ایران از <لوور> 270 میلیون تومان درآمد کسب کرد



زهرا کشوری
خبرنگار


«کره جنوبی» خواستار برگزاری نمایشگاه دائمی در موزه ملی ایران شد. «محمدحسن طالبیان» معاون سازمان میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» تعداد کشورهایی را که خواستار برگزاری نمایشگاه دائمی در ایران هستند، بیشتر از یک کشور می‌داند و می‌گوید:«به دنبال ساماندهی میدان مشق و گسترش موزه ملی برای ایجاد نمایشگاه‌های دائمی از کشورهای متقاضی هستیم.البته سنگاپور، ژاپن و اسپانیا هم به دنبال برگزاری نمایشگاه در موزه ملی هستند.» در تازه‌ترین اتفاق هلند 331 اثر تاریخی- باستانی خود را به موزه ملی ایران فرستاد تا این موزه مادر برای نزدیک به چهار ماه، میزبان آثار باستانی و تاریخی  این کشور اروپایی باشد. «طالبیان» معتقد است ورود این اشیا و بازپس‌گیری «سردیس سرباز هخامنشی» از امریکا در شرایط پرتلاطم سیاسی امروز نشان می‌دهد فرهنگ در هر شرایطی راه خودش را باز می‌کند و هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی نزدیک شدن ملت‌ها را بگیرد. او می‌گوید:«معتقد هستیم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند از هر دیپلماسی موفق‌تر عمل کند و زمینه‌های صلح را بین کشورها به وجود آورد.»
خرداد ماه سال‌جاری بود که 196 اثر باستانی، تاریخی و اسلامی ایران به موزه درنتس هلند رفت. آنطور که «هارولد توپان» رئیس این موزه به خبرنگار ما می‌گوید:«80 هزار نفر از موزه «ایران؛ مهد تمدن» بازدید کرده‌اند.» به گفته او 90 درصد بازدیدکننده‌ها از شهرهای غرب هلند بودند و 10 درصد باقی بازدیدکننده‌ها، ایرانی‌های ساکن فرانسه، انگلیس و آلمان هستند. وی در ادامه می‌گوید:«بازدید از این نمایشگاه به 100 هزار نفر خواهد رسید.» به گفته توپان کاتالوگ تهیه شده برای نمایشگاه آثار ایران در هلند به چاپ سوم رسید و 6 هزار نسخه به فروش رفت. او این فروش را خیره کننده می‌داند. توپان می‌گوید:«زمانی که تنش‌های سیاسی به اوج خود رسیده با تأکید بر فرهنگ می‌توان به وحدت و همسویی ملت‌ها رسید.»
نمایشگاه ایران مهدتمدن در موزه درنتس هلند تا 27 مهرماه ادامه دارد. «جبرئیل نوکنده» رئیس موزه ملی هم در نشست خبری نمایشگاه «سرزمین هلند» برگزاری نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن» در اروپا را باعث ورود گردشگران جدیدی از هلند به موزه ملی می‌داند و می‌گوید:«این موزه روزانه حداقل میزبان 10 تا 15 گردشگر هلندی است که می‌گویند آن نمایشگاه باعث اشتیاق و سفر آنها به ایران شده است.» پیش از هلندی‌ها این فرانسوی‌ها بودند که 56 اثر از موزه لوور را به ایران آوردند. آنطور که « محمدرضا کارگر » مدیرکل موزه‌های کشور می‌گوید:«موزه لوور در ایران توانست رکورد بازدید از موزه ملی را بشکند و 270 میلیون تومان درآمد عاید ایران کند که این درآمد مستقیم به خزانه واریز شد.»