«ابتکار» از ورشکستگی دفاتر گردشگری در نوسانات ارزی گزارش می‌دهد خودتعلیقی کسب و کارهای مسافرتی

زهرا داستانی
سفر به خارج از کشور کم‌کم برای ایرانیان تبدیل به یک رویا می‌شود. از ابتدای سال که لایحه بودجه سال 97 تقدیم مجلس شد، افزایش عوارض خروج از کشور نیز تقدیم مسافرانی شد که قصد خروج از ایران را در ذهنشان داشتند. با بالارفتن میزان ارزش ارز مسافرتی نیزسفر رفتن برای ایرانیان تقریبا محال شد و صد البته بزرگترین ضربه را به شرکت‌های مسافرتی وارد کرد که مهم‌ترین مرجع انتقال مسافر بودند. تا به آنجا که در آخرین اظهارات از وضعیت شرکت‌های مسافرتی در ایران از درخواست خودتعلیقی ۷۰ درصد از دفاتر تهران خبر به میان می‌آید.
از ابتدای امسال تاکنون، بالا و پایین رفتن نرخ ارز مسافرتی به مهم‌ترین معضل صنعت گردشگری ایران بدل شده است. با این حال صنعت گردشگری در طول این ماه‌ها شاهد ضربه‌های محکم‌تری به بدنه‌ نحیف خود بوده است. ضرباتی که از سوی مسئولان و تصمیم‌گیرانی به این صنعت وارد شده که قصد ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز در بازار ایران را داشتند. ارز مسافرتی از زمانی که اسحاق جهانگیری نرخ دولتی را برای آن مشخص کرد هر ماه از طریق یک مبادی به دست مسافر رسید. یک بار مسافر باید به بانک مراجعه می‌کرد تا فقط برای یک بار در سال برای سفر هوایی به کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس 500 یورو و برای سفر به سایر کشورها 1000 یورو دریافت کند. روزی دیگر باید به صرافی مراجعه می‌کرد تا بتواند ارز مسافرتی خود را با دادن مدارک تا سقف ۵ هزار یورو آن هم به قیمت روز بازار تهیه کند و انتظار گرفتن هیچ فاکتوری از صرافی‌ها را نداشت. چرا که موقع خروج از صرافی با این حرف توجیه می‌شد که برای مسافر، صادر نکردن فاکتور بسیار به نفع اوست چون در سیستم درج نمی‌شود و مسافر می‌تواند یک بار ارز مسافرتی گرفته و بار دیگر اگر اقدام کند دوباره ۵ هزار یورو بگیرد. مسافر هم این توجیه را می‌پذیرفت و با پس گرفتن مدارک سفرش و در اختیار داشتن حداکثر ۵ هزار یورو، از صرافی خارج می‌شد. حالا این روند که تا یک ماه پیش برقرار بود، از روز ۱۸ شهریور تغییر کرده و هر مسافر باید بلیت پرواز، ویزا و پاسپورت خود را به برخی از شعب بانک ملی که آدرس آنها در سایت این بانک وجود دارد مراجعه کند تا بتواند برای سفرش تا سقف هزار یورو به قیمت بازار آزاد ارز مسافرتی بگیرد.
چرا پروازها گران شد؟


این نوسانات نرخ ارز فقط مسافر را با مشکل تهیه ارز روبه‌رو نکرد. بلکه نرخ پروازهای خارجی نیز آنچنان افزایش داشت که حتی برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی از فروش بلیت‌ها به مسافران خودداری کردند. اما دلیل چه بود؟ نوسانات نرخ ارزی و اختصاص نیافتن ارز دولتی به ایرلاین‌ها مسبب اصلی این افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها بود. اتفاقی که باعث شد مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز نسبت به آن واکنش نشان دهد. هرچند اعتراض او نتوانست کاری از پیش ببرد اما او منتظر بود تا دستور رئیس جمهوری به وزیر صنعت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود. مونسان در رابطه با تبعاتی که این افزایش قیمت ارز برای صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری دارد، افزوده بود: «همکارانمان در وزارت راه، مسکن و شهرسازی هم حتما گرفتاری‌هایی دارند و با این قیمت ارز، حتما قیمت تمام شده آنها هم افزایش پیدا کرده است، وگرنه آنها هم علاقه‌مند نیستند که این افزایش نرخ اتفاق بیفتد. باید حواسمان به موضوع صنعت حمل و نقل هوایی و گردشگری باشد. اگر چه معتقدیم که صنعت هواپیمایی به وجود مسافر زنده است، پس اگر قیمت‌ها منجر به کاهش سفر شود حتما به گردشگری و صنعت هواپیمایی لطمه می‌زند.»
آماری از درخواست روزانه خودتعلیقی
دفاتر مسافرتی
با گذشت روزها از زمان آغاز نوسانات نرخ ارز و با وجود اعتراضات و واکنش‌هایی که بسیاری از متولیان و فعالان عرصه گردشگری به تصمیمات اخذ شده دولت در زمینه ثبات ارزی داشته‌اند اما این اعتراضات نتوانسته جلوی ورشکستگی دفاتر مسافرتی در تهران را بگیرد. ورشکستگی که به گفته برخی از فعالان تنها راه نجاتش اختصاص ارز دولتی به آنها است. ورشکستگی دفاتر مسافرتی اما تا به آنجا رسیده که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر مسافرتی کشور از درخواست خودتعلیقی 70 درصد دفاتر مسافرتی سخن به میان آورده است. او با بیان اینکه به تعداد دفاتری که درخواست خودتعلیقی دارند، لحظه به لحظه اضافه می‌شود به ایلنا گفته است: در بین متقاضیان؛ ۷۰ درصد از دفاتر تهران که اتفاقا از دفاتر مهم و با سابقه هستند نیز حضور دارند.
او درباره تعداد دفاتر مسافرتی که درخواست خود تعلیقی داده‌اند، گفت: در حال حاضر تعداد این آژانس‌ها بسیار زیاد بوده و لحظه به لحظه به آنها اضافه می‌شود ولی بنده نمی‌خواهم با گفتن تعداد دقیق این آمار آب به آسیاب دشمن بریزم و تنها به گفتن این موضوع اکتفا می‌کنم که ۷۰ درصد دفاتر تهران که اتفاقا از دفاتر مهم و باسابقه هستند نیز در بین متقاضیان خود تعلیقی حضور دارند و این موضوع قابل تاملی است. وی افزود: البته باید بگویم که قرار است در روزهای آتی با آقای مونسان جلسه‌ای داشته باشیم و موانع موجود دفاتر را با ایشان در میان بگذاریم تا از این اتفاق جلوگیری شود. اما باید بگویم که در این چند روز که درخواست تعلیق دفاتر مطرح شده از نهادها، افراد و دفاتر مختلف درباره این موضوع با من تماس گرفته و می‌پرسند که نتیجه این موضوع چه می‌شود و جالب اینکه از سازمان میراث که سازمان متولی ماست، هیچ صحبتی با بنده صورت نگرفته و حتی کلمه‌ای هم به میان نیامده است. رفیعی ادامه داد: علت درخواست دفاتر برای خود تعلیقی، شرایط کنونی است که همواره برای آنها زیان‌بار بوده و حتی ۴۰ تا ۵۰ درصد نیروهای خود را تعدیل کردند. اما در این وضعیت هم سازمان‌های مرتبط با آنها همکاری نمی‌کنند. به‌عنوان مثال اگر تامین اجتماعی حداقل در بحث بیمه برای دفاتر در شرایط کنونی آفرهایی درنظر می‌گرفت، شاید تعدیل نیرو صورت نمی‌گرفت اما در حال حاضر این میزان تعدیل شده‌اند و براساس قانون هم تا یک‌سال، یک‌سال‌ونیم باید حقوق خود را از تامین اجتماعی بگیرند که در این صورت ضرر بیشتری شامل حال خود سازمان شده است. رئیس انجمن دفاتر مسافرتی کشور در ادامه بیان کرد: در شرایط کنونی دفاتر با خود می‌گویند شش ماه خود را به صورت تعلیق درمی‌آوریم و از ضرر‌های خود جلوگیری می‌کنیم. در این‌صورت هم مشتری‌های خود را حفظ می‌کنند و هم قانون اجازه ندارد که آنها را لغو مجوز کند. به‌این صورت در این روزها که وضعیت لوسیزن است و شرایط کار کردن آنچنان مهیا نیست، درخواست تعلیق شش ماهه داده و خود را خلاص می‌کنند. وی در پایان گفت: قصد بنده این است که نگذارم این اتفاق بیفتد و تمام تلاشم را می‌کنم که حتی یک دفتر هم تعلیق نشود چراکه این موضوع به منفعت کشور نبوده و می‌تواند دشمن را شاد کند که هیچ‌کدام از ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» به بهانه روز جهانی حیوانات از رفتارهای اجتماعی انسان در حمایت از آنها گزارش می‌دهد رضا دهکی آشفته بازار تحلیل سقوط اخیر نرخ ارز چه تاثیری بر سایر بازارها می‌گذارد؟ سرازیری افزایش و سربالایی کاهش قیمت‌ها نهادهای نظارتی به موضوع کپی‌سازی از آثار هنرمندان ورود می‌کنند میخ شُل قاب‌های کپی «ابتکار» از ورشکستگی دفاتر گردشگری در نوسانات ارزی گزارش می‌دهد خودتعلیقی کسب و کارهای مسافرتی «ابتکار» از میزان احتمال رای آوری CFT در مجلس گزارش می دهد یکشنبه ، روز سرنوشت CFT در بهارستان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: رای لاهه غرور آمریکا را در یک قالب حقوقی شکست رهبر انقلاب در همایش ده‌ها هزار نفری خدمت بسیجیان حضور خواهند یافت رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت: این که دولت می خواهد از گرانی ارز ریال به دست آورد، دروغ و تهمت است معاون حقوقی رئیس جمهوری: اعضای سازمان ملل از احکام لاهه تبعیت کنند دادستان تهران خبر داد صدور ۹ کیفرخواست برای صرافان نَحوى جاى خود بَحرى جاى خود