ارز هنوز به قیمت واقعی نرسیده است


رئيس‌ جمهور با تاکيد بر اينکه آمريکا امروز در دنيا منزوي است گفت: کسي شيوه‌هاي آمريکايي‌ها را نپذيرفته و قبول نخواهد کرد.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيأت دولت، اقدامات دولت آمريکا را از لحاظ اقتصادي به ضرر همگان دانست و گفت: همه از جمله اروپا، ايران، ديگر کشورها و حتي خود آمريکا ضرر کرده‌اند.
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه در زمينه برجام، اکثريت قاطع کشورها، از برجام حمايت کردند گفت: اروپا براي حفظ ارتباطات پولي و مالي ايران يک نهاد ويژه‌اي را تأسيس کرده و اجراي اين طرح مي‌تواند گام بسيار مهمي‌در حفظ برجام باشد، گر چه توقعات ما بيش از اين است و آنچه بقاي برجام از همگان مي‌خواهد اين است که مسايل اقتصادي و روابط اقتصادي ايران، کاملاً در شرايط عادي باشد.
روحاني با بيان اينکه در روزهاي اخير تصميمات خوبي براي تقويت بانک مرکزي، اتخاذ شد، اظهار داشت: براساس تصميمي‌که اتخاذ شده، بانک مرکزي، اختيارات لازم را دارد که ارز صادراتي را فوراً خريداري کند. يعني به محض آنکه يک صادرکننده اعلام کند که ارزي را به دست آورده، اگر بتواند در سامانه نيما آن را مي‌فروشد اما اگر نتوانست بايد بانک مرکزي ارز او را خريداري کند و اين تصميم مهمي‌بود که اتخاذ شد.


رئيس جمهور با اشاره به اينکه امروز وضع ذخاير ارزي کشور حتي ذخاير اسکناس، بهتر از هر زمان ديگري است، گفت: اين يک تهمت و دروغ است که بگويند دولت مي‌خواهد از بالا رفتن ارز ريال به دست بياورد، چرا که دولت راه‌هاي سالمي‌را براي تأمين ارز مورد نياز خود، دارد و نيازي به اين کار ندارد و اين اقدامات به ضرر دولت است؛ دولت هيچ‌وقت نمي‌خواهد که نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصيه من به بانک مرکزي و وزارت اقتصاد و ساير مسئولين اين بوده که بايد قيمت ارز را متعادل نگه داريم.
روحاني با بيان اينکه بايد اقدامات بيشتري در اين راستا صورت گرفته و ارز هنوز قيمت واقعي خود را ندارد و بايد به قيمت واقعي خود بازگردد، گفت: دولت از هيچ تلاشي در اين راستا فروگذار نخواهد کرد. البته مقداري با احتياط قدم برمي‌دارد و اين بخاطر آن است که اگر در آينده سخت‌ترين شرايط پيش روي دولت قرار گرفت با مشکل مواجه نشويم. روحاني ادامه داد: از همه رسانه‌ها، تقاضا مي‌کنم که پيام يأس‌آور به جامعه ندهند، چرا که حق آنها نيست و انتظار مردم هم اين نيست که کسي بذر يأس در جامعه بيفشاند.
رئيس جمهور با تأکيد براينکه نبايد مردم را نسبت به آينده نگران کنيم، خاطر نشان کرد: به صراحت مي‌گويم که کالاهاي اساسي مورد نياز مردم در انبارها از هر سال و زماني بيشتر است و حتي اخيراً تصميم به افزايش اين ذخاير هم اتخاذ شده است با وجود اينکه با همين شرايط هم هيچ‌کس نبايد نگران کالاهاي اساسي باشد.
روحاني با بيان اينکه دولت نسبت به تأمين نيازمندي‌ها و کالاهاي اساسي مردم خود را متعهد مي‌داند، گفت: مردم نسبت به نيازمندي‌هاي روزمره خود غير از کالاهاي اساسي، هم نبايد نگراني داشته باشد، چرا که شرايط ارزي کشور به گونه‌اي نيست که دچار مشکل باشد.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه دولت در برابر توليد داخلي و اشتغال جوانان خود را متعهد مي‌داند، گفت: مردم بايد بدانند ما نيازهاي ارزي مورد نياز براي تأمين مواد اوليه کارخانجات و کالاهاي مورد نياز آنان را تأمين خواهيم کرد.
روحاني با اشاره به اينکه مردم نبايد دنبال خريد و فروش‌هاي ريسک‌دار باشند، افزود: اينگونه خريد و فروش‌ها به نفع مردم نيست و تجربه مؤسسات غيرمجاز درس خوبي براي همگان بود که مردم سراغ اينگونه سرمايه‌گذاري‌ها نروند و با مشورت با افرادي که با مسايل اقتصادي به خوبي آشنا هستند، اقدام کنند.
رئيس جمهور خاطر نشان کرد: در تصميمات اخير، تصويب کرديم که بانک مرکزي بتواند، اوراق ارزي و ريالي منتشر کند که با اين اقدام قدرتي به بانک مرکزي براي جمع‌آوري نقدينگي داده مي‌شود که مي‌تواند شرايط اقتصادي کشور را بيش از پيش بهبود بخشد.
روحاني ادامه داد: همچنين مجوز لازم را صادر کرديم تا هر کس هر مقدار ارز و طلا بخواهد وارد کشور کند، آزاد باشد و حتي تصويب کرديم که اگر مأمور گمرکي يا امنيتي در گمرک مانع ورود اسکناس به کشور شود، در مرحله اول به انفصال 6 ماه خدمت و در مرحله دوم به انفصال کامل از خدمت محکوم خواهد شد و به اين واسطه راه را براي آنکه مردم بتوانند زندگي عادي و معمولي خودشان را داشته باشند، فراهم کرديم.