افزایش قیمت نفت؛ پیامد عملیات روانی آمریکا


وزير نفت، گفت: سران قوا در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به اين جمع بندي رسيدند که ۲۰ درصد پول فروش نفت در بورس بايد به صورت ريالي و ۸۰ درصد به صورت ارزي پرداخت شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خانه ملت، بيژن نامدار زنگنه با بيان اينکه اوپک در نشست الجزاير به اين نتيجه رسيد که کمبودي در بازار وجود نداشته که به افزايش توليد نفت نياز داشته باشد، گفت: اين روزها قيمت نفت ۷ الي ۸ دلار افزايش يافته در حالي که در زمان سخنراني ترامپ در سازمان ملل قيمت نفت به ۸۰ دلار نرسيده بود اما امروز ۸۵ دلار را رد کرده است. وزير نفت افزود: ترامپ در سازمان ملل عنوان کرد که اوپک مسئول افزايش قيمت نفت است و قيمت‌ها را بالا برده و بايد توليد نفت را افزايش دهد در حالي که اوپک مسئول افزايش قيمت نفت نيست و خود شخص ترامپ مسئول اين وضعيت است چرا که رئيس جمهور آمريکا مي‌خواهد حدود ۴ هزار بشکه نفت، فرآورده و محصولات پتروشيمي‌ايران را از بازار خارج کند در حالي که دنيا نمي‌تواند اين موضوع را تحمل کند و قيمت‌ها افزايش مي‌يابد.
وي با بيان اينکه در شرايط کنوني توليد نفت ايران کاهش نيافته است، ادامه داد: در شرايط کنوني تنها بحث آثار رواني مطرح است در حالي که ترامپ مي‌خواهد قيمت نفت افزايش نيابد و توقع داشته اوپک توليد خود را افزايش دهد در حالي که اين سازمان ديگر تواني براي توليد ندارد.
زنگنه با تاکيد بر اينکه در شرايط کنوني اوپک با حداکثر ظرفيت خود نفت توليد مي‌کند، اظهار داشت: اوپک ظرفيت مازادي ندارد و اگر گاهي اوقات توليدي به بازار عرضه مي‌شود از ذخاير نفتي است بنابراين بازار در نفت در ميان مدت دچار کمبود مي‌شود به دليل اينکه ذخاير نفتي براي ترميم بازار نيست بلکه براي استفاده در شرايط اضطراري است.


وي با بيان اينکه بهترين کار براي اينکه قيمت نفت بالا نرفته و بازار از حالت تنش خارج شود اين است که تحريم‌ها توسط آمريکا تعليق و ايالت متحده تحريم ايران را دنبال نکند، افزود: در شرايط فعلي بازار کمبودي ندارد اما احساس رواني و تنش‌هاي سياسي که آمريکايي‌ها به بازار القاء مي‌کنند قيمت نفت را افزايش مي‌دهد و ضرر و زيان آن را چين، ژاپن و اروپايي‌ها مي‌بينند چرا که توليد آن‌ها کاهش مي‌يابد در حالي که نيازمند واردات عمده نفت هستند.
وزير نفت با تاکيد بر اينکه اوپک و ايران هيچ مسئوليتي در خصوص افزايش قيمت نفت ندارند، ادامه داد: ايران مي‌خواهد با قدرت به توليد خود ادامه دهد اما آمريکا تلاش مي‌کند که اجازه ندهد ايران نفت خود را توليد و در بازار توزيع کند. وي با اشاره به برخي شايعات مبني بر اينکه وزارت نفت مخالف ايجاد بورس نفت بوده و سران سه قوه موضوع ديگري را تصويب کرده اند، بيان کرد: نظر وزارت نفت اين بود که نفت به صورت ريالي در بورس عرضه شود اما سران قوا در جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي به اين جمع بندي رسيدند که ۲۰ درصد پول نفت به صورت ريالي و ۸۰ درصد به صورت ارزي پرداخت شود.
زنگنه با بيان اينکه فروش کالا و معامله در بورس بايد تسويه حساب شود، افزود: ممکن است معامله از طريق بورس انجام نشود و تنها خريداران از طريق آن شناسايي شوند لذا هفته آينده اعلام مي‌شود که چگونه تسويه حساب ارزي فروش نفت انجام شود.
وي ادامه داد: ۲۰ درصد ريالي فروش نفت در بورس مشکلي نداشته و عنوان شده که بر مبناي ارز سامانه سنا ۲۰ درصد ريالي دريافت شود اما درباره مبلغ ارزي بايد تصميم‌گيري شود که چگونه اين مبلغ دريافت و فعاليت با مشتريان پيش رود.
وزير نفت با بيان اينکه نرخ بازار سوم به رسميت شناخته نمي‌شود، تاکيد کرد: اگر زير نرخ ريالي فروخته مي‌شد رانت بزرگي ايجاد مي‌شد البته ساز وکار بورس اينگونه است که پيش از تحويل اجناس پول را دريافت کرده و بابک زنجاني ايجاد نمي‌شود. وي افزود: مشکل بابک زنجاني اين بود که نفت را دريافت کرده و هيچ پولي پرداخت نکرده و قصد پرداخت نيز نداشت اما صندوق بورس پول را دريافت و به حساب وزارت نفت واريز مي‌کند.
زنگنه با بيان اينکه در شرايط کنوني مشکل فروش نفت در بورس دريافت مبلغ ۸۰ درصد ارزي با توجه به مشکل در ايجاد LC است، ادامه داد: پيش از تحويل محموله بايد تکليف پرداخت تضمين شده روشن شود لذا بايد تفاهمي‌صورت گيرد که فروش نفت در بورس و غير بورس چگونه انجام شود تا پول ارزي به کشور بازگردد.
وزير نفت تصريح کرد: زماني که نفت خريداري مي‌شود ۴۰ روز به خريدار فرصت داده مي‌شود که کشتي را براي حمل آن مهيا کرده و نفت را برداشت کند و در اين فاصله بايد خريدار پول نفت را تسويه حساب کند.