ویدئویی که اشک خیلی‌ها را درآورد

آفتاب یزد- گروه شبکه: «قیمت دلار با افزایش روبه رو شد» جمله‌ای بود که بارها تبدیل به تیتر اول رسانه‌ها شد به ویژه آنکه بازار آشفته‌ای را هم ایجاد کرده بود چرا که موجب گشت به دنبال آن شاهد گرانی‌های بی دلیل و غیرمنطقی باشیم. در این میان عده‌ای هم بودند که به بهانه سود بیشتر تا می‌توانستند دلار می‌خریدند. خلاصه که گرانی بی رویه دلار به کامشان شیرین آمده بود. اما بیشتر مردم بهای سنگینی را بابت افزایش قیمت دلار پرداختند. این رویه ادامه داشت تا اینکه یک شب همه چیز تغییر کرد؛ قیمت دلار با سقوط عجیبی مواجه شد. این موضوع خیلی‌ها را که در زمان گرانی، دلار خریده بودند ضمن شوکه شدنشان، شبانه روانه خیابان‌ها وصرافی‌ها کرد تا با فروش دلارهایشان متحمل ضرر زیادی نشوند. در این بین صدا و سیما بیکار ننشسته و با دوربین‌هایش به سراغ همین مردم رفت و با آنها به مصاحبه پرداخت.

> خیلی خوشحالم
در میان مصاحبه شوندگان مردی دیده می‌شود که نه فروشنده دلار است و نه خریدار بلکه پدری است که آمده از نزدیک شاهد کاهش قیمت دلاری باشد که در اوج گرانی، درمان فرزند بیمارش را تحت الشعاع قرار داده بود. او در حالی که چهره‌اش تلفیقی از خنده و گریه است در پاسخ به این سوال که «برای خرید دلار آمده‌ای یا فروش آن؟» می‌گوید:«هیچ کدام. برای تماشا آمده‌ام. از اینکه قیمت دلار در حال پایین آمدن است خیلی خوشحالم. به این خاطر که پسرم 4 سال است که شیمی درمانی می‌شود و گرانی دلار باعث شده که من هر آمپول برای درمانش را دومیلیون گرانتر بخرم. قبلا یک میلیون و صد می‌خریدم ولی الان سه میلیون و سیصد می‌گیرم. این قیمت دلار که میاد پایین برای خیلی از بیماران بهتره. الان خانواده‌هایی که فرد مبتلا به سرطان دارند از این موضوع خوشحال هستند. متاسفانه یه عده‌ای از اینکه دلار بره بالا و سود کنند خوشحال می‌شوند اما مردمی هم هستند که دعا می‌کنند قیمت دلار پایین بیاد تا بتوانند داروهای بیمارانشان را تامین کنند.»



> مضایقه نکنید
قطعا دیدن درد و رنج هم وطنی که فرزند بیمار دارد، ناراحت کننده است اما از این که کاهش قیمت دلار سبب شده تا اندکی از بار مشکلاتش کاسته شود و به درمان بهتر فرزندش بپردازد جای خوشحالی دارد. هنوز مشخص نیست که این کاهش قیمت دلار یک نوع ترفند سیاسی است یا حاصل تدبیر دولت اما هرچه که هست آرامش نسبی را در جامعه تزریق و ذره‌ای خیال مردم را راحت کرده است. بنابراین این امیدواری وجود دارد که دولتمردان هر آنچه در توان دارند به کار بندند تا این شرایط ادامه پیدا کند و همچنان قیمت دلارپایین بیاید تا باری از دوش امثال این پدر که درد فرزند بیمارش را دارد، بردارند و مشکلات آنها و سایر مردم کاسته شود.
> واکنش کاربران
ویدئو این پدر که از پایین آمدن دلار خوشحال است، بسیار مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آنها را در پی داشته است.
مژده لواسانی مجری کشورمان با انتشار این فیلم در صفحه اینستاگرامش نوشت:
« از دیشب هزار بار دیدم و هزار بار مُردم...
خدایا به تمام مسئولینی که میتونند کاری کنند و نمی‌کنند، به تمام مفسدان اقتصادی حروم لقمه، به همه نامردهای سودجو، به همه اونهایی که سالهاست وجدانشون به خواب عمیق رفته، دردِ مردم رو بچشون، بلکه بیدار بشن از این خوابِ تلخِ زمستانی... خدایا نگاهت رو از این مردم برندار»
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:
« امیدوارم سیاست‌هایی که در پیش گرفتن،
جواب بده و یورو وارد معاملات بشه تا بتونه این تک قطبی بودن دلار رو از بین ببره و به زیر بکشه در غیر اینصورت احتمال
بالا رفتنش هست!»
فرد دیگری نوشته است:« فقط پایین اومدن کافی نیست قیمت همه چی باید برگرده سرجاش تا بگیم ارزون شده و خوشحال بشیم.البته این وسط خیلیا ضرر میکنن طبیعیه».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «اینایی که احتکار میکنن دلارو میبرن
بالا پایین یه عده سودجو هستند که فقط به فکر منافع خودشون هستند و دیگر به امثال این مرد و مشکلاتش بی توجه هستند»
دیگری نوشت:«خدا لعنتشان کند کسانی را که باعث این وضع مردم شدند»
کاربران دیگر نوشته‌اند:« دلم بدرد اومد برای اون قشری که پاسوز منفعت‌طلبی عده‌ای شدند»،« این فیلمو دیدم واقعا قلبم
درد گرفت. چرا اینا نباید تحت پوشش باشن. خرج این بیماری‌ها برای قشر مرفه هم زیاده ما داریم، میدونیم. خدا کمکشون کنه»،«بمیرم برا بغضش»،«نمی‌دونم جان آدم‌ها ارزونه یا جدیدا عده‌ای جان را تجارت می‌کنند !پدران و مادرانی چون من اگر فقط لحظه‌ای خود را جای این پدر قرار دهند کمتر میشود که چشمانشان تر نشود ! جنابی که دلار را یا از بازی سیاسی یا از روی سود منفعت شخصی بسیار گران کردی، آن بالا خدایی هست»، «امیدوارم این اتحاد ادامه پیدا کنه و مردم ایران همیشه شادی رو
حس کنن»، «بعضی وقتها برای رشد خودمون زندگی دیگران را نابود می‌کنیم، برای
به دست آوردن پول بدون آنکه متوجه باشیم بعضی اقشار را بیچاره می‌کنیم، خوشحالیه
پر از بغض پدری که کودکی سرطانی دارد هم خوشحال‌کننده است هم غم انگیزه»، «این کلیپو نشون دلالان بدین بگین برن بمیرن آدم روزی هزار بار بمیره بهتر از اینه که دل پدری که برای بچه سرطانیش دارو میخواد رو
بشکنه و بغض این پدر یه روز دامن
تک تکتونو میگیره»،«صدای پر از بغض پدر کمر خواهد شکست...»،« چقدر سخته وقتى پدر باشى نتونى خواسته‌هاى خانواده‌ات و فرزندانت رو مهیا کنى ، خدایا خودت به مردمِ عزیزِ کشورم کمک کن»