ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری عراق هم به مقاومت رسید

بعد از مدت‌‌‌‌‌ها مشاجره و بلاتکلیفی که به دنبال اختلاف بر سر نتایج انتخابات خرداد پیش آمده بود و ادامه داشت، در نهایت پارلمان عراق برهم احمد صالح، سیاستمدار کرد را که مورد حمایت جریان مقاومت بود، به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور انتخاب کرد و صالح هم بلافاصله بعد از این انتخاب، عادل عبدالمهدی، سیاستمدار شیعه عضو مجلس اعلای اسلامی و وزیر نفت عراق را به عنوان نخست‌وزیر، مسئول تشکیل کابینه کرد تا نهایتاً تکلیف دولت جدید عراق در یک ماهی که عبدالمهدی برای معرفی کابینه فرصت دارد، تعیین شود.
به گزارش «جوان»، مجلس عراق چندی پس از انتخاب رئیس جوان از اهل سنت که در عین اینکه دارای مواضع روشن در حمایت از تمامیت ارضی عراق و همین طرفدار تعامل با همه گروه‌‌‌‌‌ها و به خصوص جریان مقاومت بود و طبعاً نگاه و حمایت جریان‌های مقاومتی را به سوی خود جلب کرده بود، عصر سه‌‌‌‌‌‌شنبه برهم صالح را با اکثریت قاطع ٢١٩ رأى از ٢٧٠ نماینده حاضر در جلسه در پست ریاست جمهوری عراق گماشت‌. هرچند این پست به لحاظ قدرت اجرایی جنبه تشریفاتی دارد اما از آنجا که نخستین گام در تشکیل دولت جدید این کشور محسوب می‌شود، گامی بسیار معنادار بود. اما انتخاب عادل عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه به عنوان گام بعدی رئیس‌جمهور و مجلس عراق که چینش دولت عراق را رنگ و بویی مقاومت‌پسندانه داد، از اهمیت تمامی مهره‌‌‌‌‌هایی که در این چینش نقش ایفا کردند، حکایت می‌کند. هم برهم صالح در زمان همه‌پرسى كردستان عراق از این كار حمایت نكرد و هم یكى از نقاط قوت او بین گروه‌هاى شیعه و سنى در بغداد بود که این می‌تواند باعث تعاملات آسان‌تر میان اقلیم کردستان و دولت عراق شود ( به خصوص که در مقابل رقیب او فؤاد حسین نامزد حزب دموكرات كردستان براى پست ریاست‌جمهورى كسى بود كه بار‌‌‌‌‌ها عراق را یك كشور زوال یافته خوانده بود) و هم حمایت جریان‌های «الاصلاح و الاعمار‌» و «البناء‌» بر سر نخست‌وزیری عبدالمهدی نشان از آن دارد که جریان‌های مورد حمایت سعودی- امریکا در اعمال نقشه‌های مخرب خود برای عراق تا چه حد ناکام مانده‌اند. از سوی دیگر شخصیت علمی عبدالمهدی که دو مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی از فرانسه و همین‌طور مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاهی در عراق اخذ کرده است با شخصیت دانشگاهی و معتدل برهم صالح که دارای مدرک دکترای آمار است، می‌تواند چهره کمتر سیاست‌زده و تکنوکرات به دولت عراق بدهد که به دور از سیاست تفرقه‌‌افکنی‌های مطلوب امریکا و عربستان صرفاً به فکر حل مشکلات عدیده اقتصادی عراق باشند.
استقبال و تبریکات گسترده
ساعتی پس از اعلام انتخاب صالح و عبد‌المهدی سیلی از تبریکات و آمادگی‌‌‌‌‌ها برای همکاری با آنها در داخل عراق به راه افتاد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق سه‌‌‌‌‌‌شنبه شب در پیامی به «عادل عبدالمهدی»، مأمور شدنش به تشکیل کابینه جدید را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد. در متن پیام تبریک العبادی به عبدالمهدی آمده است: «امیدوارم که در تشکیل دولت و انتخاب شایسته‌‌‌‌‌‌ترین افراد برای تصدی پست‌های وزارتی و دولتی با هدف خدمت بهتر به شهروندان موفق باشید.» عادل عبدالمهدی هم متقابلاً در صفحه خود در فیس‌بوک خطاب به حیدرالعبادی نخست‌وزیر کنونی عراق نوشت به حمایت و مشورت شما نیاز دارم تا مأموریت‌‌‌‌‌‌ها برای تقویت امنیت کشور را به سرانجام برسانیم. عبدالمهدی در این پیام آورده است: از پیام تبریک شما بی‌نهایت سپاسگزارم و از خداوند بزرگ می‌خواهم ما را برای ادامه این مسیر که شما بار رهبری آن را طی چهار سال اخیر با تمام دشواری‌‌‌‌‌‌ها و موفقیت‌هایش و سنگینی بار مسئولیت به دوش کشیدند، موفق بدارد. هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح که می‌توان او را از رهبران اصلی مقاومت در عراق خواند، نیز به مردم عراق انتخاب رئیس‌جمهور و تعیین عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر مکلف را تبریک گفت.
العامری در بیانیه‌ای کوتاه برای عبدالمهدی آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدوارم دولتی تشکیل شود که بتواند خدمات مناسبی به شهروندان ارائه دهد. نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون نیز به عبدالمهدی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که عراق به سرعت در مسیر تشکیل دولتی قرار بگیرد که بتواند به مردم خدمات رسانی کند. وی ضمن آرزوی موفقیت برای عبدالمهدی ابراز امیدواری کرد که او بتواند به روند سر و سامان دادن نهادهای دولتی ادامه‌ داده و خواسته‌های مردم عراق را بر آورده کند. وی افزود: ما همگی امیدواریم که این اتفاقات خوب ادامه‌ پیدا کند و عراق به سرعت در مسیر تشکیل دولتی که قادر به ارائه خدمات و بازسازی عراق باشد، قرار بگیرد. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز در بیانیه‌ای کوتاه به برهم صالح بابت انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور عراق تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.