دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در معتبرترین نهاد بین المللی

دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) پس از چند هفته بررسی شکایت ایران از تحریم‌های 15 مرداد آمریکا، دیروز با تایید برخی از درخواست‌های ایران رای به تعلیق تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن در حوزه‌های دارویی، وسایل پزشکی، غذایی و هوانوردی داد.
جلسه دیروز دادگاه ساعت 10 صبح به وقت محلی در کاخ صلح لاهه هلند برگزار شد و قاضی عبدالقوی احمد یوسف رئیس دادگاه رای دیوان را قرائت کرد.
گفتنی است که آراء دیوان که به منزله اهرم قضایی سازمان ملل می‌باشد لازم الاجرا و غیر قابل فرجام خواهی است.
قاضی یوسف در ابتدا با اشاره به روند تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل علیه ایران به شکل‌گیری برجام و صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید آن پرداخت. رئیس دادگاه با اعلام اینکه دیوان صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال 1955بین دو کشور را دارد، اعلام کرد که تا زمان صدور حکم نهایی، قضات دادگاه به اتفاق رای به تعلیق تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی آمریکا علیه ایران دادند.


خبرگزاری فرانسه پیش از این خبر داده بود که صدور رای نهایی دیوان ممکن است چندین سال به طول بیانجامد.
ایران پیشتر در درخواست قرار موقتی که به دادگاه ارائه کرده بود تحریم‌های ضد ایرانی 15مرداد آمریکا را ناقض عهدنامه مودت 1955دانسته و خواهان تعلیق آنها شده بود.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران 25 تیر اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل "نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دو کشور در سال 1955"میلادی شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه دیوان لاهه تسلیم کرد.
در پی این شکایت، دیوان بین‌المللی دادگستری 2 مرداد طی نامه‌ای رسمی خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، به دولت واشنگتن هشدار داد از هر گونه اقدام جدید در این زمینه اجتناب کند، و "توجه دولتمردان کاخ سفید را به این ضرورت جلب کرد که باید در زمینه مورد دعوا (بازگشت تحریم ها) طوری عمل کند که آرای آینده دیوان که بعد از جلسه 27 اگوست (پنجم شهریور) صادر خواهد کرد، بلا اثر نشود."
دیوان در رای موقت دیروز خود علاوه بر آنکه از آمریکا خواست تا تضمین دهد که تراکنش‌های مالی تحریم‌های مشمول تعلیق امکانپذیر باشد، از طرفین نیز خواست که اقدامی در جهت تشدید یا طولانی شدن اختلافات انجام ندهند. گفتنی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ در 18اردیبهشت فرمان خروج آمریکا از برجام را امضا کرد در برنامه‌ای خبر از سرگیری تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن در تاریخ‌های 15 مرداد و 13 آبان داد.
براساس این رای، ایران می‌تواند از موارد انسان دوستانه مثل واردات دارو، مواد کشاورزی، مواد غذایی که ایران بر رفاه مردمش تاثیر گذارد و حتی وارانتی آن‌ها بهره‌مند باشد.
هم‌چنین براساس این حکم که «دستور اقدامات تامینی موقت» نام دارد، آمریکا براساس تعهداتش ذیل پیمان مودت، باید به نحوی مقتضی هر مانع بر آمده از دستور 8 می‌2018 018 اردیبهشت) بر صادرات آزاد دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و قطعات و تجهیزات یدکی هواپیماهای مسافرتی از جمله تعمیرات و گارانتی و بازرسی لازم برای ایمنی هوانوردی را رفع کند. در صدور مجوز مبادلات مالی و انتقال پول مرتبط با اقلام فوق‌الذکر نباید هیچ مانعی ایجاد شود. طرفین باید از هر اقدامی که مناقشه را تشدید کرده و یا دامنه آن را گسترش داده و حل مناقشه را دشوارتر کند، خودداری کنند. تدابیر فوق الذکر موقت هستند و تا زمان حصول رای نهایی دیوان، برای طرفین الزام‌آور خواهند بود.
در این دادگاه، دیوان بین‌المللی دادگستری با تاکید بر این‌که این دادگاه نیاز به احراز کامل صلاحیت خود برای صدور قرار موقت به منظور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران ندارد، اعلام کرد: ایران حق دارد از پیغام مودت برای شکایت علیه این تحریم‌های واشنگتن استفاده کند.
دیوان بین‌المللی دادگستری که اعلام نظر خود را در خصوص بررسی شکایت ایران علیه تصمیم مه 2018 آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران انجام داد، تایید کرد که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران خسارات جبران‌ناپذیری را برای مردم ایران ایجاد می‌کند و واشنگتن باید هرچه سریع‌تر این تصمیم خود را به گونه‌ای مورد بازبینی قرار دهد که محدودیت‌های اعمال شده بر ایران موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیر برای مردم این کشور در حوزه تامین دارو، کشاورزی و حمل و نقل هوایی نشود.
دادگاه لاهه تایید کرد که در این مرحله این دیوان نیازی به احراز کامل صلاحیت خود برای صدور قرار موقت لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران ندارد اما ایران حق دارد در اینجا از پیمان مودت برای شکایت علیه این تحریم‌های واشنگتن استفاده کند.
دادگاه همچنین اعلام کرد که حق و حقوق آمریکا در این میان تضییع نشده و دیوان بر مبنای قوانین این دادگاه باید براساس تصمیم نهایی خود رایی را اعلام کند که حق و حقوق ایران را در نظر بگیرد.
دادگاه لاهه همچنین اعلام کرد بر مبنای ماده 75 قوانین دادگاه به طور مشخص در پرونده پیش رو با توجه به درخواست ایران بر مبنای شرایط پرونده، متوجه این است که آمریکا بر مبنای قرارداد مودت باید از برخی از تصمیمات خود در ماه مه صرف نظر کند که بر نیازهای بشردوستانه ایران شامل تامین دارو و درمان، تجهیزات کشاورزی و حمل و نقل هوایی شامل تامین قطعات صرف نظر کند.
دادگاه در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ پرسشی درباره صلاحیت دیوان برای بررسی پرونده موجود وجود ندارد، اعلام کرد: آمریکا باید تضمین بدهد برخی مجوزهایی که به این موضوعات مربوط می‌شود را محدود نکند. دادگاه می‌داند که ایران درخواست بررسی برخی دیگر از این تصمیمات آمریکا را دارد.
دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین تصویب کرد آمریکا باید متعهد به قرارداد مودت باشد و هر محدودیتی که بر مبنای تصمیم مه 2018 متوجه تامین دارو، کشاورزی و قطعات و خدمات لازم مربوط به صنایع هوایی ایران می‌شود را برطرف کند. قضات دادگاه معتقدند که آمریکا باید مجوزهای لازم و راهکارهای مالی را برای تامین کالاهای ذکر شده ارائه دهد.
همچنین براساس رای کامل قضات دادگاه هر دو طرف باید از اعمال و اقداماتی که اختلافات را بیشتر و حل و فصل موضوع را سخت‌تر می‌کند پرهیز کنند. علاوه بر این هنوز بیشترین تلاش‌ها برای حل و فصل این مساله میان دو طرف انجام نشده است.
دادگاه لاهه علاوه بر این از وزارت خزانه‌داری آمریکا خواست تا این مسائل شامل دارو، تجهیزات درمانی و حمل و نقل هوایی ایران را که منجر به خسارات غیر قابل جبران و خطراتی برای شهروندان ایرانی می‌شود در نظر بگیرد؛ چرا که تصمیمات ایالات متحده خطری را متوجه شهروندان ایران می‌کند که غیر قابل جبران خواهد بود.
سفیر ایران در هلند پیشتر در مصاحبه‌ای تصریح کرده بود: در صورتی که رای به نفع جمهوری اسلامی صادر شود، شورای امنیت سازمان ملل نقش ضمانت اجرایی دارد و می‌تواند آمریکا را مجاب به اجرای حکم کند، اما اگر حکم توسط آمریکا در شورای امنیت وتو شود، از طریق افکار عمومی می‌توان فشار بسیار به آمریکا وارد کرد.
جمهوری اسلامی ایران پیش از شکایت علیه خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها، شکایتی در دادگاه لاهه مبنی بر توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی‌‌های بانک مرکزی ایران در آمریکا مطرح کرده است. دیوان 8 تا 12 اکتبر (16 تا 20 مهر) برای استماع شفاهی طرفین تشکیل جلسه می‌دهد.
* وزارت امور خارجه:تصمیم دیوان لاهه نشانه بارز حقانیت ایران است
وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به صدور قرار موقت ازسوی دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در پرونده شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا تاکید کرد: تصمیم دیوان لاهه نشانه بارز حقانیت ایران است
در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با استقبال از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد و صدور قرار موقت این محکمه علیه اقدام غیرقانونی دولت آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های یک جانبه که با خروج این کشور از برجام صورت گرفت، تصمیم دیوان را که با اتفاق آراء اتخاذ شده است، نشانه بارز دیگری در تایید حقانیت جمهوری اسلامی ایران و غیرمشروع و ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا علیه مردم و شهروندان کشورمان می‌داند.
این بیانیه می‌افزاید: این محکمه جهانی با تصریح بر اینکه قراری که صادر کرده، الزام آور و لازم الاتباع بوده و موجد تعهدات بین‌المللی می‌باشد، اعلام کرد که دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین‌المللی خود موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم‌های غیرقانونی که با خروج از برجام اتخاذ کرده، از جمله موانعی که در مسیر روابط تجاری ایران در حوزه‌های مشخصی برقرار کرده، برطرف کند.
وزارت امور خارجه در این بیانیه خاطرنشان کرد: دیوان هم چنین در قرار خود ایالات متحده آمریکا را ملزم کرده است تا تضمین نماید مجوزهای لازم برای موارد مشخص شده در قرار را صادر کرده و پرداخت‌ها و معاملات مربوط به آنها را انجام دهد. دیوان بین‌المللی دادگستری هم چنین در این قرار بر قطعنامه 2231 شورای امنیت که برجام را تایید کرده، صحه گذاشته است.
در این بیانیه تاکید شده است: وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با دیوان بین‌المللی دادگستری در قرار موقت صادره هم عقیده است که برای رسیدگی به شکایت ایران علیه ایالات متحده صلاحیت اولیه خود را محرز دانسته و بدین ترتیب تلاش‌های دولت آمریکا و وکلای آن در رد صلاحیت دیوان و فرار از مسئولیت حقوقی را خنثی کرده است.
وزارت امور خارجه یادآور شد: دیوان در قرار خود هم چنین با رد ادعاها و نظرات حقوقی دولت آمریکا، به صراحت ذکر کرده است که موارد مورد درخواست ایران منحصرا به نقض‌های احتمالی عهدنامه مورد استناد جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌باشد و اینکه حقوق خاص و مشخصی که جمهوری اسلامی ایران به موجب عهدنامه به آنها استناد کرده است، می‌تواند آثار غیرقابل جبرانی به دنبال داشته باشد.
این وزارتخانه در بیانیه خود تصریح کرد: در نتیجه و در پرتو تایید مجدد دیوان بین‌المللی دادگستری بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران و صحه گذاشتن بر رویکرد غیرمشروع و غیرقانونی دولت آمریکا، امروز افکار عمومی جهانی و تمامی کشورهای مستقل با اطمینان خاطر بیشتری مصمم است اراده خود مبنی بر احترام به توافقات بین المللی، احترام به حقوق بین الملل و احترام به مسئولیت دولت‌ها را در قالب حفظ و اجرای برجام بیش از پیش به نمایش بگذارد.
وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: قرار صادره ازسوی دیوان بین‌المللی دادگستری هم چنین بار دیگر نشان داد که این دولت آمریکاست که با سیاست‌های غلط و افراطی خود و در نتیجه زیاده خواهی‌های خود در قبال دیگر کشورها، روز به روز منزوی‌تر می‌شود و بایستی از عادت غلط و اعتیاد ناپسند خود در اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه مردم و شهروندان دست کشیده و به عضوی مسئولیت پذیر و کشوری عادی در جامعه بین‌المللی تبدیل شود. در این مسیر جامعه بین‌المللی و کشورهای مستقل مسئولیت مضاعفی به عهده دارند تا این کشور را که سابقه‌ای طولانی از نقض عهد و عدم تمکین به تعهدات و الزامات بین‌المللی خود دارد، در تلاش‌های غیرقانونی‌اش ناکام گذارند.
* ظریف:رای دیوان لاهه شکست دیگر برای حکومت معتاد به تحریم است
وزیر امور خارجه کشورمان هم رای دیوان بین‌المللی دادگستری را یک شکست دیگر برای حکومت معتاد به تحریم آمریکا و پیروزی برای حاکمیت قانون دانست و تاکید کرد: ضروری است جامعه بین‌المللی با یک جانبه گرایی مخرب این کشور به صورت دست جمعی مقابله کند.
محمد جواد ظریف دیروز در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیوان بین‌المللی دادگستری دستور داد آمریکا باید به تعهداتی که با تحریم مجدد مردم ایرانی پس از خروج از برجام نقض کرده متعهد بماند. یک شکست دیگر برای حکومت معتاد به تحریم آمریکا و پیروزی برای حاکمیت قانون».
وی تصریح کرد: «ضروری است جامعه بین‌المللی با یک جانبه گرایی مخرب آمریکا به صورت دست جمعی مقابله کند».
* معاون حقوقی رئیس جمهور:اعضای سازمان ملل از احکام لاهه تبعیت کنند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم گفت: اعضای سازمان ملل باید از احکام صادر شده ازسوی دادگاه دیوان بین‌المللی تبعیت کنند.
لعیا جنیدی با اشاره به دستور موقت صادر شده ازسوی دادگاه دیوان لاهه در مورد موضوع شکایت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا برای اعمال فشار و تحریم علیه ایران اظهار کرد: براساس استدلال‌هایی که داشتیم، پیش‌بینی‌مان این بود که قرار موقتی که ازسوی لاهه صادر می‌شود، منطقا به نفع ما باشد.
وی با بیان اینکه در هر دادگاهی ممکن است قرار صادر شده به همه خواسته‌های شکایت‌کننده رای ندهد خاطرنشان کرد: در مجموع انتظار ما این بود که قرار موقتی که ازسوی لاهه صادر می‌شود بیشتر مواضع ما را تامین کند که اخباری که جسته و گریخته از این قرار تاکنون منتشر شده، موید همین موضوع است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره لازم‌الاجرا بودن احکام و آرای صادر شده ازسوی لاهه گفت: در حقوق بین‌الملل ضمانت اجرایی احکام متناسب با جامعه بین‌الملل است.
معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد:‌اعضای سازمان ملل باید از احکام صادر شده ازسوی دادگاه دیوان بین‌المللی تبعیت کنند و هر کسی که به مفاد آرای صادر شده ازسوی این دادگاه عمل نکند، آن را نقض کرده است.
* مشاور حقوقی ریاست جمهوری:تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر حقوقی الزام آور است
مشاور حقوقی مرکز حقوق بین الملل ریاست جمهوری هم گفت:بدون تردید تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر حقوقی الزام آور است،اگر ایالات متحده رای دادگاه را اجرا نکند بی‌شک هزینه‌هایی برای او خواهد داشت.
محسن محبی، درباره موضوع لازم الاجرا بودن حکم دادگاه لاهه اظهار کرد: بدون تردید تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر حقوقی الزام آور است؛ به طور کلی هم آرای دیوان الزام آور است و هم دستورات دیوان.
وی ادامه داد: تا چند سال قبل تردیدی بین حقوق دانان بین‌المللی و خصوصی وجود داشت که آیا دستور موقت هم مثل رای الزام اور است یا خیر؛ اما امروز این تردید بر طرف شده است و دیوان صریحا اعلام کرده است که دستور موقتش هم درست مانند رای دیوان الزام آور و دولت‌ها باید تمکین و تبعیت بکنند.
محبی افزود: دولت‌ها باید از رای و دستور موقت دادگاه لاهه پیروی کنند، بنابراین از نظر حقوقی هیچ تردیدی در این زمنیه وجود ندارد.
*فلاحت پیشه: رای لاهه غرور آمریکا را در یک قالب حقوقی شکست
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با استقبال از رای دیوان لاهه درباره پرونده ایران گفت: اینکه دیوان اعلام کرده که صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا را دارد به معنای شکستن غرور قدرت آمریکاست و در بعد بین‌المللی می‌توان آن را به سود ایران ارزیابی کرد.
حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به رای دیوان لاهه مبنی بر اینکه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را دارد، گفت: این رای از چند نظر مهم است و جای خوشحالی دارد. در وهله اول اینکه ما از کار با سازوکارهای بین‌المللی ضرر نمی‌کنیم چون استفاده از مجامع بین‌المللی در دنیای امروز ضروری است.
وی ادامه داد: بر این اساس اینکه در مجامع حقوق بین‌الملل و حتی مجامع رسمی رای به سود ایران صادر شود یک موضوع مثبت محسوب می‌شود به خصوص درباره دادگاه لاهه که آمریکایی‌ها از همان ابتدا شکایت ایران را به استهزا گرفته بودند. آنها تصور می‌کردند که در همان گام دیوان اعلام صلاحیت نمی‌کند. حال که برعکس این اتفاق افتاد و دیوان اعلام کرده که صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران را دارد بدان معناست که لاهه برای صلح، اعتبار و اهمیت قائل است. به ویژه در منع اشاعه که موضوع برجام سازوکاری برای آن است.
وی تاکید دارد: اعلام دیوان مبنی بر صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران به معنای شکستن غرور قدرت آمریکا در یک قالب حقوقی است، لذا باید به طرف‌های ایرانی برای اینکه خوب دفاع کردند تبریک گفت.
* آسوشیتدپرس تاکید کرد: حکم دادگاه لاهه الزام‌آور است
خبرگزاری آسوشیتد پرس هم با تاکید بر اینکه حکم دادگاه لاهه به لحاظ قانونی الزام‌آور است، گزارش داد: اما باید دید دولت دونالد ترامپ از این حکم پیروی خواهد کرد.
آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود به انتشار این خبر در تلویزیون دولتی ایران اشاره کرد که حکم دادگاه لاهه را یک پیروزی برای تهران در برابر واشنگتن توصیف کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، ایران تاکید دارد که تحریم‌های آمریکا نقض پیمان مودت 1955 میان دو کشور است که روابط کنسولی و اقتصادی میان تهران و واشنگتن را مشخص می‌کند.
* واشنگتن پست: حکم دادگاه لاهه یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران است
یک روزنامه آمریکایی هم با اشاره به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که به نفع ایران صادر شد، نوشت: حکم دادگاه لاهه الزام‌آور است و یک پیروزی دیپلماتیک برای تهران به شمار می‌آید.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست،‌ بالاترین دادگاه سازمان ملل پس از بررسی شکایت ایران در اعتراض به بازگشت تحریم‌های آمریکا حکم داد که واشنگتن باید هر محدودیتی بر صادرات اقلام، کالاها و خدمات بشردوستانه به ایران را لغو کند.
این حکم یک پیروزی دیپلماتیک برای تهران پس از آن محسوب می‌شود که تحریم‌های جدید آمریکا را به چالش کشید.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: حکم دادگاه لاهه الزام‌آور است اما این دادگاه از قدرت لازم برای اجرایی کردن احکامش برخوردار نیست. ایران در شکایت خود آورده است که تحریم‌های آمریکا پیمان مودت 1955 میان تهران و واشنگتن را نقض می‌کند.
* خبرگزاری رویترز: حکم لاهه پیروزی دیگری برای تهران بود
خبرگزاری رویترز نیز در بازتاب رای دادگاه، آن را پیروزی برای تهران عنوان کرد و نوشت: دادگاه به این نتیجه رسید که اطمینان داده شده ازسوی واشنگتن در ماه آگوست درباره این که تحریم‌ها تاثیری در شرایط انسان دوستانه ندارد، برای برطرف کردن نگرانی‌های ایران درباره تاثیر تحریم‌ها بر مسائل انسان دوستانه و ایمنی کافی نبوده است.
خبرگزاری فرانسه هم رای ادگاه را با تیتر «دستور توقف تحریم‌های بشر دوستانه ایران، ضربه به ترامپ» بازتاب داد و نوشت: قضات دادگاه لاهه به اتفاق آرا رای دادند که تحریم‌های برخی کالاها معاهده «مودت» بین ایران و آمریکا را که به قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد، نقض می‌کند.
خبرگزاری فرانسه نوشت: متحدان اروپایی آمریکا خواستار حفظ توافق هستند و سازوکاری را ایجاد کرده‌اند که به شرکت‌های این کشورها اجازه می‌دهد تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.
شبکه خبری سی بی‌سی نیوز آمریکا هم نوشت: دیوان سازمان ملل می‌گوید آمریکا باید تحریم‌های ایران در زمینه کالاهای «بشردوستانه» را لغو کند.
سی بی‌سی نیوز افزود: از سال 2016، این دومین بار است که ایران علیه واشنگتن اقامه دعوی می‌کند. ایران درباره توقیف حدود 2 میلیارد دلار از دارایی‌هایش در خارج دادخواستی را به دیوان ارائه داده است که دادگاه‌های آمریکا می‌گویند این مبلغ باید به قربانیان آمریکایی حملات تروریستی داده شود. قرار است جلسات رسیدگی به این دادخواست ایران هفته آتی برگزار شود. ان بی‌سی نیوز هم گزارش آسوشیتدپرس را بازنشر و تاکید کرد که دیوان به واشنگتن دستور داد برخی تحریم‌های ایران را لغو کند.شبکه خبری بی‌بی سی هم نوشت: دیوان بین‌المللی علیه آمریکا رای داد.
* رضا نصری:آمریکا باید از وضع تحریم‌های نفتی خودداری کند
رضا نصری حقوقدان بین الملل نیز در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏تمرکز بیش از حد بر این گزاره که «حکم دیوان لاهه ضمانت اجرایی ندارد»، نشانه تنگ‌نظری است. اگر رای دادگاه برای آمریکا اهمیت نداشت و عدم تمکین به آن هزینه‌ساز نبود، دولت ایالات متحده هرگز به خود زحمت نمی‌داد در دادگاه حضور یابد و (به قول پومپئو) با تمام قدرت از عملکرد خود دفاع کند!
‏وی افزود: مهم‌ترین بخش حکم دادگاه لاهه این است که از طرفین خواست از مبادرت به هر اقدامی که ممکن است - تا صدور رای نهایی - مناقشه بین دو کشور را تشدید کند، خودداری کنند. در عمل،‌ یعنی دولت آمریکا باید از وضع تحریم‌های نفتی و تحریم‌هایی که برای ماه آینده پیش‌بینی شده خودداری کند.
* آمریکا حکم دادگاه لاهه را محکوم کرد
در همین ارتباط، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آمریکا حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را محکوم کرده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آمریکا حکم روز چهارشنبه دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) را که در آن به نفع ایران رای داده است، مورد انتقاد قرار داده و محکوم کرده است.
پت پوکسترا سفیر آمریکا در هلند با انتشار پیامی در صفحه توئیتیر خود نوشت: من حکم 29 صفحه‌ای دیوان بین‌المللی دادگستری منتشر شده در 3 اکتبر را دیدم. این یک پرونده فاقد اعتبار در دادگاهی است که هیچ گونه صلاحیت قانونی ندارد. بنابراین لازم به ذکر است که دادگاه امروز همه درخواست‌های ایران را نپذیرفت،این دادگاه در ازاء یک تصمیم محدود در خصوص تعداد محدودی از موضوعات صادر کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
مسئولان اتحادیه‌های صنفی اعلام کردند؛ کاهش بیشتر قیمت کالاها در پی سقوط نرخ ارز وزیر ارتباطات اعلام کرد گوشی تلفن همراه 50درصد ارزان می‌شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز تا رسیدن به قیمت واقعی پوتین از طرح اروپایی مبادلات مالی با ایران حمایت کرد برهم صالح، عبدالمهدی را مامور تشکیل دولت جدید عراق کرد تحلیل سیاسی هفته سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان11 کشته برجای گذاشت فعالان مدنی در نیویورک خواستار محاکمه سران سعودی شدند سعودی‌ها روزنامه نگار مخالف خود را در اسلامبول ربودند روسیه سامانه موشکی اس 300 را به سوریه تحویل داد زنگنه: ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد دکتر ظریف: رای دیوان لاهه شکست دیگری برای حکومت معتاد به تحریم است وزیر خارجه اسلوونی: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم هیات دولت با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 97 موافقت کرد ستادکل نیروهای مسلح: نیروی انتظامی مظهر اقتدار و صلابت در برابر اخلالگران است دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در معتبرترین نهاد بین المللی