حمله موشکی سپاه به داعش در سوریه



در پاسخ به حمله تروریستی 31 شهریورماه اهواز، روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 6 فروند موشک بالستیک و 7 پهپاد رزمی، منطقه شرق فرات در سوریه را هدف قرار داد. سپاه پاسداران اعلام کرد در این حمله که با عنوان «ضربت محرم» انجام شده، تعدادی از سرکردگان و عناصر مؤثر جنایت اخیر تروریست‌ها به هلاکت رسیده یا مجروح شده‌اند و نیز زیرساخت‌های آمادی و انبار ذخیره مهمات آنان منهدم شد.
در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است: در پی جنایت تروریستی ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷ اهواز که به شهادت ۲۵ نفر و مجروح شدن ۶۹ نفر از مردم مظلوم و بی دفاع و نیرو‌های مدافع میهن اسلامی منجر شد، سپاه به نیابت از ملت سرافراز ایران و خانواده‌های معظم شهیدان و در لبیک به ندای مقام معظم رهبری، برای انتقام خون این شهدا از تروریست‌ها و گوشمالی عوامل بزدل این حادثه، ساعت ۲ بامداد دوشنبه ۹ مهرماه محل استقرار و تجمع تروریست‌های تکفیری تحت حمایت امریکا و قارون‌های منطقه در شرق فرات در کشور سوریه را مورد ضربه موشکی قرار داد.


این بیانیه با اشاره به اینکه تعداد ۶ فروند موشک بالستیک میانبرد از پایگاه‌های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در غرب کشور شلیک و تروریست‌های مزدور و جنایتکار از فاصله ۵۷۰ کیلومتری هدف ضربات مهلک و مرگبار قرار گرفتند، اضافه کرد: متعاقباً ۷ فروند پهپاد رزمی این نیرو مواضع و مقر‌های تجمع و پشتیبانی تروریست‌های مزدور استکبار جهانی را بمباران کردند. سپاه تأکید کرد که جمع‌بندی و رهگیری شواهد و قراین جنایت اخیر اهواز، فرزندان ملت ایران را به مقر تروریست‌ها در شرق سوریه که از سوی امریکا هدایت و پشتیبانی شده و در راستای اهداف شیطانی تروریسم دولتی کاخ سفید و منافع رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه عمل می‌کند، رسانید و سپس با طراحی و برنامه‌ریزی دقیق اطلاعاتی و میدانی، نقاط تعیین شده، آماج موشک‌های نقطه‌زن قرار گرفت. این نهاد، امنیت ملت ایران را خط قرمز نیرو‌های مسلح دانست و تأکید کرد که  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی و مشارکت سایر نیرو‌های نظامی، انتظامی و اطلاعاتی کشور در صیانت از ایران اسلامی و تأمین امنیت و آرامش جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و مشت آهنین خود را همچنان مهیای پاسخ قاطع و کوبنده به هرگونه شرارت و شیطنت دشمنان قرار خواهد داد.
تکذیب سقوط یک موشک در کرمانشاه
شواهد حاکی است موشک‌های سپاه که صبح دیروز مقر تروریست‌ها در سوریه را هدف قرار دادند، از پایگاه موشکی کرمانشاه شلیک شدند. ساعتی پس از انتشار تصاویر و فیلم‌های این حمله، برخی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که دست‌کم یک فروند از موشک‌های شلیک شده در یک روستای استان کرمانشاه سقوط کرده است. اما هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه این خبر را تکذیب کرد.
استاندار کرمانشاه نه تنها سقوط موشک، بلکه وقوع هرگونه آتش‌سوزی گسترده را در این منطقه تکذیب کرد و به ایرنا گفت: مطلقاً اتفاقی در این منطقه رخ نداده است.
نوع موشک‌های شلیک شده به مقر تروریست‌ها
در گزارش‌ها، درباره نوع 7 پهپادی که در حمله به مقر تروریست‌ها مشارکت داشتند، خبری منتشر نشد. اما «فارس» اعلام کرد که موشک‌های شلیک شده در این حمله از نوع ذوالفقار و قیام بودند که با عبور از آسمان عراق، به شرق فرات در سوریه اصابت کردند. قیام، موشک بالستیک میانبرد است که نخستین بار 29 مرداد ماه سال 89 با موفقیت تست و شلیک شد.
همچنین روی بدنه دست‌کم یکی از این موشک‌ها، سه شعار «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل سعود» و عبارت «قاتلوا اولیاء الشیطان» (با دوستان شیطان بجنگید/ سوره نساء آیه76) نوشته شده بود.
برد قیام که آماده‌سازی سریع از ویژگی‌های آن است، 800 کیلومتر است، ذوالفقار نیز موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن مایل پرتاب با برد 750 کیلومتر است. این موشک ضد جنگ الکترونیک است که تعداد انبوه آن تاکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است. این موشک نخستین بار شهریور سال گذشته در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شد.
واکنش‌های گسترده به انتقام سپاه
حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌ها با استقبال شخصیت‌ها و نهادهای مختلف مواجه شد و آنان از این حمله به عنوان «انتقام سپاه از تروریست‌ها» یاد کردند. از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن تحسین اقدام مقتدرانه نیروی هوافضای سپاه، این حمله را ضرب شست قاطع و حرکتی بجا و ضروری دانست تا دشمنان بدانند هیچ تجاوزی بدون پاسخ نخواهد ماند.
سردار سرلشکر محمد باقری،  رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  هم با بیان اینکه نخستین مرحله انتقام حمله تروریستی اهواز اجرا شد، گفت: عملیات گسترده موشک و پهپاد نیروهای مسلح ارزش والایی داشت از این جهت که این پهپادها برای اولین بار با عبور از فضای چند کشور خودشان را با دقت تمام به هدف رساندند و ضربات سنگینی به دشمن وارد کردند. موشک‌ها با طی مسافت بیش از ۵۵۰ کیلومتر خود را به نقطه استقرار دشمن رساندند. مراحل دیگری از انتقام هم اتفاق خواهد افتاد. سرلشکر باقری ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که امنیت ملت ایران برای رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح و حاکمیت کشور خط قرمز محسوب می‌شود. نیروهای مسلح از این پس با رعایت همه ملاحظات امنیتی مراسمات خود را به صورت مردمی برگزار خواهد کرد. با تمهیدات اندیشیده شده این‌گونه حوادث تکرار نخواهد شد. محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز با اشاره به اینکه حادثه تروریستی اهواز از این بابت برای ما نگران کننده بود که در شرایطی صورت گرفت که مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند، به تسنیم گفت: چنین واکنشی که بتواند جنبه بازدارنده برای اقدامات ضد امنیتی علیه تروریست‌ها داشته باشد امری ضروری و لازم بود. این واکنش بازدارنده علیه تروریست‌ها قطعاً برای کشور حاوی آثار و برکات ارزشمندی خواهد بود. محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های حمله اهواز را تلنگری به این جنایتکاران دانست و گفت: گوشمالی اصلی در راه است.

برش
حمله موشکی سپاه در کانون توجه جهان

امریکا به حمله روز دوشنبه سپاه جمهوری اسلامی ایران به شرق فرات در سوریه واکنش نشان داد. شان رایان، سخنگوی ائتلاف امریکا در اولین واکنش رسمی واشنگتن اعلام کرد: «نیروهای ایرانی یکشنبه شب بدون اطلاع قبلی یک حمله انجام دادند.» به گزارش ایسنا، در بیانیه این مقام امریکایی آمده است: «منابع خبری اعلام کردند که آنها این حمله را علیه ستیزه‌جویانی انجام دادند که از نظر آنها مقصر حملات اخیر به رژه نظامی در ایران بودند.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «نیروهای ائتلاف هنوز در حال ارزیابی و بررسی حمله هستند و هیچ نیرویی از ائتلاف، در خطر قرار ندارد.» بامداد دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حادثه تروریستی اخیر اهواز مقر تروریست‌ها و سران گروهک‌های تکفیری را در شرق فرات در سوریه هدف حمله موشک‌های بالستیک قرار داد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست ‌جمهوری روسیه نیز در واکنش به پاسخ موشکی ایران به تروریست‌ها تأکید کرد: «مبارزات ضدتروریستی در سوریه ادامه خواهد یافت.» او ادامه داد: «موضع روسیه درخصوص حضور غیرقانونی نیروهای خارجی و نیروهای مسلح خارجی در سوریه کاملاً مشخص است.»
همچنین لیلو العبدالله، سخنگوی اتاق عملیات عاصفه الجزیره وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه در واکنش به حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌های حادثه اهواز در گفت‌وگو با روسیا الیوم گفت: «عناصر باقی مانده داعش به دنبال فرار از مناطق تحت محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق فرات بودند که حملات موشکی سپاه پاسداران ایران مانع فرار آنها شد.»
حمله موشکی سپاه پاسداران همچنین با واکنش گسترده رسانه‌های جهان مواجه شد. پایگاه خبری المیادین تأکید کرد که این حمله پاسخی مستقیم از سوی ایران برای امریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و روی موشک‌ها عبارت‌هایی نظیر «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل سعود» درج شده بود. پایگاه خبری العهد نیز تأکید کرد که ایران انتقام خون شهدای خود را گرفت و موشک‌های بالستیک این کشور منطقه شرق فرات را به لرزه درآورد. شبکه خبری «سی ان ان» هم گزارش داد که این حمله موشکی ضد مقر عناصری صورت گرفت که ایران آنها را «گروه‌های تروریستی» توصیف کرده است. خبرگزاری فرانسه، شبکه خبری فرانس 24 و رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله دبکافایل و تایمز اسرائیل نیز به مخابره خبر انتقام سپاه از عاملان حمله تروریستی اهواز پرداخته‌اند.