تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
قیمت کاذب ارز و سکه که در هفته‌های اخیر بازار پرتلاطم و لجام گسیخته‌ای را به نمایش گذاشته و آرامش اقتصادی، معیشتی و روانی را از مردم سلب نموده بود، در روزهای میانی هفته روند نزولی را تجربه کرد و به سوی بازگشت به قیمت‌های قبل گام برداشت.
در این هفته حباب افزایش قیمت سرسام آور ارز، سکه، خودرو، لوازم خانگی، تلفن همراه و ارزاق عمومی ترکید و روند کاهشی این اقلام که چند هفته مسیر صعودی را طی کرده بود، با کاهش 20 الی 40 درصدی همراه شد که این حرکت نشان دهنده عزم عمومی برای شکستن قیمت‌ها و مقابله با مافیای قدرت و ثروت در کشور است. هر چند در چنین شرایط خطیری، مردم نیاز دارند که مسئولان با آنها سخن گفته و از برنامه‌های دولت و چشم انداز آینده برایشان بگویند اما متاسفانه در ماه‌های اخیر کم‌تر با مردم حرف زده شده و دو وزارتخانه کلیدی نیز بی‌وزیر هستند.
هفته جاری زمان مناسبی برای جولان گروه فشار در پوشش مخالفت با لایحه FATF بود، عده‌ای با براه انداختن جریانهایی آشکار و پنهان و ایجاد فشار درصدد جوسازی برای جلوگیری از تصویب FATF و CFT برآمدند و با ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس و ایجاد شانتاژهای رسانه‌ای تلاش کردند مانع بررسی روند قانونی این لایحه شوند که البته اینگونه اقدامات نباید آنها را در رسیدن به اهدافشان کمک کند بلکه بررسی قانونمند این لایحه باید در فضائی آزاد و آرام انجام شود.


در اوایل هفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حمله همزمان موشکی و پهپادی به مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در خاک سوریه خبر داد. این عملیات بامداد دوشنبه در صیانت از کشور و تامین امنیت و آرامش مردم انجام شد و نشان داد که مشت آهنین نیروهای مسلح ایران همچنان مهیای پاسخ قاطع و کوبنده به هرگونه شرارت و شیطنت دشمنان است. همچنین این اقدام کوبنده پیام کاملاً روشنی برای تروریست‌های تکفیری و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان داشت که در صورت تکرار اقدامات پلید خود، خشم انقلابی مردم و شعله‌های آتش نیروهای مسلح ایران عاملان و مسببان را هر جا که بوده باشند، در برخواهد گرفت.
از رویدادهای مهم هفته جاری، پیروزی ایران در دعوای اقامه شده علیه دولت آمریکا در دیوان داوری لاهه است که اهمیت زیادی دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران از آمریکا به خاطر وضع تحریم‌های جدید به دادگاه لاهه شکایت کرد و دادگاه لاهه بعد از بررسی مفصل، شکایت ایران را وارد دانست و دولت آمریکا را محکوم به خودداری از اعمال تحریم‌های مورد شکایت کرد. این حکم، یکبار دیگر انحراف دولت ترامپ از مسیر حق و قانون را به اثبات رساند و قانونی بودن مسیر ایران را تایید کرد.
در تحولات خارجی، ابتدا به مسائل عراق می‌پردازیم که با انتخاب رئیس‌جمهور و نخست وزیر، این کشور تا حدود زیادی از بلاتکلیفی سیاسی خارج شده و چشم انداز ثبات در این کشور روشن‌تر گردیده است. این هفته برای مجلس عراق، هفته پرکار و مهمی بود. مجلس، هم رئیس‌جمهور را مشخص کرد و هم نخست‌وزیر را.
«برهم صالح» سیاستمداری که در مسائل حزبی و قومی چهره میانه رو محسوب می‌شود و به حزب اتحادیه میهنی نزدیک است در رقابت با «فواد حسین» که نامزد مورد حمایت مسعود بارزانی بود پیروز شد. گفته شده است که بارزانی به شدت در تلاش بود که فواد حسین به جای برهم صالح سکان کشتی ریاست جمهوری عراق را به دست گیرد.
این هفته فواد حسین در اظهارات خود، از همه پرسی جنجالی مسعود بارزانی حمایت کرد درحالی که گفته می‌شود برهم صالح حامی تمامیت ارضی عراق و حاکمیت یکپارچه این کشور است. از سوی دیگر انتخاب عادل عبدالمهدی نیز رخداد مهمی بود. عبدالمهدی از موسسین مجلس اعلای عراق به حساب می‌آید. بهرحال با تکمیل سرنوشت سه قوه عراق، امید بازگشت ثبات به این کشور قوت گرفته است.
این هفته، سرانجام روسیه سیستم موشکی اس 300 را تحویل سوریه داد. این سیستم می‌تواند از آسمان سوریه در برابر تجاوزهای هوایی صیانت کند. رژیم صهیونیستی که از همان ابتدا مخالف تحویل این سامانه پدافندی به سوریه بود، در قبال تحویل آن نیز شدیداً ابراز نگرانی کرد. نگرانی رژیم صهیونیستی بی‌دلیل هم نیست چرا که این رژیم متجاوز در طول سال‌‌های اخیر که سوریه درگیر بحران ساختگی بوده است هر زمان که اراده می‌کرد به خاک سوریه تجاوز و مناطقی را مورد حمله قرار می‌داد و اکنون در شرایط جدید، دیگر صهیونیستها این آزادی عمل را نخواهند داشت.
در یمن، این هفته هزاران نفر در شهر تعز طی تظاهراتی تصاویر منصور هادی و ملک سلمان پادشاه عربستان را پاره کردند. معترضان، مثلث منصور هادی، عربستان و امارات را مسبب بحران کشورشان، به خصوص بحران اقتصادی اعلام کردند. تظاهرات مشابهی نیز از دیگر شهرهای جنوب یمن گزارش شده است.
ریاض که با آغاز تجاوز نظامی به یمن، مسبب اصلی بحران این کشور محسوب می‌شود، اکنون هم در جنبه نظامی و هم در صحنه سیاسی یمن دچار شکست شده است. همزمان، شبکه «المنار» با انتشار گزارشی از شرایط حاضر یمن، اعلام کرد که ابتکار عمل در همه جبهه‌ها در دست رزمندگان مقاومت یمن است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که در برابر تجاوز ائتلاف سعودی می‌جنگند به عملیات خود در همه جبهه‌ها ادامه می‌دهند و متجاوزان و مزدورانشان نه تنها هیچگونه دستاوردی از تجاوز چهار ساله خود به دست نیاورده اند، بلکه تلفات سنگین انسانی و نظامی را متحمل شده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
مسئولان اتحادیه‌های صنفی اعلام کردند؛ کاهش بیشتر قیمت کالاها در پی سقوط نرخ ارز وزیر ارتباطات اعلام کرد گوشی تلفن همراه 50درصد ارزان می‌شود رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز تا رسیدن به قیمت واقعی پوتین از طرح اروپایی مبادلات مالی با ایران حمایت کرد برهم صالح، عبدالمهدی را مامور تشکیل دولت جدید عراق کرد تحلیل سیاسی هفته سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان11 کشته برجای گذاشت فعالان مدنی در نیویورک خواستار محاکمه سران سعودی شدند سعودی‌ها روزنامه نگار مخالف خود را در اسلامبول ربودند روسیه سامانه موشکی اس 300 را به سوریه تحویل داد زنگنه: ایران با قدرت به تولید نفت ادامه می‌دهد دکتر ظریف: رای دیوان لاهه شکست دیگری برای حکومت معتاد به تحریم است وزیر خارجه اسلوونی: قاطعانه از برجام حمایت می‌کنیم هیات دولت با افزایش سقف تسهیلات مسکن ایثارگران در سال 97 موافقت کرد ستادکل نیروهای مسلح: نیروی انتظامی مظهر اقتدار و صلابت در برابر اخلالگران است دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد پیروزی حقوقی ایران بر آمریکا در معتبرترین نهاد بین المللی