محروميت باعث محدودیت شان نشد

«خشاب خالي» اين توصيف دقيق پرسپوليس در مقابل السد قطر بود. تيمي كه با دو جين ستاره و حضور ستاره‌هاي پيشين بارسلونا در ليگ قهرمانان آسيا شركت كرد و تمام تلاشش را براي پيروزي در مقابل تماشاگران خودي انجام داد.
اما برانكو براي انتخاب 11 بازيكن نيز مشكل داشت و حتي در اواخر بازي مجبور به استفاده از بازيكن‌هايي مثل حسين‌پور، علوان زاده و طاهرخاني شد. بازيكناني كه برخي از آن‌ها در ليگ برتر نيز به ميدان نرفته‌اند و آزموني بزرگ را پشت سر گذاشتند. سرخ‌پوشان يك بازي منطقي و تماشايي را به نمايش گذاشتند و نشان دادند براي صعود به فينال همدل هستند. حال اندك منتقدان برانكو نيز او را تحسين مي‌كنند، سرمربي كه موفق شده يك تيم 14 نفره را در رتبه‌هاي بالايي جدول رده‌بندي ليگ حفظ كند، در جام‌حذفي حضور داشته باشد و بزرگ‌ترين بازي چند سال اخير را در مقابل السد قطر با پيروزي پشت سر بگذارد.
چشم همه هواداران به ديدار برگشت است، جايي كه شاگردان برانكو مي‌توانند بليت خود را براي حضور در فينال قطعي كنند. آن‌ها در ورزشگاه آزادي تنها نخواهند بود و هواداران را نيز در اختيار دارند، فشار هواداران مي‌تواند جريان بازي را به نفع پرسپوليس تغيير دهد و اين تيم راهي فينال شود. برد يك بر صفر پرسپوليس در مقابل السد، واكنش‌هاي مختلفي را از سوي رسانه‌هاي قطري به همراه داشت.
روزنامه الرایه قطر در تحلیل مسابقه رفت تیم‌های فوتبال پرسپولیس و السد در مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا نوشت: «کار نماینده فوتبال قطر برای صعود بسیار سخت شد». در این گزارش آمده است :«السد با نتیجه‌ای دور از انتظار در خانه مقابل پرسپولیس شکست خورد. حالا ماموریت صعود در بازی برگشت سخت‌تر شده البته غیر ممکن نیست. پرسپولیسی‌ها در نیمه دوم فقط یک حمله کردند و با همان حمله به پنالتی و گل رسیدند. السد یک میدان را واگذار کرد اما گل جنگ را نباخته، در نیمه اول مغلوب شده ولي یک نیمه باقی مانده و تنها می‌تواند با پیروزی در تهران به صعود فکر کند».


نویسنده الرایه اضافه می‌کند: «السد در این بازی در حد خودش ظاهر نشد با این وجود حملات زیادی در طول مسابقه انجام داد که به نتیجه نرسید.
فشار بازیکنان پرسپولیس مانع از این می‌شد که السد به دروازه آن‌ها نزدیک شود و بیشتر زمان بازی در مرکز زمین جریان داشت. پرسپولیسی‌ها همه راه‌های نفوذ را بسته بودند». روزنامه الرایه همچنین از داور بازی انتقاد کرد و نوشت: «بازیکنان پرسپولیس با تصمیمات داور ضعیف این بازی توانستند بارها جریان بازی را متوقف کنند و جلوی حملات السد را بگیرند.
پرسپولیس درست در زمان حملات و فشار شدید السد از یک ضد حمله خطرناک و سریع به بهترین شکل استفاده کرد.
علیپور از خوخی، دفاع السد سریع‌تر بود و به توپ رسید تا یک پنالتی بگیرد و یک گل ارزشمند به ثمر برساند».
سید جلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس در گفت وگو با «قانون»:
همدل شدیم که نتیجه بگیریم
آقای حسینی، برد با ارزشی در خانه السد به دست آوردید و می‌توان گفت نیمی از راه فینال طی شد. این موفقیت چگونه به دست آمد؟
تک‌تک بازیکنان تیم خیلی تلاش کردند تا بتوانند یک روز سخت را پشت سر بگذارند. خداراشکر توانستیم یک برد خوب به دست بیاوریم. اما به نظر من تنها یک درصد راه را رفته ایم. 99درصد این مسیر هنوز باقی مانده است. درست است که در خانه حریف گل نخوردیم و پیروز شدیم اما هنوز یک 90دقیقه باقی مانده و باید مقابل این تیم حرفه ای که بازیکنان با کیفیتی را در اختیار دارد، بازی بسیار سختی را نیز در تهران برگزار کنیم.
درجریان این بازی امید عالیشاه مصدوم شد و این موضوع هواداران را نگران کرد.
همه بازیکنان تیم باید تا روز بازی برگشت تلاش کنند که به آمادگی و شرایط لازم برسند. همه بازیکنان تیم مصدوم هستند. پیش از این بازی نیز بیشتر بازیکنان دچارسرماخوردگی شدند و به همین دلیل شرایط بسیار سختی برای ما به وجود آمد. با این‌حال به کارشان ادامه دادند و درزمین جنگیدند تا به نتیجه مطلوب برسیم. امید عالیشاه باید خودش تلاش کند و پزشکان تیم نیز به او کمک کنند تا زودتر آماده بازی برگشت شود.
آیا فکر می کردید که به این نتیجه دست پیدا کنید؟
در واقع نه اما همدل و هم قسم شدیم و در زمین تلاش کردیم تا بهترین عملکردمان را به نمایش بگذاریم. هدف‌مان این بود که به تیم حریف اجازه خودنمایی ندهیم و خداراشکر توانستیم آن ها را به خوبی در زمین خودشان کنترل کنیم. البته ما برای مساوی یا کم گل خوردن به زمین نرفتیم. برای ضدحملات برنامه داشتیم و می دانستیم که می توانیم از این طریق به آن ها ضربه بزنیم. خداراشکر توانستیم طبق برنامه پیش برویم و یک برد مهم را از حریف بگیریم.
داوری این مسابقه چطور بود؟
به هرحال وقتی با تیم های عربی بازی می کنید، داوری خوب نیست! ما باید بیشتر تلاش کنیم تا با داور نیز بجنگیم. خوشحالم که توانستیم این کار را انجام بدهیم.
بازی برگشت را چطور می بینید؟
بازی برگشت بدون شک سخت تر است. همه دیدند که السد مقابل استقلال چگونه بازی کرد. ما نیز روز سختی را در ورزشگاه آزادی خواهیم داشت. تیم حریف چيزی برای از دست دادن ندارد و با تمام قدرت بازی خواهد کرد تا حذف نشود. باید تلاش‌مان را بیشتر کنیم. خداراشکر هواداران‌مان در کنار ما هستند اما باز هم می‌گویم، کار سختی خواهیم داشت.
شجاع خليل‌زاد، مدافع پرسپوليس در گفت‌وگو با «قانون»:
داور سريلانكايي افتضاح بود
شاید اگر پیش از بازی برای سازنده گل پرسپولیس دنبال یک نام می‌گشتیم، خلیل زاده نفر آخر این لیست قرار می‌گرفت اما مدافع میانی پرسپولیس یکی از حساس ترین و تاریخی‌ترین گل های سرخ‌پوشان را سهیم شد. خلیل زاده که در این دیدار و در دوحه مامور مهار بغداد بونجاح بود به خوبی توانست آقای گل غیرقابل مهار الجزایری را تحت کنترل خود درآورده و یک شب تلخ و باورنکردنی را برای او شکل دهد. مدافع شمالی پرسپولیس به خوبی با آنالیز حرکات این بازیکن توانست روی هوا و زمین مانع از پیشروی و جشن گل مرد دوازده گل لیگ قهرمانان آسیا شود. شاید اعتراضات این مهاجم الجزایری به حرکات روانی شجاع خلیل زاده مهر تاییدی بر موفقیت مدافع سرخ‌پوشان بود که از بونجاح یک ناکام بزرگ برای اوسوالدو فریرا ساخت. با این حال بزرگ‌ترین اتفاق برای شجاع خلیل زاده در این میدان پاس منجر به گل تاریخی پرسپولیس بود. مدافع پرسپولیس با قطع حمله السد در دقایق پایانی، آن را برای علی علیپور فرستاد تا او در مصافی تک به تک با گلر السد یک پنالتی ارزشمند برای پرسپولیس به ارمغان بیاورد و در نهایت این ضربه تبدیل به گل پرسپولیس شد. پرسپولیس که تاکنون بردی در تاریخ خود در نیمه نهایی نداشته روی یکی از بهترین نمایش‌های سربازان خود اکنون فینال را در یک قدمی خود می‌بیند و در این راه باید تک تک ستاره های تیم برانکو را مورد ستایش قرار داد. خليل‌زاده كه به خوبي موفق شد بونجاح را مهار كند درباره اين ديدار به «قانون» گفت: «بازی بسیار سختی بود و امیدوارم بازی برگشت هم بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم و بتوانیم فینالیست شویم». خلیل‌زاده در پاسخ به این سوال که الان پرسپولیس یک پای فینال است یا خیر گفت: «هنوز چیزی مشخص نیست. السد تیم خوبی است و بازی در خانه و خارج از خانه فرقی برایش نمی‌کند. امیدوارم با حمایت هواداران به پیروزی برسیم. مطمئن باشيد در ورزشگاه آزادي و حضور هواداران‌مان مي‌توانيم السد را شكست داده و راهي فينال شويم». داوری این بازی چطور بود؟ مدافع پرسپولیس در پاسخ به این سوال گفت: «داور سريلانكايي افتضاح بود».
خلیل زاده در ادامه بيان كرد: «برانکو به ما گفته بود که برای برد به زمین بروید و ما هم با همین نگرش به بازی رفتیم». مدافع پرسپولیس در مورد درگیری‌هایش با بونجاح گفت: «مشکل خاصی بین ما نبود. من مدافع هستم و او مهاجم و این درگیری‌ها پیش می‌آید».
علیرضا بیرانوند، گلر سرخ‌پوشان در گفت وگو با «قانون»:
روز خوبی را تجربه کردم
نظر شما در مورد این بازی بیرون از خانه چیست؟
خداراشکر بازی خیلی خوبی بود و خیلی خوب توانستیم در زمین آنچه را که سرمربی تیم و بقیه اعضای کادرفنی خواسته بودند،پیاده کنیم. موفق شدیم برد باارزشی را به دست بیاوریم و به همین دلیل به بازیکنان تیم، کادرفنی، مدیریت باشگاه و هواداران تبریک می‌گویم. بازی بسیار سنگینی بود. با این پیروزی 50 درصد از راه را رفتیم. امیدوارم بتوانیم با تمرینات خوبی که برگزار می‌کنیم، در بازی برگشت نیز همین‌طور با تمرکز بالا ظاهر شویم.
در این بازی چندین مهار خوب داشتید که کمک بزرگی برای تیم بود تا به پیروزی برسد.
به هرحال وظیفه من این است که از دروازه تیم محافظت کنم. خداراشکر می کنم که شرایط خوبی داشتم و روز خوبی را تجربه کردم. خوشحالم که تمرکز کامل داشتم و توانستم برای تیمم موثر باشم.
داوری بازی چطور بود؟
به نظر من خوب بود. داور خوب سوت زد اما فکر می کنم در اعلام وقت های اضافه اشتباه کرد و حدود سه دقیقه بیشتر وقت گرفت. به هرحال بازی کردن در زمین تیم‌های قطری و اماراتی داوری را کمی به سمت آن ها می‌برد با این‌حال در این بازی موفق شدیم و امیدوارم بتوانیم در بازی برگشت مجوز حضور در فینال را به دست بیاوریم.
در یک صحنه مهاجم حریف توپ شما را گرفت و گل زد اما داور آن را مردود اعلام کرد.
این تصمیم داور درست بود. تا وقتی توپ به زمین نخورده، برای دروازه بان است و با این حساب کار بازیکن حریف صد در صد خطا بوده است. ضمن اینکه من فکر می‌کنم باید به او کارت زرد نیز می داد.
یک درگیری بین مدافع تیم شما و مهاجم حریف به وجود آمد. آیا در روحیه شما تغییری ایجاد کرد؟
من متوجه درگیری نشدم. فاصله ام زیاد بود و فقط دیدم که بازیکنان دور دارو جمع شده اند و با او صحبت می کنند. در آن لحظه تمرکزم فقط روی کار خودم بود و متوجه درگیری نشدم.
پیش بینی شما از نتیجه بازی برگشت چیست؟
باز سختی پیش رو داریم و کارمان راحت نیست. تیم السد یک تیم باتجربه است و همیشه در ورزشگاه آزادی خیلی خوب کار کرده و نشان داده که برایش فرقی نمی‌کند کجا و مقابل چه تعداد تماشاگر بازی می‌کند. به امید خدا، با همت بچه ها و تمرکز بالا می‌توانیم این تیم را در تهران نیز شکست بدهیم.
پرسپوليس يك تيم كامل بود
حميد درخشان/پيشكسوت پرسپوليس
پرسپولیس در برابر السد قطر، نمايش درخشاني داشت و موفق شد 50درصد راه فینال را طي كند. این بازی خوب به خاطر این بود که هم خط دفاعی، هم خط هافبک و هم خط حمله خوب کار کردند. مدافعان کم اشتباه بودند، هافبک ها دوندگی و جنگندگی بالایی داشتند و خط حمله نیز هوشیار و فرصت طلب بود. روی صحنه گل، علیپور در بهترین زمان ممکن استارت زد و توانست خودش را در موقعیت گلزنی قرار بدهد. در مجموع تیم کامل بود. راه های نفوذ حریف را بست و به آن ها اجازه بازی کردن نداد. دو ضد حمله خیلی خوب داشتیم که خداراشکر روی یکی از آن‌ها به گل رسیدیم. به نظرم نقطه قوت پرسپولیس دوندگی زیاد و همچنین ارائه یک بازی منطقی و بدون ریسک بود. در واقع تمام تیم خوب بازی کردند؛ به خصوص خط دفاعی که با رهبری سیدجلال انسجام بالایی داشت و به خوبی از دروازه محافظت کرد. همان‌طور که گفتم تیم کامل بود و حساب شده بازی کرد. این یک مساله مهم برای تیمی است که در خانه حریف بازی می کند. نكته جالبي كه بايد به آن اشاره كنم، پيرامون اظهارنظر كي‌روش درباره آدام همتي است. او يك مهره مطمئن براي سرخ‌پوشان به شمار مي‌رود و در مقابل السد نيز بازي خوبي را به نمايش گذاشت. نبايد فراموش كرد كه صحبت های کی روش مانند همیشه برای بر هم زدن تیم ها بود تا از این مساله استفاده ببرد. بازیکنی که به پرسپولیس می آید، توانایی هایی دارد که باید یک روز آن ها را در زمین نشان دهد. پيش از اين نيز گفته بودم که این جوانان باید نشان بدهند بی دلیل روی نیمکت پرسپولیس ننشسته اند. خوشبختانه خیلی خوب دویدند و تلاش کردند و نشان دادند که می توانند به پرسپولیس در روزهای سخت کمک کنند. برخي از كارشناسان اعتقاد دارند علي‌عليپور پنالتي خود را نامطمئن زد اما به نظر من پنالتی علیپور خیلی خوب بود. او ضربه را روی زمین زد و سرعت توپ نيز بالا بود که باعث شد دروازه بان حریف نتواند آن را مهار کند.عليرضا بيرانوند نيز عملكرد خيره‌كننده‌اي داشت، او روز خوبی را سپری و به تیم کمک کرد. باید به تمام بازیکنان خسته نباشد گفت. آن ها تلاش خوبی داشتند و دست همه شان درد نکند.
پیشکسوت پرسپولیس در مورد دو صحنه مهم داوری بازی گفت: داوری بد نبود. تقریبا بدون اشکال بود و به نظرم قضاوت خوبی را دیدیم. در مورد گلی که السد زد، دقیقا نمی دانم قانون هنگامی که توپ از دروازه بان جدا می شود، چه می‌گوید. در مورد پنالتی پرسپولیس هم به نظر من صد در صد درست بود. حتی اگر روی خط هم خطا شود باز هم پنالتی درست است چون خط هم جزو محوطه جریمه محسوب می شود.
درخشان در مورد بازی برگشت گفت: به نظرم بازی خوبی می شود. پرسپولیس باید همین‌طور منطقی و بدون ریسک بازی کند. با توجه به اینکه در این بازی تماشاگران نیز پشت سر تیم هستند، حذف السد در تهران کار سختی نخواهد بود. هواداران یک وزنه بسیار سنگین برای پرسپولیس خواهند بود. آن ها می توانند به تیم کمک کنند تا به فینال برسد.
فشار رواني كمتري روي پرسپوليس بود
حميد استيلي/ پيشكسوت پرسپوليس
فکر می‌کنم تیم پرسپوليس به طور کلی عملکرد بسیار خوبی داشت. با وجود اینکه پیش از بازی مشکلاتی از قبیل نبود برخی بازیکنان و مصدومیت حسین ماهینی به وجود آمده بود، اما آنالیزی که برانکو از تیم حریف انجام داده بود باعث شد تیم با شناخت کاملي برابر حریف به میدان برود. آقای برانکو در این بازی به طور کامل تیم حریف را مورد آنالیز قرار داده بود و تیمش با برنامه کامل وارد زمین شد که همین موضوع باعث شد تیم حریف آن‌چنان نتواند فرصت گلزنی خوب روی دروازه پرسپولیس خلق کند. در این بازی سیامک نعمتی در پست دفاع راست بازی، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت. او بارها و بارها به عقب رفت و بازگشت و حتی در حملات هم به تیم کمک می‌کرد. از طرفی دیگر آدام همتی که به عنوان یک بازیکن جوان و کم‌تجربه در ترکیب تیم قرار داشت، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت. او هم نشان داد که می‌تواند در خیلی از بازی‌ها به پرسپولیس کمک کند. در این بازی بازیکنان جوان دیگری همچون علوان‌زاده به میدان آمدند که عملکرد فنی خوبی از خود به نمایش گذاشتند. این جوانان نشان دادند با تجربه‌اندوزی بیشتر خیلی وقت‌ها می‌توانند به تیم کمک کنند. سرخ‌پوشان در نيمه اول يك موقعيت مناسب داشتند كه مي‌توانستند وارد دروازه حريف كنند اما منشا توپ را از روي خط دروازه به بيرون زد؛ اگر این فرصت به گل تبدیل می‌شد، ادامه بازی برای پرسپولیس راحت‌تر بود. البته باید قبول کنیم اینکه از قبل فشار روانی کمی روی بازیکنان بود، تاثیر زیادی روی عملکرد آن‌ها داشت؛ به طور مثال در نظرسنجی برنامه نود خیلی از هواداران توقع پیروزی برابر السد را در خانه حریف نداشتند. همین موضوع باعث شده بود تیم فشار روانی کمتری را تحمل کند.آیا می‌توان پرسپولیس را فینالیست لیگ قهرمانان آسیا دانست؟ در اين باره بايد بگويم كه فراموش نكنيم پرسپولیس هنوز به فینال صعود نکرده است. فراموش نکنید یک بازی برگشت دیگر هم باید انجام شود. بازی‌ای که در آن شاید اتفاقات دور از انتظاري رخ بدهد. اگر خاطرتان باشد در بازی قبلی برابر الدحیل پرسپولیس در خانه حریف شکست خورده بود و در ورزشگاه آزادی یک بر صفر از حریف عقب افتاد اما به یک‌باره به بازی برگشت و به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرد. در حال حاضر اگر پرسپولیس را صعود کرده بدانیم، شاید با دسته کم گرفتن تیم حریف به میدان برود. در بازی برگشت نيز به هیچ عنوان نباید بازیکنان احساسی بازی کنند؛ چراکه ممکن است همین احساسی بازی کردن به تیم لطمه بزند. این تیم شایستگی صعود به فینال را دارد اما باید در بازی برگشت منطقی بازی کند. به هر ترتيب اميدوارم شاگردان برانكو در ورزشگاه آزادي بتوانند اتفاق بزرگي را رقم بزنند و با وجود مشكلات فراوان، راهي فينال شوند. اتفاقي كه مي‌تواند علاوه بر ايجاد شور و نشاط در بين هوادارانش، درآمد مالي مناسبي نيز براي اين تيم داشته باشد.