سلاح فشاردردست دلواپسان

تهديدات عليه نمايندگان و مسئولان پيگير به نتيجه رسيدن پرونده FATF، از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و پياده‌نظام‌هاي‌شان به سطح سران جريان‌هاي محافظه‌كار رسيده است. در همين راستا روز گذشته موحدی‌کرمانی كه اين روزها به صورت موقت در مجمع تشخيص مصلحت نظام به جاي هاشمي شاهرودي تكيه زده است با خط و نشان براي نمايندگان گفته است كه مجلس‌ اف‌ای‌تی‌اف راتصویب کند، شورای‌نگهبان تایید نمی‌کند ما در مجمع نيز رد می‌کنیم! رييس جامعه روحانیت مبارز در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره سوالی پیرامون بررسی FATF در مجلس گفته است كه این معاهده باعث می شود براي مثال اگر ما بخواهیم به حزب ا...، انصار... و امثال آن‌ها کمک کنیم، جلوی ما را گرفته شود و غیر از این هم مسائلی خطرناک را به دنبال خواهد داشت. به اعتقاد بنده در مرحله ابتدایی مجلس باید هوشیار باشد و دقت کند تا این لایحه تصویب نشود، اگر هم تصویب کند من مطمئن هستم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد. شورای نگهبان هم که رد کند به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد آمد و من معتقدم این مجمع بیدار است، امكان دارد تغییراتی دهد ولی من به مجمع امیدوار هستم، البته به شورای نگهبان هم امیدوارم و این معاهده به سرنوشت خوبی تمام خواهد شد.
تشريح ساده فوايد FATF
بي‌شك بسياري از افرادي كه عليه مجلس شوراي اسلامي و FATF هياهو ايجاد مي‌كنند، اطلاعات تخصصي و كاملي در اين زمينه ندارند و فقط تحت فضاي پوپوليستي كه وجود دارد در اين زمينه مقاومت مي‌كنند. از طرف ديگر افرادي كه از اين موضوع دفاع مي‌كنند، دلايل عقلاني را بيان مي‌كنند كه نمي‌توان از آن چشم پوشيد. در همين راستا علی‌رضا اکبری، دیپلمات و معاون حقوقی وزارت دفاع در دولت اصلاحات در یادداشتی درباره تاثیر تصویب FATF بر نرخ ارز نوشته است كه یک اثر مهم FATF، تاثیر منفی آن بر بهای ارز خواهد بود. در صورت تصویب و اجرای لوایح مربوط به FATF, مسیرهای ویژه انتقال ارز به داخل مسدود می‌شود. وي معتقد است كه اجرای این مقررات، امکان انتقال ارز به داخل را افزایش نمی‌دهد و مسیر بانکی جدیدی را برای ورود ارز حاصل از هر نوع صادرات به داخل، باز نمی‌کند، بلکه محدودیت زاست؛ بنابراین، بر خلاف تصور عمومی، اجرای «مقررات کارگروه ویژه اقدام مالی» FATF، نه فقط موجب تسهیلِ انتقال و عرضه بیشتر ارز به داخل نخواهد شد، بلکه فرصت های «خاص» موجود را نیز محدود تر و در نتیجه تامین و توزیع ارز در بازار داخل را مُضَّیق خواهد کرد؛ چنین وضعی موجب کاهش تقاضا یا کاهش بهای ارز نخواهد شد! چگونه؟این‌گونه که از یک سو، تحریم مالی و بانکی یکجانبه آمریکا، مسیرهای متعارف و بانکی انتقالات ارز به داخل را بسیار محدود کرده است. از سوی دیگر، FATF به‌طور ساده یعنی شفاف سازی و آشکار سازی منبع و ماهیت و مسیر مالی. در نتیجه، شفافیت در نقل‌و انتقال ارز، خارج از مسیرهای متعارف و مُجاز، موجب افزایش خطر مجازات برای کانال‌های غیرمتعارف انتقال ارز به داخل خواهد شد، زیرا ارزی که وارد کشور می‌شود، زمانی بايد وارد شبکه بانکی یا صرافی شود. اين كارشناس تشريح مي‌كند كه همین امر، حسگرهای نظارت و کنترل کارگروه ویژه اقدام مالی را فعال کرده و با شناسایی شدن مسیرها، همان کانال‌ها به خطر افتاده و مسدود خواهند شد. مسدود شدن کانال‌های غیر متعارف انتقال ارز به داخل، با توجه به مقررات آشکار ساز FATF و محدودیت‌های‌ مالی-ارزی تحریم‌ آمریکایی، موجب کاهش شدید انتقال ارز به داخل کشور می‌شود. این امر، موجب کمبود ارز در داخل و کاهش عرضه نسبت به تقاضا و سرانجام افزایش بهای ارز خواهد شد. بنابراين، گرچه ممکن است «شوک» تصویب لوایح مالی، در کوتاه مدت موحب کاهش بهای ارز شود، اما با اجرا شدن مکانیسم‌های کنترلی گ.وا.م(FATF)، افرایش بها به بازار ارز تحمیل خواهد شد. توضيحات تكميلي درباره پشت‌پرده مخالفت با FATF بارها توسط دلسوزان كشور بيان شده است و در همين راستا علیرضا رحیمی، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس گفته است كه قرار گرفتن CFT در دستور کار مجلس پیام‌های مثبتی به همراه دارد و پیش‌بینی می‌شود تصویب این لایحه باز هم تاثیر مثبتی بر ثابت شدن نرخ ارز داشته باشد.
فشارهاي گروهي به نمايندگان ملت


اما به نظر برخي از شفاف‌سازي در كشور واهمه دارند و مي‌كوشند تا راه‌هاي افشاي برخي مراودات مالي در كشور بسته شود. در همين راستا خبرگزاري فارس كه نيازي به معرفي ندارد، گزارشي از تعدادي نيرو كه اين رسانه آن‌ها را دانشجو مي‌خواند، منتشر كرد و آن‌ها را مخالف تصويب لوايح مربوط به FATF خواند. در اين گزارش آمده بود كه جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران عصر جمعه 13 مهر در اعتراض به تصویب لوایح مربوط به FATF و پیوستن کشورمان به این معاهده در مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند. این تجمع بعد از نماز جمعه عبادی-سیاسی تهران صورت گرفت. دانشجویان معترض با سردادن شعارهایی همچون « ننگ ما ننگ ما مجلس بی درد ما» و « نماینده ملتFATF خیانت»،اعتراض خود را به نمایندگان حامی FATF نشان دادند. همچنین دانشجویان( افرادي كه فارس آن‌ها را دانشجو مي‌خواند) پلاکاردها و دست نوشته هایی با خود همراه داشتند که روی آن‌ها شعارهایی مانند « به شمن پیام قدرت دهید نه پیام ضعف»، « FATF یعنی تهران هم ناامن می شود، امروز اهواز، فردا تهران» و « از برجام عبرت بگیرید وCFT را تصویب نکنید» نوشته شده بود. برخی از دانشجویان خواستند با توزیع بروشور در ميان مردم، علت اعتراض خود از پیوستن به FATF را برای مردم بیان کنند. اين خبرگزاري در ادامه مي‌نويسد كه یکی از دانشجویان معترض در رابطه با برگزاری این تجمع به خبرنگارشان گفت: با توجه به اینکه قرار است نماینده ها یک‌شنبه طرح CFT را تصویب کنند جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران با توجه به حساسیت ماجرا اقدام به اعتراض به این طرح در نماز جمعه کردند. یکی از اعضای جنبش دانشجویی « نه به FATF» هم در این تجمع سخنرانی کرد و ابعاد مختلف لوایح FATF را برای نمازگزاران شرح داد و به برخی شبهات و توهین‌های جریان غربگرای مجلس پاسخ داد. فارس در پايان رپورتاژ خود نيز مي‌نويسد كه لازم به ذکر است، بسیاری از تشکل های دانشجویی در روزهای اخیر با ارسال نامه هایی از مسئولان و نمایندگان مجلس خواسته اند تا در مقابل پیوستن ایران به FATF بایستند.
مصايب مبارزه با روشنگري
در برابر اين اقدامات نمايندگان بارها از تهديدات گروه‌هاي خاص پرده برداشتند و روز گذشته نيز محمود صادقي اين مطلب را در كانال خود منتشر كه خود گوياي همه فشارهاست! اين نماينده نوشت كه ‏تبلیغات گسترده ای که محافل خاص علیه لوایح مبارزه با ‎پولشویی به راه انداخته اند به طور ضمنی دلالت براین دارد که اذعان دارند در سطح گسترده مرتکب قاچاق و پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند و نگرانند با تصویب این لوایح جلوی آن گرفته شود.
‏آثار منفی ‎پولشویی بر متغیرهای اقتصاد کلان:
کاهش رقابت پذیری
اثرات منفی بر نرخ تورم و نرخ بهره
تاثیر بر نرخ ارز
کاهش سرمایه‌گذاری مولد
کاهش اشتغال مولد و افزایش بیکاری نسبی
‏آثار مبارزه با ‎پولشویی :
مبارزه موثر و کم هزینه با مفاسد و جرایم اقتصادی
مقابله با جرایم سازمان‌یافته از قبیل قاچاق مواد مخدر، اسلحه و انسان
شفاف‌سازی و بهبود فضای کسب و کار
تسهیل و تقویت مراودات تجاری و گردش پولی و مالی داخلی و بین‌المللی
جلوگیری و کاهش فرار مالیاتی
بي‌شك رسانه‌ها و جريان‌هايي مانند نيروهاي طرفدار احمدي‌نژاد، محافظه‌كاران، نماينده‌هاي جبهه‌پايداري(رفقاي ديروز احمدي‌نژاد و ياران امروز علم‌الهدي و رئيسي) و خبرگزاري‌هاي فارس و تسنيم زماني كه عليه يك موضوع با تمام قوا به ميدان مي‌آيند و به صورت زنجيره‌اي و همگرا عليه آن مي‌كوشند، كاسه‌اي زير نيم‌كاسه‌ است و بايد در نيت آن‌ها شك كرد زيرا كمتر زماني مشاهده شده است كه اين جريان كه حتي بخشي از آن‌ها حتي اعتقادي به راي مردم ندارند براي بهبود اوضاع ملت اقدامي كرده باشند و اين فشارهايي كه در دستور كار‌ آن‌ها بوده، گوياي امور است.