دولت فرانسه بخشی از دارایی‌های وزارت اطلاعات در این کشور را مسدود کرد بندهای نامرئی تخریب

محمدرضا ستاری
رقم خوردن اتفاقاتی نظیر دستگیری یک دیپلمات ایرانی و یک زوج جوان به بهانه حمله به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، همزمان با سفر حسن روحانی به اروپا و آن هم در حالی که موج اول تحریم‌های ایران کلید خورده بود، در همان زمان هم از نظر کارشناسان مساله‌ای مشکوک به نظر می‌رسید. در همین راستا مقامات ایران تاکید دارند که این مساله در واقع نوعی دسیسه برای برهم زدن روابط میان ایران و اروپا بوده و اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است.
مقامات فرانسه روز گذشته از مسدود شدن دارایی دو شهروند ایرانی و همچنین بخشی از دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران در خاک این کشور خبر داده و علت آن را واکنش به اقدام ایران برای حمله به همایش منافقین در پاریس اعلام کرده‌‌اند. در همین راستا روز گذشته خبرگزاری فرانسه مدعی شده که دولت این کشور در نشریه داخلی خود اعلام کرد که اموال متعلق به دو ایرانی و آنچه اموال وزارت اطلاعات ایران در فرانسه خوانده شده را مسدود کرده است که یکی از این افراد اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی است که چندی پیش به اتهام دست داشتن در طرح حمله به تجمع گروهک منافقین در پاریس، توسط پلیس آلمان در حالی‌که در وین به‌ سر می‌برد، بازداشت شد.
از سوی دیگر وزارت خارجه فرانسه نیز دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای این مساله را اقدامی پیشگیرانه و هدفمند عنوان کرده است. هر چند مقامات فرانسوی تا لحظه تنظیم این گزارش جزئیاتی درباره دارایی‌های مسدود شده اعلام نکرده‌‌اند، اما به گفته رسانه‌های این کشور، همزمان با این اقدام، نیروی امنیتی فرانسوی یا یورش به یک مرکز اسلامی و چند منزل مسکونی، چندین نفر را بازداشت کرده‌‌اند.


همزمان با این رخداد کم سابقه از سوی دولت فرانسه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران بار دیگر با رد اتهامات مطرح شده، مراتب اعتراض شدید ایران به چنین اقداماتی را اعلام و خواستار آزادی فوری دیپلمات ایرانی شد. قاسمی در پیام خود با بیان اینکه تمامی این ماجرا سناریو و توطئه‌ای در جهت تخریب روابط خوب دو کشور است، خواهان واقع‌بینی مقامات فرانسوی در قبال ایران شد.
کارشکنی در مسیر مذاکرات روحانی در اروپا
مرداد ماه امسال و همزمان با سفر حسن روحانی به سوئیس و اتریش خبری در رسانه‌های اروپایی منتشر شد که اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در وین و یک زوج جوان ایرانی به اتهام طراحی حمله به گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شده‌اند. در این رابطه اسدی در آلمان و دو زوج جوان ایرانی که ادعا شده بود این دیپلمات ایرانی مواد منفجره را در اختیار آنها قرار داده است در بلژیک بازداشت شدند. در همین رابطه و در حالی که این مساله به گفته مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان در دستور کار قرار گرفته و همچنین گفته می‌شد به سبب مصونیت دیپلماتیک، دیپلمات ایرانی باید هر چه سریع‌تر آزاد شود، روز دوشنبه دادگاهی در بامبرگ آلمان با تقاضای استرداد او به بلژیک موافقت کرده و مدعی شد، از آنجا که اسدالله اسدی در زمان دستگیری در تعطیلات به سر برده و در کشور محل ماموریت خود یعنی اتریش نبوده است، فاقد مصونیت دیپلماتیک بوده و امکان محاکمه او فراهم است.
رقم خوردن این اتفاقات همزمان با سفر حسن روحانی به اروپا و آن در هم در حالی که موج اول تحریم‌های ایران کلید خورده بود، در همان زمان هم از نظر کارشناسان مساله‌ای مشکوک به نظر می‌رسید. در آن مقطع زمانی مقصد رئیس‌جمهوری ایران به سوئیس و اتریش به عنوان دو کشوری که قرار بود مذاکرات ادامه همکاری‌ها میان ایران و اروپا در زمان تحریم‌ها با آنها صورت بگیرد، افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داد.
در آن مقطع مقامات ایرانی تاکید داشتند که این مساله در واقع نوعی دسیسه برای برهم زدن روابط میان ایران و اروپا بوده و اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است. در همین رابطه اقدام اخیر، آن هم در مقطعی که قرار است تحریم‌های نفتی آمریکا 13 آبان‌ماه اجرایی شده و ایران و اروپا در حال گام‌ برداشتن به سوی طرحی هستند که این تحریم‌ها را خنثی کنند نیز به گفته ناظران مشکوک به نظر می‌رسد. آمریکا تهدید کرده که صادرات نفت ایران را به صفر برساند و متعاقب آن هر کشوری که با ایران وارد مراودات تجاری شود را مشمول تحریم‌های خود قرار دهد.
در این میان اتحادیه اروپا پس از نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بیانیه‌ای را صادر کرد که قرار است با طراحی مکانیسمی ویژه، صادرات نفت ایران تضمین شود. این سازوکار ویژه از سوی اروپا در همان زمان به شدت مورد انتقاد وزیر خارجه آمریکا قرار گرفت و پس از آن مقامات اروپایی تاکید کردند که این اتحادیه حق انتخاب شرکای تجاری را برای خود محفوظ می‌داند.
از سوی دیگر با فشارهای آمریکا بر روی شرکای تجاری ایران، طی هفته‌های اخیر شاهد حمایت واشنگتن از سازمان مجاهدین خلق بوده‌ایم، به طوری که رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و وکیل فعلی ترامپ، در گردهمایی این گروهک در نیویورک بر لزوم تغییر رژیم در ایران تاکید کرد. این امر زمانی مشهودتر به نظر می‌رسد که بدانیم جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و از اعضای پرنفوذ حلقه اطرافیان ترامپ برای اعمال فشارهای حداکثری بر روی ایران، پیش از قبول این مسئولیت از میهمانان همیشگی گردهمایی مجاهدین محسوب می‌شد.
عملیات هدفمند در آستانه
اجرای مکانیسم ویژه اروپا
در چنین شرایطی و آن هم در حالی که قرار است سازوکار ویژه اروپا تا آبان ماه امسال عملیاتی شود و وزیر خارجه کشورمان نیز چند روز قبل تصریح کرده که در صورت عدم موفقیت این مکانیسم احتمال دارد ایران از برجام خارج شود، تحلیل‌گران معقتدند این ماجرا می‌تواند دارای دو بعد باشد. یکی اقدامات و فشارهای آمریکا برای تخریب روندهای همکاری میان دو طرف و نیز اهرم فشار اروپایی‌ها برای در تنگنا قرار دادن ایران جهت داشتن دست بالا در مذاکرات پیش‌رو. به همین دلیل است که ایران ضمن واکنش شدید درخصوص این ماجرا، بر لزوم واقع‌بینی طرف اروپایی تصریح کرده و حتی عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه گفته است: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کما اینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است.
سایر اخبار این روزنامه