کاهش سهم دلار در اقتصاد جهان


وزير امور خارجه ايران، روند استفاده آمريکا از تحريم‌ها را عاملي براي کاهش استفاده از دلار در تجارت‌هاي دوجانبه دانست و گفت: اين رفتار آمريکا باعث از دست رفتن قدرت دلار در نظام مالي بين المللي شده است. به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف در نشست چند جانبه گرايي و برجام در سازمان ملل متحد ، با اشاره به فشارهاي متعددي که از آغاز انقلاب اسلامي‌وارد شده بود، افزود: ما از ابتدا اين فشارهاي را تحمل کرديم اما هيچ گاه تهديد را تحمل نخواهيم کرد و به آن پاسخ منفي مي‌دهيم. وزير امور خارجه درباره احتمال ديدار با رئيس جمهوري فعلي آمريکا گفت: چرا بايد فقط براي يک عکس و مذاکره چند ساعته، توافق بين المللي که ضمانت شوراي امنيت سازمان ملل را دارد و همه آن را امضا کرديم، پس بگيريم؟ چرا بايد هزينه سنگين داخلي درباره آن بپردازيم؟
ظريف با اين سوال که چرا بايد همه چيز را از دست بدهيم براي چيزي که به دست نمي‌آيد، اظهار کرد: برجام چيزي است که براي مردم ايران مفيد خواهد بود، به نفع جامعه بين المللي است و به صلح و امنيت منطقه‌اي ما کمک خواهد کرد.
وي به عادت آمريکا در استفاده از تحريم هم اشاره کرد و گفت: استفاده بيش از حد از قدرت دلار آمريکا باعث کاهش نقش آن در نظام مالي بين الملل شده است. وزير امور خارجه افزود: آمريکا اکنون کشورها را يکي پس از ديگري تحت فشار قرار مي‌دهد و آن‌ها به سمت استفاده از ارزهاي خود در تجارت دوجانبه مي‌کشاند، مي‌بينيد که کشورها براي تجارت دو جانبه ارزهايي غير از دلار را انتخاب مي‌کنند و اين روند رو به افزايش است. ظريف در پاسخ به سوالي که آيا اقدام آمريکا را در شوراي امنيت و تهديد به مجازات ديگر کشورها در صورت اجراي قطعنامه 2231 مغاير چندجانبه گرايي است يا خير، گفت: نديده‌ام که يکي از اعضاي دائم شوراي امنيت از ديگر اعضا بخواهد يک قطعنامه را نقض کنند. وي افزود: قطعنامه 2231 از همه اعضا مي‌خواهد که اجراي اين قطعنامه را تسهيل کنند و اقداماتي که مانع از اجراي آن مي‌شود را متوقف سازند اما اکنون يکي از اعضاي شوراي امنيت نشستي برگزار مي‌کند، رياست آن را هم برعهده دارد و از همه مي‌خواهد که فشار حداکثري بر ايران وارد کنند. ظريف به سازوکار ويژه اروپا و 1+4 اشاره کرد و گفت: من فکر مي‌کنم آنچه اروپا براي ايجاد يک سازوکار ويژه انجام مي‌دهد براي آن است که تعامل اجازه يابد، به خاطر دوست داشتن ايران نيست. به خاطر اين است که اگر آنها اجازه دهند چنين مساله‌اي اتفاق بيفتد، همه مي‌دانند که ديپلماسي بين المللي جايگاهي نخواهد داشت.