پولشویی میلیونی در استانبول

گروه بین‌الملل- علی ودایع: داستان دلار در ایران و ترکیه به یک داستان مهیج و پر مخاطب در ایران و ترکیه تبدیل شده است. در روز سقوط دلار در چهارراه استانبول ، دادستانی ترکیه حکم بازداشت 417 مظنون به اتهام پولشویی و انتقال دلار به آمریکا را صادر کرد. به گزارش آناتولی، پلیس ترکیه طی عملیاتی در چندین استان به جستجوی دارایی‌ها و بازداشت مظنونان اقدام کرد. خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد که تا کنون ۲۱۶ تن از مظنونان در ۴۰ شهرستان بازداشت شده‌اند.
براساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌های ترکیه، این افراد که عمدتا هم ایرانی بوده اند ، متهم به پولشویی و انتقال ارز به میزان نیم میلیارد دلار معادل 2 ونیم میلیارد لیره به خارج از این کشور هستند.  اتفاق جالب اینجاست که مقامات قضایی ترکیه هیچ گونه اطلاعاتی در اختیار رسانه‌های خارجی قرار نداده اند و تنها رسانه‌های ترکیه حق دسترسی به اخبار و اطلاعات را داشته‌اند. 
منابع امنیتی ترکیه به خبرگزاری آناتولی گفته‌اند که مبلغ حدودی منتقل شده در قالب ارزهای خارجی از ابتدای سال گذشته میلادی به مقصد حساب‌هایی در 28 بانک بوده است.
دادستان استانبول به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان ترک» گفته است این عملیات علیه افرادی است که «امنیت مالی و اقتصادی جمهوری ترکیه را هدف قرار دادند». دادستان استانبول همچنین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است اغلب افرادی که حکم بازداشت آنها صادر شده ایرانی‌تبارهایی هستند که اقامت ایالات متحده آمریکا را دارند.


مقامات ترکیه تأکید کرده‌اند که این عملیات توسط پلیس مالی جنایی ترکیه هدایت می‌شود و افراد مظنون به پولشویی به «تشکیل باند با هدف ارتکاب جرم» و «نقض قوانین جلوگیری از تأمین  مالی تروریسم» متهم هستند.
این پرونده از قرار دربرگیرنده نقل و انتقالات پول از دی ماه (ژانویه) به بعد است که از شعب بانک‌های مختلف و دستگاه‌های خودپرداز صورت گرفته و شامل پنج هزار لیر و بیشتر از آن می‌شده است. شبکه‌هابرترک هم گفته که این افراد با جمع‌آوری دلار از بازار ارز ایران و بردن آنها به ترکیه، نهایتا این نیم میلیارد دلار را به ۲۸,۰۸۸ حساب متعلق به یهودیان ایرانی در ایالات متحده انتقال داده‌اند.
گمانه زنی درباره پشت پرده
به دلیل کاهش ۴۰ درصدی ارزش لیره در قابل دلار در سال جاری، حساسیتی سیاسی نسبت خروج ارز از ترکیه ایجاد شد تا جائی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور نیز نسبت به خروج غیر ضروری ارز از کشور هشدار داد.
شایان ذکر است که شواهدی مبنی بر ارتباط این پرونده پولشویی با هشدارهای آقای اردوغان وجود ندارد. اما سخت‌گیری‌ها نسبت به انتقال پول برای ایران از زمانی آغاز شد که ایالات متحده مدیر‌هالک بانک ترکیه را در پرونده دور زدن تحریم‌ها علیه ایران به ۳۲ ماه زندان محکوم کرد.
خبرگزاری دویچه وله نوشته که این عملیات نقل و انتقال پول پس از اعلام همکاری «هالک بانک» ترکیه با وزارتخانه‌های خزانه‌داری و دادگستری آمریکا انجام شده است.آمادگی«هالک بانک»، بانک دولتی ترکیه برای این همکاری، پس از آن اعلام شد که یکی از مدیران اجرایی این بانک در پرونده نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دادگاهی در نیویورک گناهکار شناخته شد.
«محمد‌هاکان آتیلا» معاون مدیرعامل «هالک بانک»  ۳۱ دی ماه (۳ ژانویه)  در پنج مورد اتهامات وارده، از جمله پولشویی و کمک به دور زدن تحریمها علیه ایران، محکوم شناخته شد.
«رضا ضراب»، تاجر ایرانی-ترک که در آمریکا زندانی است آبان ماه (نوامبر) گذشته در دادگاه شهادت داده بود که محمد‌هاکان آتیلا و شماری از مقام‌های ارشد دولتی ترکیه، از جمله وزیر اقتصاد پیشین این کشور، در همکاری ایران و ترکیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دست داشته‌اند.
مقامات ترکیه و «هالک بانک» هرگونه ارتباط با نقض تحریم‌های ایران را رد می‌کنند. دولت ترکیه می‌گوید پرونده «هالک بانک» در آمریکا با انگیزه سیاسی تشکیل شده است.
منهای بحث‌هالک بانک این احتمال هم نمی‌توان نادیده گرفت که تهران با آنکارا درباره شبکه خروج پول از ایران و ترکیه تبادل اطلاعات کرده است. مقامات جمهوری اسلامی همواره از شبکه منسجم پولشویی با هدف خروج دلار از ایران برای التهاب بازار سخن گفته بودند که حالا با بگیر و ببند پلیس قضایی ترکیه این ادعا به واقعیت نزدیک‌تر شده است.