دکتر ظریف: رای دیوان لاهه شکست دیگری برای حکومت معتاد به تحریم است

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با بخش انگلیسی شبکه "بی بی‌سی" به دونالد ترامپ اطمینان داد که آمریکا به توافقی بهتر از توافق هسته‌ای دست نخواهد یافت.
به گزارش ایرنا، براساس بخشی از گفتگوی دکتر محمدجواد وزیر امور خارجه کشورمان که دیروز در تارنمای "بی بی‌سی " قرار گرفت، ظریف در پاسخ به سوال این رسانه خبری گفت: به دلیل نقش فراگیر و رایج دلار در نظام مالی بین‌المللی (اجرای تحریم ایران)سخت و دشوار خواهد بود. اما تصمیم جامعه جهانی نیز کاملا واضح است که آیا می‌خواهد اجازه دهد آمریکا حکمرانی کند؟ (آمریکا) در گذشته براساس قوانین (عمل) می‌کرد و نه امریه‌هایی که یک روز درمیان تغییر کنند.
بی بی‌سی: رئیس‌جمهور ترامپ هشدار شدیدالحنی داده که هر کشوری که ایران را منزوی نکند با پیامدهای شدیدی مواجه خواهد شد. بریتانیا که بیش از هرچیز می‌خواهد روابط سیاسی و تجاری خود را حفظ کند چطور؟
ظریف: نخست‌وزیر می‌و همینطور رئیس‌جمهور مکرون و همه سران (کشورهای) دیگر گفتند که (به توافق هسته ای) متعهد می‌مانند و متعهدند که شاهد برخورداری ایران از مزایای اقتصادی توافق باشند. اروپایی‌ها شاید تعهداتی فراتر از توقعات دیگران متعهد شدند. سپس این تعهدات سیاسی می‌باید به ساز و کار تبدیل می‌شد و معتقدم که این ساز و کارها به وجود خواهند آمد. کار بعدی که مهمترین و دشوارترین کار است این است که ببینیم این ساز و کارها عمل می‌کنند یا خیر. همگی ما اندکی صبورتر خواهیم بود تا ببینیم چه پیش می‌آید که این بدان معنا نیست که صبر ما هرگز تمام نخواهد شد.


بی بی‌سی: راه خروجی هم وجود دارد. شما می‌توانید پیشنهاد رئیس‌جمهور ترامپ در اجلاس سران با رئیس‌جمهور روحانی را قبول کنید. این کار غیرممکن است؟
ظریف: هیچ چیز غیرممکن نیست. اما نتیجه دیدار رئیس‌جمهور ترامپ و رئیس‌جمهور روحانی عکس انداختن و یک سند دو صفحه‌ای خواهد بود. ما سندی 150 صفحه‌ای داریم...
بی بی‌سی:... که توافق (هسته ای) است.
ظریف: که توافق (هسته ای) است. (توافقی) که نه تنها ایران و آمریکا بلکه شش قدرت دیگر بر سر واژه به واژه آن مذاکره کردند. با سابقه مذاکره این توافق و وقت گذاشتن طولانی مدت در آن روند، به رئیس‌جمهور ترامپ اطمینان می‌دهم که آمریکا به توافقی بهتر دست نمی‌یابد.
بی بی‌سی: اما رئیس کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) به چیز دیگری دست یافت و از دشمن علنی شماره یک آمریکا به رهبری تبدیل شده که رئیس‌جمهور ترامپ گفته که به خاطر نامه‌های زیبایش عاشقش شده است.
ظریف: روابط بین‌المللی در مورد عاشق شدن نیست. روابط بین‌المللی در مورد احترام به تعهدات است. آمریکا توافقی را مذاکره کرد. وقتی رئیس‌جمهور ترامپ بر سر کار آمد، انقلابی در آمریکا رخ نداد؛ فقط دولت تغییر کرد. توافق هسته‌ای هم یک توافق شخصی میان من و جان کری یا رئیس‌جمهور اوباما و رئیس‌جمهور روحانی نیست. این یک توافقنامه بین‌المللی میان هفت کشور و اتحادیه اروپا است که در یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت گنجانده شده است.
سایر اخبار این روزنامه
مسئولان اتحادیه‌های صنفی اعلام کردند؛ کاهش بیشتر قیمت کالاها در پی سقوط نرخ ارز وزیر ارتباطات اعلام کرد گوشی تلفن همراه 50درصد ارزان می‌شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز تا رسیدن به قیمت واقعی پوتین از طرح اروپایی مبادلات مالی با ایران حمایت کرد برهم صالح، عبدالمهدی را مامور تشکیل دولت جدید عراق کرد تحلیل سیاسی هفته سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان11 کشته برجای گذاشت فعالان مدنی در نیویورک خواستار محاکمه سران سعودی شدند سعودی‌ها روزنامه نگار مخالف خود را در اسلامبول ربودند روسیه سامانه موشکی اس 300 را به سوریه تحویل داد زنگنه: ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد دکتر ظریف: رای دیوان لاهه شکست دیگری برای حکومت معتاد به تحریم است وزیر خارجه اسلوونی: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم هیات دولت با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 97 موافقت کرد ستادکل نیروهای مسلح: نیروی انتظامی مظهر اقتدار و صلابت در برابر اخلالگران است دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در معتبرترین نهاد بین المللی