مخالفت با انتقال پايتخت


با حضور نمايندگان وزارتخانه‌ها، نمايندگان مجلس، جامعه مهندسان مشاور معمار و شهرساز و تهيه کنندگان طرح انتقال پايتخت، موضوع ساماندهي و انتقال پايتخت و يا مرکز سياسي- اداري پايتخت بررسي و در نهايت بر اساس نظر اکثريت اعضاي شرکت کننده اعلام شد که امکان انتقال پايتخت و حتي مرکز سياسي- اداري در شرايط کنوني وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، نشست هم‌انديشي ساماندهي يا انتقال پايتخت به رياست محمدسعيد ايزدي معاون وزير راه و شهرسازي و دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران و با حضور، معاونان وزراي صنعت، معدن، تجارت، کشور، نيرو، برخي از نمايندگان مجلس، نمايندگاني از پژوهشگاه ميراث فرهنگي، شوراي شهر تهران، جامعه مهندسان مشاور شهرسازي، معماران و صاحبنظران عرصه شهرسازي و معماري کشور، فعالان ميراث فرهنگي و ديگر حوزه‌هاي مرتبط در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازي برگزار شد.
محمدسعيد ايزدي دبير شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران در جمع بندي اين نشست، اعلام کرد: در اجراي قانون امکان سنجي و انتقال پايتخت شورايي تحت عنوان شوراي ساماندهي پايتخت به رياست دکتر جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري، تشکيل شده است. ما در دومين جلسه اين شورا ماموريت پيدا کرديم تا نتيجه مطالعاتي که تاکنون انجام شده مجدد بررسي کنيم و بتوانيم جمع بندي خود را در وضعيت کنوني به شورا ارايه کنيم. ايزدي با اشاره به اينکه اين نشست مخالفان و موافقاني داشت، گفت: به استناد نقطه نظرات کارشناسي و بررسي ظرفيت‌هاي موجود به اين جمع بندي رسيديم که امکان انتقال پايتخت به طور اساسي امکانپذير نيست. همانطور که در قانون نيز به صراحت آمده است ما به دنبال ساماندهي پايتخت هستيم. معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: البته اين جمع بندي در شوراي ساماندهي مطرح مي‌شود و در آن شورا تصميم‌گيري نهايي مي‌شود. اگر اصراري بر بررسي مجدد امکان سنجي باشد باز هم ما در اين جمع در وزارتخانه آمادگي داريم تا اطلاعات خود را به روز کرده و به شورا ارايه دهيم. وي تصريح کرد: جمع‌بندي‌هاي سه گانه‌اي که در دوره‌هاي مختلف انجام شده نشان مي‌دهد که با توجه به وضعيت کنوني، امکان انتقال پايتخت حتي انتقال مرکز سياسي پايتخت هم وجود ندارد.
امکان تأمين بودجه انتقال مرکزيت اداري و سياسي از تهران وجود ندارد


محمدحسين شريف‌زادگان استاد دانشگاه و وزير اسبق رفاه و تأمين اجتماعي در اين جلسه با اشاره به اين مطلب که دولت به جاي باز طرح موضوع انتقال پايتخت بايد به فکر توسعه متعادل در ساير نقاط کشور باشد، گفت: در شرايط فعلي که بسياري از طرح‌هاي عمراني ملي با کمبود منابع مالي روبرو هستند، حداقل تا ۲۰ سال آينده امکان تأمين بودجه انتقال مرکزيت اداري و سياسي از تهران وجود ندارد. وي مسائل و مشکلات تهران را در شرايط فعلي، مساله ترافيک و آلودگي هوا عنوان کرد و با تاکيد که اين مسائل با برنامه ريزي درست قابل حل است، گفت: ظرف ۲۰ سال گذشته تهران از نظر مقاوم سازي ساختمان‌ها در برابر زلزله وضعيت بهتري پيدا کرد و اين موضوعي است که بايد مدنظر قرار گيرد. شريف زادگان همچنين از ديگر مشکلات تهران را کمبود آب برشمرد و در اين مورد پيشنهاد داد تا با اقدامات کارشناسي صحيح اين مساله و چالش در طرح‌هاي آمايش سرزمين حل و فصل شود.
تهران بهترين نقطه اقليمي‌و ارتباطي کشور است
محمد محيط طباطبايي مدرس دانشگاه و مشاور رييس پژوهشگاه ميراث فرهنگي نيز در اين نشست با مخالفت نسبت به انتقال پايتخت از تهران گفت: مرکزيت تهران در ۲ قرن گذشته به جهت جانمايي اين شهر در بهترين نقطه اقليمي‌و ارتباطي کشور بوده و هيچ نقطه‌اي از ايران آمادگي اقليمي، ارتباطي و امنيتي پذيرش سربار جمعيت مهاجر آن را ندارد.
به جاي انتقال پايتخت و پاک کردن صورت مساله، به فکر ساماندهي تهران باشيم
صادق نجفي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين نشست با انتقال پايتخت مخالفت کرد و گفت: به جاي طرح اين قبيل موضوعات و فرافکني مشکلات تهران به نقطه‌اي ديگر، بهتر است راه‌هاي ساماندهي پايتخت فعلي را مورد بررسي قرار دهيم.
معاون وزير صنعت با اشاره به اينکه هيچ تضميني وجود ندارد که نواقص مديريتي دستگاه‌هاي اجرايي، گزينه‌هاي جديد انتقال پايتخت را در آينده نزديک به مشکلات فعلي شهر تهران مبتلا نکند، تصريح کرد: به جاي انتقال اين مشکلات و پاک کردن صورت مساله بايد به فکر رفع آنها بود.
مشکل بي آبي تهران و کشور را حل کنيم
ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو نيز در مخالفت با اين طرح گفت: هنوز هيچ نقطه‌اي از ايران وجود ندارد که به توان براي اسکان ۷۰۰ هزار تا ۳ ميليون نفر جمعيت مهاجر در آن به فوريت منابع آبي تأمين کرد. بنابر هر گزينه‌اي براي انتقال مرکزيت سياسي و اداري در وهله نخست با مشکل بزرگ بي آبي روبروست. در مقابل اين ديدگاه‌ها، نعمتي کارشناس مرکز همکاريهاي اجتماعي نهاد رياست جمهوري اعلام کرد: دکتر روحاني رئيس جمهور خواستار انتقال پايتختي از تهران است، زيرا طبق پيش‌بيني صورت گرفته بخش اعظم ۲۰ ميليون نفر جمعيت اضافي ايران در ۳۰ سال آينده، جذب تهران خواهند شد و مشکلات اين شهر را دو چندان خواهند کرد. وي گفت: ۲۵ سال از تصويب قانون ساماندهي شهر تهران مي‌گذرد و هنوز هيچ اتفاقي در اين حوزه رخ نداده است. اين مساله نشان مي‌دهد که تهران در شرايط فعلي قابليت ساماندهي مشکلات خود را ندارد و تا بار مرکزيت اداري و سياسي از دوش آن برداشته نشود، امکان رفع مشکلات آن به وجود نخواهد آمد. وي ادامه داد: با انتقال مرکزيت سياسي و اداري از تهران، حداقل ۶۰ هزار نفر از کارکنان ۴۰ دستگاه عالي دولتي مجبور به ترک اين شهر خواهند شد و رانت توزيع ۲ هزار ميليارد تومان حقوق آنها که فقط در اقتصاد شهر تهران به چرخش مي‌افتد، به نقاط ديگر توزيع مي‌شود. وي گفت:ساخت يک شهر با ظرفيت پذيرش ۷۰۰ هزار تا ۲ ميليون نفر در نقطه‌اي جديد به عنوان مرکز سياسي و اداري ايران، در شرايط فعلي اقتصاد ملي موجب جذب بخش زيادي از نقدينگي سرگردان جامعه به سمت فعاليت‌هاي عمراني در اين شهر خواهد شد و فرصت‌هاي شغلي بي شماري ايجاد مي‌کند. از طرف ديگر بررسي‌هاي کارشناسي نشان مي‌دهد که با انتقال پايتخت، ۴۰ درصد از آمد و شدهاي درون شهري تهران و به تبع آن ۴۰ درصد از آلودگي‌هاي زيست محيطي اين شهر کاهش خواهد يافت.