در نخستین همایش فلزات غیرآهنی ارزیابی شد؛

«جهان صنعت»- اگرچه فلزات پایه‌ای نظیر مس، آلومینیوم، سرب، طلا و ... دارای زنجیره ارزش و نقش بسیار مهمی در بازارهای جهانی هستند که می‌توانند ارزآوری بالایی را به خصوص در شرایط نابسامان اقتصادی فعلی برای کشور به ارمغان آورند اما در حال حاضر شاهد این هستیم که بیشتر بنگاه‌های صنایع فلزی و معدنی در کشور روی زنجیره فولاد متمرکز هستند. این در حالی است که کارشناسان بر این عقیده‌اند‌ که با توجه به اهمیت ویژه صنعت مس در اقتصاد کشور، این صنعت می‌تواند نقش مهمی در تولید ناخالص ملی ایفا کند. از این رو باید با توسعه صنایع پایین‌دستی در حوزه‌هایی همچون مس، به دنبال تقویت جایگاه این صنعت در تولید ملی بود.
به گفته صاحب‌نظران اقتصادی، متولیان تولید در حوزه مس وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند اما باید با تکمیل زنجیره تولید و ایجاد محصولات با ارزش افزوده بیشتر، نقش این صنعت در اقتصاد کشور پررنگ‌تر شود. اگرچه در شرایط فعلی نیز شرکت مس در بهترین شرایط تولید و فروش قرار دارد به‌طوری‌که بررسی بازدهی شش‌ماهه نخست امسال سهام شرکت ملی صنایع مس ایران نشان‌دهنده بازدهی در حدود 57درصد است که این میزان سوددهی با در نظر گرفتن کاهش 12 درصدی قیمت جهانی مس، بازدهی ارزشمندی به شمار می‌رود.
بر همین اساس همایش «چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته» با حضور محمدرضا بنی‌اسدی‌راد مدیر‌عامل شرکت ملی مس، جعفر سرقینی معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، مصطفی موذن‌زاده مدیرعامل اسبق ایمیدرو و شرکت ملی صنایع مس ایران، محمد‌باقر عالی معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس، عبدالرضا‌هاشم‌زائی نماینده مجلس و جمعی از فعالان بخش خصوصی از جمله محمدرضا بهرامن رییس خانه معدن ایران و یوسف مرادلو دبیر انجمن صنایع سرب و روی ایران برگزار شد. همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار گشایش یافت.
اقتصاد صنایع معدنی در جهان و ایران و مبحث خام‌فروشی، ارتباط صنعت و دانشگاه، تولید معادن کوچک و معدن‌کاری سیار ازجمله عناوین سخنرانی‌های روز اول همایش صنایع غیرآهنی بود. همچنین میزگردی در حوزه چالش‌های بازار فلزات غیرآهنی در کشور برگزار شد که عرضه و تقاضای محصولات فلزی در بورس کالا، تاثیر تغییر نرخ ارز بر افزایش تقاضای بورس در مقایسه با تقاضای واقعی بازار، چالش‌های صنایع بالادست و پایین‌دست در پسابرجام، راهکارهای عبور از چالش‌های موجود و خلق فرصت‌ها و... ازجمله محورهای اصلی این میزگرد بودند. این در حالی است که موضوعات تخصصی دیگری نیز در روز دوم این همایش که تا ساعت 5 امروز ادامه دارد، دنبال می‌شود. به گفته کارشناسان، برگزاری این همایش تخصصی در سال حمایت از کالای ایرانی باید به فال نیک گرفته شود.


تمهیدات مقابله با تحریم را اندیشیده‌ایم
بر همین اساس مدیر عامل شرکت ملی مس در واکنش به برگزاری این همایش و نمایشگاه تخصصی به «جهان صنعت» گفت: واقعیت این است که صنایع فلزات غیر‌آهنی از جمله آلومینیوم، مس،‌ سرب، روی، طلا و... کمتر از صنایعی همچون فولاد در معرض توجه قرار گرفته‌اند. از این رو اولین همایش و نمایشگاه صنایع غیرآهنی و فناوری‌های وابسته که با نگاهی به تولید و بازار برگزار شد، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و امیدواریم روند برگزاری آن طی سال‌های آینده ادامه پیدا کند.
محمدرضا بنی‌اسدی‌راد افزود: با تداوم برگزاری ‌چنین همایش‌هایی می‌توانیم چشم‌اندازهای روشن‌تری را برای این فلزات ترسیم نماییم. همچنین با هدف‌گذاری‌های مناسب می‌توانیم جایگاه واقعی خود را در حوزه فلزات اساسی در سطح جهانی به ارمغان آوریم.وی با تاکید بر اینکه همکاران بنده به منظور آمادگی در این همایش و نمایشگاه حداکثر توان خود را به کار بسته‌اند، گفت: در این همایش نه تنها پنل‌هایی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری، استراتژی شرکت در اکتشافات، کمک به بهره‌برداری از معادن کوچک و‌... طی این دو روز برگزار خواهد شد بلکه در بخش نمایشگاهی نیز علاوه بر غرفه مرکزی، با کانترهای مجزا برای بخش‌های اکتشافات، فروش، سهام و توسعه غرفه‌هایی در نظر گرفته شده که بیانگر توانمندی‌های شرکت ملی صنایع مس ایران در این حوزه‌هاست.وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آغاز دور جدید تحریم‌ها در آبان‌‌ماه سال‌جاری چه تاثیری بر روند فعالیت شرکت مس خواهد داشت، اظهار کرد: با آغاز تحریم‌های جدید، روند فعالیت برای شرکت ملی مس و دیگر صنایع دشوار خواهد شد اما با توجه به تمهیداتی که در این شرکت اندیشیده شده، مشکلی نخواهیم داشت. بنابراین می‌توان گفت که تحریم‌ها چندان تاثیری بر روند کارهای شرکت ملی مس نخواهد داشت.
ایران بهشت مواد معدنی
مدیرعامل شرکت ملی مس در نخستین همایش صنایع غیر آهنی ایران با بیان اینکه ایران بهشت مواد معدنی است، اظهار کرد: ایران از ۶۸ نوع ماده معدنی برخوردار است به طوری که تاکنون نزدیک به ۴۰ میلیارد تن از این ذخایر کشف ‌شده است. مس دومین فلز باارزش در ایران است. در حال حاضر ایران با برخورداری از حدود ۲۲ میلیون تن ذخیره قطعی مس محتوی حدود ۳ درصد از مجموع ذخایر جهانی را در اختیار دارد.
بنی‌اسدی‌راد افزود: امروزه تولید ماده معدنی مس در جهان به بیش از ۲۰ میلیون تن رسیده است که دستیابی به تولید ۲۹۶ هزار تن مس محتوی در سال ۹۶ رکورد بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ فعالیت این شرکت بوده است. این در حالی است که در شش‌ماه نخست سال‌جاری شرکت ملی مس با عملکرد ۵۵ درصدی، تولید ۱۵۳ هزار تنی مس محتوی را رقم زده است که حدود 8 درصد بالاتر از برنامه است. از این رو امیدواریم رکورد سال گذشته بهبود بخشیده شود و همچنین بتوانیم با جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، بهره‌برداری از معادن مس کشور را با توجه به ذخایر بالای مس در ایران افزایش دهیم.
یکی از ده شرکت برتر دنیا!
بنی‌اسدی‌راد بیان کرد: همکاران ما پیش از آغاز تحریم‌ها راهکارهای عملی برای مقابله با تهدیداتی را که پیش روی این شرکت بوده است را بررسی و کارگروه‌هایی را برای این منظور تشکیل داده اند. افزایش بهینه در تولید به توان داخلی، بومی‌سازی، تقویت زیرساخت‌ها و پیگیری‌های قدرتمندانه طرح‌های توسعه‌ای و همچنین تبدیل‌شدن به صنعت سبز محورهای اساسی شرکت مس برای مقابله با چالش‌های موجود است که در این موارد در سال‌جاری با حداکثر توان پیگیری می‌شوند.
وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال به کمک خانواده بزرگ مس در نیمه نخست سال ۹۷ نه‌تنها برنامه‌های تولید شرکت در سه مجتمع سرچشمه، سونگون و شهربابک تحقق یافته است بلکه در این زمینه رکوردهای خوبی نیز برای شرکت ثبت شده است. از جمله آن می‌توان به تولید بیش از ۱۱۴ هزار تن کاتد و حدود 600 هزار تن کنسانتره با عیار 25 درصد اشاره کرد که به نسبت عملکرد سال قبل 10 درصد رشد داشته است.
وی افزود: همه این موارد نشان از رشد تولید در شرکت، عزم جدی و شتاب بخشیدن به طرح‌های توسعه‌ای جهت تکمیل زنجیره تولید و رسیدن به تولید ۴۰۰ هزار تن مس محتوی در طول برنامه ششم توسعه است.بنی‌اسدی‌راد اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان مهم‌ترین بازیگر صنعت مس در ایران و خاورمیانه در حال تبدیل‌شدن به یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس در جهان است که امیدواریم در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به یکی از 10 شرکت برتر دنیا در تولید مس برسیم.
اقدامات عملی
مدیرعامل شرکت مس اقدامات عملی در راستای تحقق این هدف را بر شمرد و گفت: توجه بیشتر به اکتشافات به خصوص ذخایر عمیق و پنهان، کمک به بهره‌برداری از معادن کوچک مقیاس در کشور و توجه ویژه به مقوله محیط‌زیست از مواردی است که می‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد. این در حالی است که با بهره‌برداری از کارخانه‌های اسید در انتهای سال‌جاری، این شرکت تبدیل به صنعت سبز خواهد شد.
وی همچنین با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در مصرف آب و انرژی یکی دیگر از اقدامات عملی برای تحقق این هدف است، افزود: تامین پایدار آب در منطقه کرمان با سرمایه‌گذاری به همراه گل‌گهر و چادر ملو در پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس، افزایش تعامل با دولت و مسوولان منطقه‌ای، انجام هدفمند مسوولیت اجتماعی در سایر مناطق به همراه توجه ویژه به فناوری و دانش فنی روزآمد دنیا نیز از دیگر راهبردهایی هستند که می‌توانند علاوه بر افزایش اقتدار کشور، مسیر توسعه صنعت مس در کشور را هموار کرده و آینده روشن‌تری را برای صنعت مس کشور و همچنین شرکت ملی صنایع مس ایران به ارمغان آورند.
بنی‌اسدی‌راد در ادامه تاکید کرد: تحقق بهره‌برداری متناسب با مواد معدنی در ایران ضامن حل معضل اشتغال، ایجاد ثروت و نهایتا توسعه پایدار در کشور است.
3 هزار میلیارد تومان هزینه کردیم
مدیرعامل شرکت مس همچنین در پنل تخصصی این همایش به برنامه این شرکت برای پیگیری برنامه‌های توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: با نگاه به چشم‌انداز 1404 و با توجه به برنامه ششم توسعه که تولید 400 هزار تن مس محتوی در آن هدف‌گذاری شده است، توسعه بسیار وسیعی باید در این شرکت دنبال شود.
وی اظهار کرد: برآورد شرکت برای تکمیل این زنجیره حدود 19 هزار میلیارد تومان است که قرار بود از منابع داخلی و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی تامین شود. بر این اساس تا‌کنون سه هزار میلیارد تومان در این راستا هزینه شده تا به هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم اما با توجه به اینکه ارز نرخ 4200 تومانی خود را پشت سر گذاشته و همچنین معادلات سیاسی جهان در مواجهه با کشور ما تغییر کرده قطعا روال سرمایه‌گذاری در کشور تضعیف شده است.
بنی‌اسدی‌راد با بیان اینکه تا پیش از بروز این تحولات به دنبال فاینانسینگ و سرمایه‌گذار خارجی بودیم، افزود: کارهای مربوط به فاینانس 250 میلیون یورویی از یک بانک دانمارکی انجام شده بود که به دنبال آن قرار بود این مبلغ در راستای سرمایه‌گذاری در این حوزه هزینه شود اما با برخوردن به مباحث تحریمی، این موضوع منتفی شد.
تمرکز بر معادن کوچک
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه در نتیجه به منابع داخلی متکی شدیم، گفت: منابع داخلی که بیشتر باید از طریق بانک‌ها تامین شود، با توجه به درصدهای بالای بهره چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. از این رو رویکرد شرکت به این سمت متمایل شد که معادن کوچک را در سال‌جاری هدف قرار دهیم چرا که این معادن کوچک می‌توانند منجر به ورود سرمایه‌گذاران خرد در این بخش شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها برای بخش تولید کنسانتره دست کم سه هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است، گفت: چرا که بیشترین ارزش افزوده هم در تولید کنسانتره است‌. بنابراین طبعا سرمایه‌گذاری در پروژه 100 هزار تنی کنسانتره، محدود می‌شود. در حالی که اگر بخش معادن کوچک با حضور سرمایه‌گذاران خرد رونق پیدا کند، می‌توانیم گردش مالی خوبی را ایجاد کنیم.
وی همچنین به هدف‌گذاری تولید 200 هزار تن کنسانتره برای سال 1400 اشاره کرد و افزود: این در حالی است که برآورد می‌شود در سال‌جاری معادن کوچک 70 هزار تن کنسانتره تولید کنند.