تصويب CFT را قطعي مي‌دانيم

آرمان- سهیل ثابت: کشور در حال سپری کردن شرایط خطیری است؛ چراکه از یک طرف یک ماه دیگر تحریم‌های ثانویه آمریکایی‌ها آغاز خواهد شد که بدون شک ثاثیرات خود را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت، اما از سوی دیگر در راستای برجام اروپایی‌ها نیز سازوکاری فراهم کرده‌اند که در همان آبان ماه ایران کمترین آسیب را از سوی تحریم‌های آمریکا متحمل شود. سازوکاری که تجارت ایران با اروپایی‌ها را تسهیل کرده، مبادلات ارزی را به جای دلار از کانال یورو انجام دهد و این امکان را ایجاد کند که ایران به راحتی نفت خود را بفروشد. حال ایران باید برای استفاده بهینه از سازوکار اروپایی‌ها لوایح 4 گانه FATF را تایید کند. از این رو قرار است نمایندگان چهارشنبه به بررسی لایحه الحاق ایران به کنواسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بپردازند. گرچه بسیاری معتقدند که این طرح مورد موافقت اکثریت مجلس قرار خواهد گرفت، اما برخی مخالفت‌ها و فشارها نیز از این راه بر نمایندگان وارد می‌شود. البته بنظر می‌رسد نمایندگان بر طبق سوگند خود در پیشگاه ملت شرایط حساس کشور را درک کرده و به تصویب این طرح بپردازند.
سایه تهدید و فشار
چهارشنبه روز سرنوشت سازی برای مجلس و شورای نگهبان است. جایی که پس از کش و قوس‌های فراوان نمایندگان لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT را بررسی خواهند کرد و شورای نگهبان نیز پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته فراملی موسوم به(پالرمو)‌ را در دستور کار خواهد داشت. پیش از این 2 لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو در خانه ملت به تصویب رسیده که اغلب نمایندگان موافق، امیدوارند با تصویب این لوایح در شورای نگهبان گام بزرگی در راستای شفافیت اقتصادی با جهان برداشته شود. از طرف دیگر خواه ناخواه ایالات متحده دور دوم تحریم‌های خود را از آبان ماه به اجرا خواهد گذاشت؛ لذا بایستی سازوکاری برای مقابله یا دور زدن این تحریم‌ها ایجاد گردد. در این راستا از قرار معلوم و از قِبل برجام اروپایی‌ها سازوکاری را فراهم دیده‌اند تا تجارت با ایران، فروش نفت و مبادلات ارزی با اروپا و سایر کشورها تسهیل گردد و از کانال یورو به جای دلار انجام پذیرد، اما این مساله به شرطی است که ایران مقررات FATF را بپذیرد. چرا که بانک‌های اروپایی براساس مقررات FATF کار می‌کنند و اگر ایران به این سازمان بین دولتی نپیوندد با مشکلات جدیدی در ارتباط با مبادلات ارزی و تجاری مواجه خواهد شد. در چنین شرایطی پیامک‌های تهدیدآمیزی به نمایندگان با عناوین مختلف می‌رسد تا به هر نحو ممکن لوایح FATFرا تصویب نکنند. گویا با تصویب این لوایح منافع عده‌ای به خطر خواهد افتاد که چنین مصرانه بر عدم تصویب آنها در مجلس تاکید دارند. گرچه نمایندگان با لحاظ منافع ملی به تصویب CFT خواهند پرداخت تا راهی برای تسهیل مبادلات ارزی و ثبات اقتصادی کشور گشوده باشند.
رای مثبت به CFT


سفیر ایران در انگلیس دوشنبه شب در صفحه توئیتر خود نسبت به کاهش قیمت دلار واکنش نشان داد و نوشت: با شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار حالا نوبت نمایندگان مجلس است که با تکمیل فرایند FATF و تصویب استانداردهای بین‌المللی نظام بانکی در جلسه فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند. محمود صادقی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید به این توئیت بعیدی‌نژاد پاسخ داد و در جواب نوشت: با توجه به گفت‌وگوهایی که در روزهای اخیر با همکارانم داشتم پیش‌بینی می‌شود نمایندگان فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین به اتفاق آرا و بخش قابل توجهی از نمایندگان فراکسیون ولایی به کنوانسیون CFT رأی مثبت خواهند داد.
عدم خودتحریمی
یک فعال سیاسی هم با بیان اینکه FATF جزو مقررات بانکی دنیاست اظهار کرد: برای کار کردن با بانک‌های اروپایی در شرایط جدید باید به شبکه بانکی بین‌المللی متصل شویم، در غیر اینصورت علاوه بر تحریم‌های آمریکا در زمینه جابه‌جایی پول، خودمان هم محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم. جواد امام گفت: در بحث شفافیت جابه‌جایی پول FATF کمک می‌کند تا منشأ جابه‌جایی پول در داخل کشور مشخص شود. مدیر عامل بنیاد باران عنوان کرد: ما اگر که به FATF نپیوندیم خودمان را محدود کرده‌ایم و نمی‌توانیم از بسته‌ای که اروپا برای ارتباط تجاری با ایران فراهم کرده است استفاده کنیم.
انتقاد با نگاه کارشناسی
یک نماینده تهران در تشریح روند پیگیری لایحه CFT در مجلس اظهار کرد: روز یکشنبه توانستیم لایحه را در کمیسیون امنیت ملی به تصویب برسانیم و امیدواریم با پایان رسیدگی به دستور کار فعلی صحن، بتوانیم این لایحه را روز چهارشنبه در دستور کار صحن قرار دهیم. ایلنا نوشت، علیرضا رحیمی در ارتباط با تاثیر تجمعات و مخالفت‌ها با CFT در مجلس گفت: هیچ فشاری اعم از داخلی یا بیرونی نمی‌تواند این لایحه را از دستور کار مجلس خارج کند، چراکه این لایحه روند قانونی خود را طی می‌کند و قطعا هرچه انتقادها در چارچوب منطق و قوانین باشد تاثیرگذارتر خواهد بود. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: می‌دانیم مخالفان نیز دغدغه نظام و منافع ملی را دارند، اما آنها هم باید بدانند انتقادها تنها با نگاه کارشناسی موثر خواهد بود.
پیامک‌های تهدیدآمیز
یک نماینده مجلس در خصوص پیامک‌های تهدیدآمیز در ارتباط با پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی اظهار کرد: در بحث FATF من نمی‌دانم چه نیازی به این پیامک‌ها، نفرین‌ها و توهین‌هاست؟ برای مثال پیامکی آمده بود که روح امام از این تصویب ناراضی خواهد بود. این چه حرفی است؟ خبرآنلاین نوشت جلال میرزایی گفت: به نظر من این پیامک‌ها کاملا سازماندهی شده است و به نظرم تصویب نشدن این لوایح دغدغه گروهی دیگر است و نه مردم چراکه مردم معمولا عنوان می‌کنند مجلس باید برای تصویب یک طرح هزینه و فایده کند و تصمیم درست را بر اساس منافع ملی اتخاذ کند. وی با بیان اینکه چنین رفتارهایی مشکوک به نظر می‌رسد تاکید کرد: به اعتقاد من یک جریان پیچیده‌ای پشت تلاش برای به تصویب نرسیدن این لوایح وجود دارد به ویژه آنکه می‌دانیم بیشترین ضرر از پیوستن به این کنوانسیون‌ها متوجه منافع رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان می‌شود.