عبدالمهدی تکنو کرات نخست وزیر عراق شد

برهم صالح، رییس جمهوری جدید عراق، عادل عبدالمهدی را مامور تشکیل کابینه جدید این کشور کرد.
عبدالمهدی طبق قانون 30 روز فرصت خواهد داشت تا ترکیب کابینه خود را اعلام کند.
هنوز به طور رسمی و دقیق مشخص نیست که چه ائتلاف هایی از نخست وزیری عبدالمهدی حمایت کرده اند. برخی رسانه ها خبر داده اند که این امر پس از توافق فراکسیون اصلاح و سازندگی با محوریت (سید مقتدا صدر، حیدرالعبادی و سید عمار حکیم) و فراکسیون سازندگی با محوریت (هادی العامری - نوری المالکی) بر سر عادل عبدالمهدی صورت گرفته است.
برخی دیگر نیز لیستی منتشر کرده اند که نشان می‌دهد ائتلاف‌های الفتح (هادی العامری، بخشی از ائتلاف النصر (فالح الفیاض)، دولت قانون (نوری المالکی) و محور الوطنی (به رهبری چندتن از رهبران شاخص اهل سنت عراق) با تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان، عبدالمهدی را بعنوان نخست وزیر منتخب خود به رئیس پارلمان معرفی کرده اند.


برهم صالح نامزد اتحادیه میهنی کردستان عراق در جلسه عصر سه شنبه پارلمان عراق با اکثریت قاطع در دور دوم رقیب خود فواد حسین نامزد حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی را شکست داد و از سوی نمایندگان به عنوان سومین رئیس جمهوری عراق پس از سقوط دیکتاتوری صدام معرفی شد.
درباره نخست وزیر جدید عراق
عادل عبدالمهدی سیاست‌مدار، اقتصاددان شیعه عراقی و وزیر نفت پیشین عراق است. وی در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهوری عراق و در دولت موقت این کشور پس از سقوط صدام، وزیر دارایی بود.
پست نخست وزیری مهمترین پست سیاسی در عراق است و نخست وزیر عراق رئیس قوه اجرایی و فرمانده‌کل نیروهای مسلح این کشور است.
او از مقامات مجلس اعلای اسلامی عراق و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است. عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رئیس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام وزیر دارایی بود.و یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رأی‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رأی مغلوب نوری مالکی شد.
وی در سال ۱۹۶۹ به فرانسه رفت و با گروه‌های فکري این کشور و نشریات عربی و فرانسوی همکاری داشت. عبدالمهدی در دهه ۱۹۷۰ از اعضای برجسته حزب کمونیست عراق بود. اما در دهه ۱۹۸۰ دیدگاه‌های اسلام‌گرایانه پیدا کرده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران شد و به گروه نوبنیاد مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست که در ایران تشکیل شد.
نخستین موضع گیری های رییس جمهور جدی عراق
برهم صالح، رئیس جمهوری جدید عراق در اولین اظهارنظر پس از انتخاب خود گفت که ماموریتش پایبندی به سوگند قانون اساسی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی عراق خواهد بود.
صالح گفت که تلاش می‌کند عراق بحران‌های تازه ای را تجربه نکند.
تاکید بر حفظ استقلال و تمامیت ارضی عراق
در نخستین سخنرانی برهم صالح به‌عنوان رئیس جمهوری، به باور ناظران مسائل این کشور، پیام مثبتی به گروه‌های سیاسی از یک‌سو و پیام روشنی به اقلیت جدایی طلب در کردستان عراق از سوی دیگر تلقی شده است.
واکنش منفی بارزانی
مسعود بارزانی با صدور بیانیه ای سازوکار تعیین رئیس جمهوری را رد کرد.مسعود بارزانی با اعلام این مطلب افزود: مکانیزم کنونی برای تعیین رئیس جمهوری عراق برخلاف مکانیزم‌هایی است که در دوره‌های قبلی انجام می شد.
وی اضافه کرد: باید بزرگترین فراکسیون کردی رییس جمهور را نامزد می‌کرد یا اینکه فراکسیونهای کردی در خصوص آن تصمیم می‌گرفتند.
بارزانی تاکید کرد که سازوکار کنونی به هیچ وجه قابل قبول نیست و در آینده ای نزدیک در خصوص آن موضع گیری خواهیم کرد.
نخستین سخنان آقای نخست وزیر
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق گفت که دولت جدید به حمایت و مشورت‌های حیدر العبادی نخست‌وزیر کنونی برای تقویت و ارتقای امنیت کشور نیاز خواهد داشت.
عبدالمهدی با انتشار یک پست در صفحه فیسبوک خود خطاب به العبادی ضمن تشکر از پیام تبریک وی، تاکید کرد: حجم و مسئولیت سنگین این پست و مقام را درک می کنم و از خدای متعال می‌خواهم مرا در ادامه راه سخت مسئولیت چهار ساله شما با همه سختی‌ها و موفقیت‌هایش، یاری کند.
وی همچنین افزود: من یقینا به پشتیبانی و مشورت شما برای انجام اموری همچون تقویت امنیت کشور، خدمت رسانی و ایجاد زندگی مناسب برای هموطنان شجاعمان نیاز خواهم داشت.
پیام تبریک روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پیامی با تبریک به برهم صالح به عنوان رییس جمهوری جدید عراق، ابراز امیدواری کرد که در دوران تصدی وی روابط میان دو کشور در راستای منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
در بخشی از پیام تبریک حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به «برهم صالح» آمده است: با کمال مسرت رای اعتماد نمایندگان منتخب مردم عراق به جنابعالی را به عنوان رییس جمهوری کشور برادر و همسایه تبریک می گویم.وی در این پیام ابراز امیدواری کرد در دوران تصدی رییس جمهوری جدید عراق، روابط میان دو کشور در راستای منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
رییس جمهوری اسلامی ایران در پایان از خداوند متعال سلامتی و موفقیت رییس جمهوری عراق و سربلندی، صلح و پیشرفت همه جانبه مردم این کشور را مسالت کرد.