رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: این که دولت می خواهد از گرانی ارز ریال به دست آورد، دروغ و تهمت است

آمریکا قطعاً از لحاظ سیاسی شکست بزرگی را متحمل شده است. این کشور امروز در دنیا منزوی است و کسی شیوه‌های آمریکایی‌ها را نپذیرفته و قبول نخواهد کرد. آنها همه اقدامات را علیه ملت ایران انجام دادند و چیزی برای آبان‌ماه باقی نمانده و هیچ کس کلمه 13 آبان را در ذهن خود خطور ندهد چرا که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت، به تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران در سازمان ملل اشاره کرد و اظهارداشت: امروز افکار عمومی جهان طرفدار ایران است و حتی در داخل آمریکا بسیاری از سیاستمداران و مردم ایران را در مسیر حق دانسته و اقدامات دولت آمریکا را نمی‌پسندند. دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در این ایام موفقیت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آوردند که به واسطه آن انزوای آمریکا روشن‌تر شد.
روحانی خاطرنشان کرد: نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا و مخالفت آنها با برخی نهادهای بین‌المللی از قبیل شورای حقوق بشر، دادگاه کیفری بین‌المللی و خروج آمریکا از برخی تعهدات تجاری، مورد نقد همه کشورها بود. آمریکایی ها به دنبال آن هستند استقلال و مرد‌م‌سالاری ایران را با شکست مواجه کنند و می‌گویند به جای اینکه مردم ایران برای ایران تصمیم بگیرند، باید کاخ سفید برای ایران تصمیم بگیرد و هیچ هدف دیگری ندارند.
رئیس جمهوری گفت: آنها می‌خواهند ایران را در این مدت کوتاه تحت فشار قرار دهند تا یک دستاورد کوچکی از لحاظ سیاسی در داخل آمریکا به دست بیاورند.


روحانی با اشاره به اینکه هدف آمریکا کاملاً داخلی است و هیچ ربطی به منطقه و جهان و عرب‌هایی که جیب آنها را خالی کرده و پول ملت‌های آنها را می‌دزدد، ندارد، افزود: همه تلاش آمریکا این بود که به هر نحوی یک نوع مذاکره در هر سطحی با ایران شروع شود و او اعلام کند که با اعمال فشار علیه ایران موفق به مذاکره شدند و همانند گذشته ادعا کنند که یک قدم جدیدی را برای مسائل ایران و بین‌الملل برداشته‌اند.
برای تنظیم بازار اختیارات کامل به بانک مرکزی داده شده
رئیس جمهوری تصریح کرد: روزی نیست که در دولت، شورای اقتصادی دولت یا شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه، نسبت به رفاه مردم و رفع موانع و مشکلاتی که برای مردم وجود دارد. بحث نکرده و تصمیم‌گیری نکنیم. به گونه‌ای که در طول هفته حداقل 8 ساعت جلسه هیات دولت برگزار می‌شود و راجع به مسائل کشور و مردم، تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین در هر هفته حداقل، 2 تا 3 ساعت جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سه قوه برگزار می‌شود و 2 تا 3 جلسه شورای اقتصادی دولت برگزار می‌شود که البته این حداقل کاری است که دولت انجام می‌دهد.
روحانی با بیان اینکه در روزهای اخیر تصمیمات خوبی برای تقویت بانک مرکزی اتخاذ شد، اظهار داشت: براساس تصمیمی که اتخاذ شده، بانک مرکزی اختیارات لازم را دارد که ارز صادراتی را فوراً خریداری کند. یعنی به محض آن‌که یک صادرکننده اعلام کند که ارزی را به دست آورده، اگر بتواند در سامانه نیما آن را می‌فروشد اما اگر نتوانست باید بانک مرکزی ارز او را خریداری کند و این تصمیم مهمی بود که اتخاذ شد.
رئیس جمهوری افزود: اختیارات کامل به بانک مرکزی برای تنظیم بازار داده شده و مردم شاهد اولین آثار آن در روزهای اخیر بودند. بانک مرکزی برای تنظیم بازار همان طور که در دو روز اخیر اقدام کرده قادر است تا سال آینده به همین نحو عمل کند.
روحانی با اشاره به این‌که امروز وضع ذخایر ارزی کشور حتی ذخایر اسکناس، بهتر از هر زمان دیگری است، گفت: از ابتدای دولت تا امروز براساس آخرین آمار امروز بهترین شرایط را در این زمینه دارا هستیم.
این یک تهمت است که بگویند دولت می‌خواهد از بالا رفتن ارز ریال به دست بیاورد
رئیس جمهوری تاکید کرد: این یک تهمت و دروغ است که بگویند دولت می‌خواهد از بالا رفتن ارز ریال به دست بیاورد چرا که دولت راه‌های سالمی را برای تامین ارز مورد نیاز خود دارد و نیازی به این کار ندارد و این اقدامات به ضرر دولت است. دولت هیچ‌ وقت نمی‌خواهد که نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصیه من به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سایر مسئولان این بوده که باید قیمت ارز را متعادل نگه داریم.
هیچ اتفاقی در آبان‌ماه نخواهد افتاد
روحانی با بیان اینکه باید اقدامات بیشتری در این راستا صورت گرفته و ارز هنوز قیمت واقعی خود را ندارد و باید به قیمت واقعی خود بازگردد، گفت: دولت از هیچ تلاشی در این راستا فروگذار نخواهد کرد. البته مقداری با احتیاط قدم برمی‌دارد و این به خاطر آن است که اگر در آینده سخت‌ترین شرایط پیش‌روی دولت قرار گرفت با مشکل مواجه نشویم، اما امروز همان سخت‌ترین شرایط است و آمریکایی‌ها همه اقدامات را علیه ملت ایران انجام دادند و چیزی برای آبان‌ماه باقی نمانده و هیچ کس کلمه 13 آبان را در ذهن خود خطور ندهد چرا که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ تمام کارهایی که قرار بود آمریکایی‌ها در آبان ماه انجام دهند در شهریور و مهر انجام دادند.
رئیس جمهوری با اشاره به این‌که در حال حاضر چند وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود، اظهار داشت: تا به امروز منتظر تصمیم مجلس در مورد تفکیک وزارتخانه‌ها بودیم و امروز که می‌بینیم تصمیم مثبت قاطعی در این راستا نیست، به همان روال سابق وزرا را به مجلس معرفی خواهیم کرد.
روحانی با تاکید براینکه نباید مردم را نسبت به آینده نگران کنیم، خاطر نشان کرد: به صراحت می‌گویم که کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در انبارها از هر سال و زمانی بیشتر است و حتی اخیراً تصمیم به افزایش این ذخایر هم اتخاذ شده است با وجود این که با همین شرایط هم هیچ‌کس نباید نگران کالاهای اساسی باشد. مردم نسبت به نیازمندی‌های روزمره خود غیر از کالاهای اساسی، هم نباید نگرانی داشته باشد چرا که شرایط ارزی کشور به گونه‌ای نیست که دچار مشکل باشد.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در تصمیمات اخیر، تصویب کردیم که بانک مرکزی بتواند، اوراق ارزی و ریالی منتشر کند که با این اقدام قدرتی به بانک مرکزی برای جمع‌آوری نقدینگی داده می‌شود که می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بیش از پیش بهبود بخشد. روحانی ادامه داد: همچنین مجوز لازم را صادر کردیم تا هر کس هر مقدار ارز و طلا بخواهد وارد کشور کند، آزاد باشد و حتی تصویب کردیم که اگر مامور گمرکی یا امنیتی در گمرک مانع ورود اسکناس به کشور شود، در مرحله اول به انفصال 6 ماه خدمت و در مرحله دوم به انفصال کامل از خدمت محکوم خواهد شد و به این واسطه راه را برای آن که مردم بتوانند زندگی عادی و معمولی خودشان را داشته باشند، فراهم کردیم.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همه اقداماتی که انجام می‌شود در راستای حفظ آرامش و امنیت مردم است، گفت: باید از نیروهای مسلح کشور و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر کنم که به موقع و با دقت تصمیمات شورای عالی امنیت ملی را اجرا کرده و پاسخ آنهایی را که به امنیت و جان مردم خیانت کرده بودند و به زن‌ها، کودکان و حتی طفل 4 ساله رحم نکردند، به بهترین وجه دادند.
رئیس جمهوری افزود: اینکه جمهوری اسلامی ایران قاطعانه و در یک زمان کوتاه و با دقت مرکز تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد، نشان از این است که اگر عوامل دست چندم یک گروه تروریستی در ایران اقدامی انجام دهد، ما طراحان و گروه اصلی و مرکزیت آنها را مورد هدف قرار می‌دهیم که البته در این راستا اقدامات بعدی هم انجام خواهیم داد.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» به بهانه روز جهانی حیوانات از رفتارهای اجتماعی انسان در حمایت از آنها گزارش می‌دهد رضا دهکی آشفته بازار تحلیل سقوط اخیر نرخ ارز چه تاثیری بر سایر بازارها می‌گذارد؟ سرازیری افزایش و سربالایی کاهش قیمت‌ها نهادهای نظارتی به موضوع کپی‌سازی از آثار هنرمندان ورود می‌کنند میخ شُل قاب‌های کپی «ابتکار» از ورشکستگی دفاتر گردشگری در نوسانات ارزی گزارش می‌دهد خودتعلیقی کسب و کارهای مسافرتی «ابتکار» از میزان احتمال رای آوری CFT در مجلس گزارش می دهد یکشنبه ، روز سرنوشت CFT در بهارستان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: رای لاهه غرور آمریکا را در یک قالب حقوقی شکست رهبر انقلاب در همایش ده‌ها هزار نفری خدمت بسیجیان حضور خواهند یافت رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: این که دولت می خواهد از گرانی ارز ریال به دست آورد، دروغ و تهمت است معاون حقوقی رئیس جمهوری: اعضای سازمان ملل از احکام لاهه تبعیت کنند دادستان تهران خبر داد صدور ۹ کیفرخواست برای صرافان نَحوى جاى خود بَحرى جاى خود