ارزش دلار چه تاثیری در وضعیت تئاتر و سینمای این روزها داشته است؟ جیب پرپول «سلبریتی‌ها» و «کاسبان هنر»

سیدحسین رسولی
این روزها همه جا حرف دلار است. در هر کوی و برزن و در هر کوچه و خیابان بحث دلار است. فضای مجازی پر از دلار است. سینما و تئاتر هم پر از دلار شده است. تاثیر دلار را روی بلیت‌های تئاترهای خصوصی و دستمزد بازیگرها و سلبریتی‌ها هم شاهد هستیم.
این روزها اگر تبلیغات تئاترهای خصوصی را نگاه کنید متوجه می‌شوید که خیلی از هنرمندان دست در دست سلبریتی‌ها در سفرهای خارجی مثلا به کانادا به سر می‌برند.
کاسبان تئاتر و فخرفروشان نمایش


برخی تئاتری‌ها قیمت بلیت اجراهای ضعیف خودشان را به ۲۵۰ هزار تومان هم رسانده‌اند! شایعاتی به گوش می‌رسد که حسین پارسایی کارگردان و محمد قدس تهیه‌کننده نمایش «بینوایان» می‌خواهند بلیت‌های نمایش خود را بیشتر از ۲۵۰ هزار تومان ارزشگذاری کنند. شاید آنها قصد دارند فضای جدیدی در تئاتر ایران به وجود بیاورند. بازتولید نمایش «می‌سی‌سی‌پی‌ نشسته می‌میرد» همایون غنی‌زاده هم حاشیه‌ساز شده است. با اعلام قیمت بلیت 200هزار تومانی انتقادهایی هم مطرح شده است. برخی هم عوامل این نمایش را «کاسبان هنر» نامیدند. فشار رسانه‌ای تا جایی بر آنها ادامه یافت که صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی (سالن نمایش) هم به این اتفاقات واکنش نشان داد. در نهایت بلیت‌های این نمایش 140هزار تومان اعلام شد. جالب است بدانید که قیمت بلیت بالکن طبقه سوم این نمایش کماکان 70هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که در این شرایط اقتصادی بسیار عجیب و کاسب‌کارانه است.
سلبریتی‌های میلیاردی و پول‌های بادآورده
مرداد ماه سال جاری بود که شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در یادداشتی نسبت به ورود پول‌های کلانی از منابع نامشخص و بعضا دارای شبهه ابراز نگرانی کرد. آنها یادداشتی را منتشر کردند که در بخشی از آن آمده بود: «در شرایط کنونی اقتصادی کشور و در حالی که بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری موثر و موجه و به خصوص آثار سینمایی به دلیل مشکلات مالی تعطیل می‌شوند و یا به سرانجام مطلوب نمی‌رسند، اهالی زحمتکش سینمای ایران ناظر ورود پول‌های کلانی از منابع نامشخص و بعضا دارای شبهه به حیطه پاک اقتصاد سینمای ایران هستند. نتیجه مستقیم و مخرب حضور این منابع مادی بی حد و مرز به ارتقای بی منطق و کنترل نشده بودجه‌های ساخت فیلم‌ها و به خصوص بودجه ساخت مجموعه های داستانی در قالب شبکه‌های نمایش خانگی منجر شده است و متاسفانه باید اذعان کنیم که دستمزدهای نجومی بازیگران این آثار، بخش اصلی این ریخت و پاش های غیرضروری را تشکیل می دهد.» پس از کش و قوس‌های گوناگون در چند سال اخیر بخش خصوصی در حیطه شبکه نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی و تئاترهای خصوصی وارد شده است که اگر به جزئیات دقت کنید با انبوهی از تخلفات و پول‌های مشکوک و بودار مواجه می‌شوید. وضعیت تا جایی پیش رفته است که سریال‌های شبکه نمایش خانگی با هزینه هنگفت سلبریتی‌ها را جذب کردند و در نهایت مشخص شد که برخی از تهیه‌کنندگان این مجموعه‌ها دستشان در جیب بیت‌المال بوده است. نبود قوانین مشخص و نظارت درست در حیطه‌های مختلف فرهنگی و رانت و زد و بند از دلایل اصلی این اتفاق است.
محمد امامی، حامی سلبریتی‌ها بازداشت شد
طبق خبرهای شنیده شده محمد امامی تهیه‌کننده سریال پر حاشیه «شهرزاد» بازداشت شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شانزدهم مهرماه سال ۱۳۹۵ بود که برای اولین‌بار خبر دستگیری محمد امامی منتشر شد؛ امامی یکی از سرمایه‌گذاران سینمای ایران و همین‌طور شبکه نمایش خانگی بود که به اتهام پولشویی و اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان مدتی را در بازداشت به‌ سر برد. بعد از این اتفاق از غلامرضا موسوی، رئیس کانون تهیه‌کنندگان سینمای ایران گرفته تا امیر خجسته، رئیس کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، افراد بسیاری درباره فعالیت‌های محمد امامی اظهارنظر کردند. موسوی به مواردی از پولشویی محمد امامی اشاره کرد و گفت که این شخص عضو رسمی کانون تهیه‌کنندگان نیست و امیر خجسته هم گفت: «تخلفات این تهیه‌کننده در فراکسیون مبارزه با مفاسد مجلس مورد بررسی قرار گرفته و مواردی مربوط به پولشویی او اثبات شده است که مجلس برای بررسی بیشتر، این موضوع را به دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه ارجاع داده است.» کمپین «نه به شهرزاد» در شبکه‌های اجتماعی از همین نقطه بود که آغاز شد. نادر فتوره‌چی، روزنامه‌نگار سابق آغازگر این کمپین بود و تعدادی از کاربران فضای مجازی که اکثرا شهروندان معمولی بودند، به این جریان پیوستند. سایت مشرق‌نیوز در این‌بار‌ه به بعضی زمزمه‌ها که می‌گویند «مرحله تحقیقات پرونده امامی از ابتدا آغاز شده و تحقیقات قبلی کنار گذاشته شد.» اشاره می‌کند که در‌صورت صحت چنین خبری، امکان پرده‌برداری از تخلفات بسیار گسترده‌تری از آنچه تاکنون راجع‌به محمد امامی مطرح شده بود، وجود دارد. باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه می‌افزاید خبر دستگیری امامی بعد از دو سال برای دومین‌بار در مهرماه منتشر شد و در این فاصله افراد بسیاری با اظهارنظر یا حتی سکوت‌های معنادارشان در این خصوص، برگ‌های رنگارنگی به کارنامه‌شان اضافه کردند. حالا و با دستگیری محمد امامی، فضای اجتماعی ایران فصل جدیدی از نسبت گفتمانی‌اش با طیف موسوم به سلبریتی‌ها را تجربه خواهد کرد. محمد امامی به عبارتی بزرگ‌ترین اسپانسر سلبریتی‌ها در پنج سال گذشته بود و دامن بسیاری از افراد را به پول‌های مشکوک آلوده کرد. خیلی از هنرپیشه‌هایی که از امامی پول‌هایی کلان به‌عنوان دستمزد دریافت کرده بودند، در مناسبت‌های مختلف از او و پروژه‌هایش دفاع کردند و حالا وقت آن می‌رسد بدون عوض کردن بحث و وانمود کردن به اینکه چنین خبری را نشنیده‌اند، درباره این مسائل پاسخگو باشند. با این اوصاف گفته می‌شود که دستمزد سلبریتی‌ها چند برابر شده است. دیروز، سیاوش حقیقی، تهیه‌کننده سینما هم به مهر گفت: «با افزایش بی‌قاعده دستمزدها دیگر سینماگران مستقل قادر به پرداخت این رقم‌ها نخواهند بود و در نتیجه بخشی از تنوع تولیدات سینمایی هم از بین می‌رود. در حال حاضر تعداد محدودی بازیگر رقم دستمزدها را تغییر می‌دهند که اتفاقا همان‌ها دائما مشغول کار هستند و سالی سه چهار فیلم بازی و دستمزدهای کلانی دریافت می‌کنند. بازیگر درجه دو و سه‌ای که باید تنها ۳۰ میلیون تومان بگیرد دستمزد ۲۰۰ میلیون تومانی طلب می‌کند.»
سایر اخبار این روزنامه