تیمی نیستیم که 4 گل از« السد» بخوریم



وحید عیدی
خبرنگار


جام جهانی 2018 برای دروازه‌ بان ملی‌پوش پرسپولیس همانی شد که او می‌خواست. مرد شماره یک تیم ملی که کی‌روش به او اعتماد کرده بود، در بازی با مراکش کلین شیت کرد، در بازی با اسپانیا یک گل خورد که تقصیر او نبود و در بازی با پرتغال هم هنرنمایی کرد و با مهار پنالتی CR7 (رونالدو) ورق را برگرداند و به یک قهرمان تبدیل شد. عجیب نبود که «علی بیرو» پس از جام جهانی پیشنهاد خارجی داشته باشد و بخواهد لژیونر شود اما پرسپولیس محروم به او نیاز داشت و بیرانوند هم گفت که تا نیم فصل می‌ماند اما حالا که بحث رفتن او دوباره مطرح شده و برانکو هم گفته مانع رفتنش نمی‌شود، گلر لرستانی تصمیم به ماندن گرفته است و در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران»، صحبت‌های جالبی را مطرح کرده است. بیرانوند درباره بازی حساس با السد قطر و شرایط سرخپوشان هم به سؤالات پاسخ داد.
ابتدا در مورد دربی بگو، چه شد که بازی زیبایی از آب درنیامد؟
به نظر من دربی آن کیفیت لازم را نداشت و این مسأله می‌تواند چند دلیل داشته باشد. اول اینکه هیچ یک از دو تیم دوست نداشتند بازنده آن باشند. بازی آینده ما مقابل السد روی این بازی‌مان تأثیر منفی گذاشت. شناخت هر دو مربی از نوع بازی دو تیم و حساسیت بالای بازی که همه دست به دست هم داد تماشاگران بازی قشنگی را نبینند و شاید لازم باشد از آنها هم عذرخواهی کنیم. ان‌شاءالله در بازی برگشت بازی بهتر و نتیجه بهتری را کسب می‌کنیم.
بدون شک بدترین اتفاق دربی مصدومیت حسین ماهینی بود، درست است؟
واقعاً همین طور است. در روز‌هایی که ما با کمبود بازیکن مواجه هستیم مصدومیت حسین کمرشکن بود. ماهینی چند بازی بود با درد بازی می‌کرد و از این مسأله هم ضربه شدیدی خورد. ان‌شاءالله هر چه زودتر با توان بالاتر از قبل برگردد. به شخصه دعا می‌کنم این نیم فصل لعنتی هر چه زودتر تمام شود تا بیشتر از این مصدوم ندهیم. وقتی تعداد نفرات کم باشد، سرمربی چاره‌ای ندارد جز اینکه از بازیکنان نیمه مصدوم هم استفاده کند.
گفته می‌شود مصدومیت ماهینی تأثیر منفی روی بازیکنان پرسپولیس گذاشته است.
بله اتفاقاً وقتی فردای دربی بازیکنان را در تمرین دیدم، اکثراً ناراحت حسین بودند. دغدغه دیگر آنها این بود که مثل سال قبل باید درغیاب چند بازیکن خوب‌مان بازی رفت نیمه نهایی را برگزار کنیم. دوره قبل هم همین طور شد که 4 گل از الهلال خوردیم. من سعی کردم با بچه‌ها صحبت کنم و به آنها روحیه دهم.
فکر می‌کنی السد تیمی است که بتواند به مانند الهلال 4 گل به پرسپولیس بزند؟
من از سختی بازی و اوضاع نابسامان تیم گفتم اما حرفی از دریافت 4 گل نزدم. مطمئن باشید پرسپولیس در بدترین شرایط هم با این اختلاف به السد نمی‌بازد. شکست پارسال یک حادثه بود که دیگر تکرار نمی‌شود. البته من به بچه‌ها گفتم در قطر باید با تمام وجودمان بازی کنیم. باید تا حد مرگ تلاش کنیم تا جای خالی بقیه احساس نشود. به هر حال ما خیلی زحمت کشیده‌ایم تا به این مرحله برسیم و الان هم فقط به صعود به فینال فکر می‌کنیم.
این پرسپولیس توان قهرمانی در آسیا را دارد؟
چرا نداشته باشد. شما دیدید الدحیل را چطور حذف کردیم. آنها تیم‌شان را برای قهرمانی بسته بودند و یکی از بهترین تیم‌های حال حاضر آسیا هستند. شکست این تیم اعتماد به نفس بچه‌ها را تا حد زیادی بالا برده و این مسأله خیلی به ما کمک خواهد کرد تا فینالیست و حتی قهرمان شویم.  در حال حاضر فقط باید روی بازی روز سه‌شنبه تمرکز کنیم و به قول برانکو بازی به بازی پیش برویم.
الدحیل قوی‌تر است یا السد؟
ما با هر دو تیم بازی کرده‌ایم. الدحیل تیم پرستاره وقدری بود اما السد تیم منسجم و هماهنگی است. در بازی رفت گروهی ما بیشتر به اشتباه های فردی خودمان باختیم. اشتباه هایی که نباید در بازی پیش‌رو تکرار شود. خوبی‌اش این است که از السد شناخت کامل داریم. هر چند آنها هم تیم ما را خیلی خوب می‌شناسند. من فکر می‌کنم بازی فوق‌العاده نزدیکی را شاهد باشیم و تیمی که کمتر اشتباه کند و قدر تک موقعیت‌هایش را بداند برنده است.
برنامه‌ات برای نیم فصل چیست، آیا قصد جدایی از پرسپولیس داری؟
در حال حاضر برای من هیچ چیز مهم‌تر از بازی‌های آسیایی و همچنین لیگ برتر نیست و تمام تمرکزم روی این بازی‌هاست تا با پرسپولیس به نتایج مطلوب برسیم. بعد از آن هم جام ملت‌ها را در پیش داریم که بسیار مهم است. در این شرایط برنامه‌ای برای جدایی ندارم.
برانکو اعلام کرده نیم فصل مانع جدایی بیرانوند در صورت رفتن به فوتبال اروپا نخواهد شد؟
آنچه مشخص است، من قراردادی 5 ساله با باشگاه دارم و قطعاً در شرایطی از این تیم جدا خواهم شد که سود مالی خوبی نصیب باشگاه پرسپولیس شود. ضمن اینکه هر باشگاهی هم خواهان من باشد، باید با باشگاه پرسپولیس مذاکره کند.