ترامپ در دام فرار مالیاتی

رییس‌جمهوری آمریکا می‌گفت ثروتش را با تکیه بر توان خود اندوخته اما حال نیویورک‌تایمز فاش کرده که خزانه دونالد ترامپ با اتکا به حقه‌های مالیاتی از اسکناس و اعتبار دلاری پر شده است‌.
نیویورک‌تایمز سه‌شنبه گذشته هنگامی پرده از نقطه تاریک خانواده ترامپ برداشت که رییس‌جمهوری به فیلادلفیا بزرگ‌ترین شهر ایالت پنسیلوانیا در شمال شرقی آمریکا رفته بود تا به حاضران در نشست یکی از اتحادیه‌های صنفی درس سازندگی بدهد‌. ترامپ برای حضار چنین سخن سر داد: آمریکا همیشه ملت سازندگان بزرگ خواهد بود زیرا ما در این کشور به کار کردن ارج می‌نهیم‌. ما به زنان و مردانی که با دست‌های زیبای خود رویاهایشان را به واقعیت تبدیل می‌کنند، احترام می‌گذاریم‌.
اندکی آن سوتر در ایالت نیویورک یعنی زادگاه ترامپ، نیویورک‌تایمز فاش کرد که امپراتوری او و پدرش بر مبنای قانون‌شکنی ساخته شده است‌. به نوشته این روزنامه، ترامپ در دهه 1990 از ترفندهای مالیاتی مشکوکی برای افزایش ثروت خود و خانواده‌اش استفاده کرده بود‌.
ترامپ همواره خود را میلیاردری خودساخته معرفی کرده که پدرش، فرد سی ترامپ تقریبا هیچ کمک مالی قابل توجهی به او نکرده بود‌. او گفته بود کارش را با دریافت یک وام بسیار کوچک از پدرش آغاز کرده بود‌. آیا واقعا فرد سی‌‌ ترامپ ملاک و برج‌ساز معروف نیویورک ثروتش را از پسرش دریغ کرده بود؟


نیویورک‌تایمز در پاسخ به این پرسش می‌گوید نه‌. کنکاش این نشریه در سوابق مالی و اظهارنامه‌های مالیاتی محرمانه خانواده ترامپ نشان می‌دهد که رییس‌جمهوری فعلی آمریکا حداقل 413 میلیون دلار از امپراتوری املاک پدرش به دست آورده است؛ ثروت عظیمی که همه اعضای خانواده دست به دست هم دادند تا حجم آن را بیشتر کنند‌.
مهم‌ترین راهکار ترامپ برای ثروت‌اندوزی این بود که به والدینش کمک کرد از پرداخت مالیات فرار کنند‌. بخش زیادی از پولی که او به دست آورده از همین راه بوده است‌. او برای این کار به همراه برادران و خواهرانش یک شرکت پوششی تاسیس کرده بود و به پدرش کمک کرد تا از تخفیف‌های مالیاتی بهره‌مند شود‌. او همچنین راهبردی تدوین کرد تا ارزش دارایی‌ها و املاک والدینش کمتر اعلام شود و میلیون‌ها دلار مالیات کمتری پرداخت شود‌.
این اقدامات با مخالفت و تحقیق دقیقی از سوی سرویس درآمدهای داخلی مواجه نشد‌. فرد ترامپ و همسرش ماری مجموعا ثروتی به ارزش یک میلیارد دلار به فرزندان خود منتقل کردند که طبق نرخ 55 درصدی مالیات بر هدایا و ارث، مالیات آن دست‌کم 550 میلیون دلار بود‌. اما برای این مبلغ تنها 2/55 میلیون دلار مالیات پرداخت شده است‌.
دفاعیات ترامپی‌ها
چارلز ‌هاردر، وکیل ترامپ اولین سد دفاعی را در مقابل گزارش نیویورک‌تایمز ایجاد کرد و گفت که رییس‌جمهوری هیچ ارتباطی با این مسائل ندارد‌. او افزود: این امور در دست سایر اعضای خانواده ترامپ بود که خودشان کارشناس نبودند و کاملا به افراد متخصص دارای مجوز وابسته اتکا داشتند تا اطمینان حاصل کنند که به طور کامل به قانون پایبند بوده‌اند‌.
هاردر تقصیر را به نوعی به گردن خواهران و برادران دونالد ترامپ انداخت‌. بنابراین رابرت برادر ترامپ وارد عمل شد و در بیانیه‌ای به نیویورک‌تایمز گفت که همه مالیات‌های لازم پرداخت شده و خانواده ترامپ علاقه‌ای ندارد در مورد موضوعی که مربوط به حدود 20 سال پیش است، اظهارنظر کند‌.
صدای اعتراض به گزارش نیویورک‌تایمز از داخل کاخ سفید هم بلند شد‌. سارا‌ هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای به این گزارش واکنش نشان داد و آن را حمله‌ای گمراه‌کننده علیه خانواده ترامپ خواند‌. وی افزود: فرد ترامپ حدود 20 سال پیش درگذشته و غم‌انگیز است که شاهد حمله نیویورک‌تایمز شکست‌خورده به خانواده ترامپ هستیم‌. سندرز همچنین به شیوه ترامپ به رسانه‌ها حمله کرد و گفت: اعتبار رسانه‌ها نزد مردم آمریکا به پایین‌ترین حد رسیده است زیرا آنها به جای خبررسانی، 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته سرگرم حمله به رییس‌جمهوری هستند‌.
حسابرسان مالیاتی وارد می‌شوند
اما این دفاعیات باعث نشده ترامپ‌ها از مظان اتهام دور شوند‌. یک سخنگوی اداره مالیات ایالت نیویورک به شبکه سی‌ان‌بی‌‌سی گفت که این نهاد اتهامات تازه علیه ترامپ را بررسی می‌کند‌. نیویورک‌تایمز به نقل از کارشناسان مالیاتی نوشت احتمال نمی‌رود که ترامپ تحت تعقیب کیفری قرار گیرد زیرا مسائل مطرح شده در گزارش این روزنامه مشمول مرور زمان شده است‌. با این حال این نشریه اعلام کرد که محدودیت زمانی در خصوص جریمه برای کلاهبرداری مالیاتی، موضوعیت ندارد‌.
نیویورک‌تایمز برای تدوین گزارش خود با کارکنان و مشاوران سابق فرد ترامپ نیز مصاحبه کرده است‌. به نوشته این روزنامه، این تحقیقات بر اساس بررسی ده‌ها هزار صفحه از اسناد محرمانه شامل اظهارنامه‌های بانکی، حسابرسی‌های مالی، دفترهای حساب و فهرست‌های خرید انجام شده است‌.
این مدارک شامل بیش از 200 مورد از اسناد مالیاتی فرد ترامپ و شرکت‌های وابسته به وی است‌. حجم این اسناد به بیش از یکصد هزار صفحه می‌رسد اما اسناد مالیاتی مربوط به شخص دونالد ترامپ در میان آنها دیده نمی‌شود‌. او برخلاف روسای جمهوری و نامزدهای ریاست‌جمهوری اسناد و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را منتشر نکرده است‌.
او به همین خاطر آماج انتقادات بی‌حد و اندازه‌ای قرار گرفت اما از موضعش کوتاه نیامد و اسناد را از گاوصندوق بیرون نیاورد‌. انتظار می‌رود افشاگری نیویورک‌تایمز جان تازه‌ای به کمپ منتقدان بدهد و دوباره رییس‌جمهوری را تحت فشار بگذارند تا حساب و کتاب‌هایش را علنی کند‌.
لوید داجت، عضو ارشد دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیشقدم شد و توئیت کرد: همین یک ماه پیش بود که جمهوریخواهان برای هفتمین بار طرح من برای انتشار سوابق مالیاتی رییس‌جمهوری را رد کردند‌. این نماینده ایالت تگزاس افزود: کنگره جدید ترامپ را وادار به تبعیت از استانداردهای نیکسونی خواهد کرد‌. ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری اسبق آمریکا حتی از کنگره دعوت کرد حساب‌های مالی وی را بررسی کند‌.
حساب‌ها و تراکنش‌های مالی ترامپ در هفته‌های اخیر بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها و نهادهای قضایی قرار گرفته است‌. مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ گفته به دو زن که با ترامپ رابطه غیراخلاقی داشته‌اند، حق‌السکوت پرداخت کرده است‌. این دو فقره حق‌السکوت از طریق یک شرکت صوری و به دستور ترامپ پرداخت شده بود‌.
کوهن در پی تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا راهی دادگاه شد و اعتراف کرد‌. مولر خواستار تحقیق در روابط مالی ترامپ با روس‌ها نیز شده است‌.
دومینوی سقوط
سقوط اخلاقی و سیاسی ترامپ هواداران زیادی را از او دور کرد‌. البته این آخرین سقوط رییس‌جمهوری آمریکا نیست‌. نزدیک است آن روزی که ثروتمندان آمریکا نیز در جامعه خود او را راه ندهند‌. مجله فوربس که هر ساله فهرست 400 فرد ثروتمند آمریکا را منتشر می‌کند، اعلام کرده که ترامپ در این فهرست 138 رده سقوط کرده است‌.
رییس‌جمهوری آمریکا در فهرست 2017 فوربس رتبه 248 را داشت و در فهرست جدیدی که قرار است امروز منتشر شود، رتبه او به 386 تنزل پیدا کرده است‌. سال 2015 و روزی که ترامپ جلوی آسانسور برج ترامپ اعلام کرد که وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود، ثروت او 5/4 میلیارد دلار بود و امروز به 1/3 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است‌.
فوربس عواملی مانند عدم صداقت ترامپ در انتشار واقعیات مربوط به ثروتش و حواشی مربوط به ریاست‌جمهوری را جزو دلایلی می‌داند که موجب کاهش ثروت ترامپ شده است‌. او سال 2000 به مجله فورچون گفته بود: احتمال زیادی دارد بتوانم اولین نامزد ریاست‌جمهوری شوم که همزمان با حضور در انتخابات، پول هم درآورم‌.
18 سال زمان نیاز بود تا ترامپ متوجه شود فرمول او نتیجه معکوس می‌دهد‌. او نه تنها سرمایه سیاسی‌اش را در جنگ با رقبای داخلی و درگیری با حریفان خارجی از دست داده بلکه ثروت اقتصادی کلانش نیز به خاطر دروغگویی آب رفته است؛ ثروتی که بنا بر افشاگری نیویورک‌تایمز، از راه فرار مالیاتی به دست آمده است نه با دست‌های زیبا و پرتوان‌.