‌هايي گاه بدون مشورت انجام و پس از صدور حكم، اطلاع رساني مي‌شود. از حميدرضا عارف اطلاعات زيادي موجود نيست، تنها اطلاعات به دست آمده از او، از دل يك مصاحبه ويديويي بيرون آمده است. حميدرضا عارف درباره خود گفته: «14 ساله که بودم در یک سوپرمارکت کار می‌کردم؛ در 15 سالگی در یک تراشکاری کار کردم. بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال 85 رفتم آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و Ph.D روابط بین الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. تا به حال نه کسی به من پیشنهاد کار داده، نه در جایی سمت اجرایی داشتم، فقط یک پست هيات مدیره در یک شرکت تهیه و تولید مواد معدنی داشتم. از روز اولی که رفتم، شرط کردم که یک ریال به عنوان حق حضور در جلسات هيات مدیره نمی‌گیرم و پاداش نيز نمی‌خواهم؛ روزی که بیرون آمدم یک نامه از مدیرعامل این شرکت دولتی گرفتم که من هیچ‌گونه دریافتی نداشتم». حميدرضا عارف اين بار وارد ورزش شده، سال‌هاست گفته مي‌شود حضور سياسيون در ورزش مفيد نيست، حال اتفاق جديدي رخ داده كه مي‌تواند تبعات بيشتري داشته باشد؛ حضور آقازاده‌ها در ورزش زنگ خطري جدي براي تنها سرگرمي باقي‌مانده مردم ايران است.