تخلف ۱۵ میلیاردی در سازمان نظام مهندسی

آرمان: سازمان نظام مهندسی این روزها درگیر تخلفات ریز ودرشتی است که از گذشته تا کنون ریشه دوانیده است؛ از جعل مدرک گرفته تا دزدی و اختلاس 15 میلیاردی بخشی از تخلفاتی است که تا کنون در این سازمان رخ نموده است. مسائلی که لزوم نظارت بیشتر و جدی‌تر بر رویکردها و رفتارهای اعضای این سازمان را بیش از پیش نمایان می‌کند. احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات در این باره می‌گوید: «اگر امروز با این افراد متخلف به طور جدی برخورد نشود احتمال تکرار این تخلف در آینده وجود دارد و فساد باید با برخوردهای جدی با مفسد ریشه کن شود.» باید منتظر بود تا برخوردهای مناسب و متناسب با متخلفان به نحو احسن صورت گیرد و سازمان به جایگاه اصلی خود بازگردد.
قصه جعل مدرک
قضیه شبهه در مدارک دانشگاهی یا جعل آن؛ مساله‌ای نیست که امروز به‌وجود آمده باشد، بلکه چندین سال پیش از این نیز در صحن جامعه مطرح بوده است. شاید نمونه‌ای از آن که بسیار سر و صدا کرد مدرک دکترای علی کردان وزیر کشور محمود احمدی‌نژاد بود که با جست‌وجوی مرکز پژوهش‌های مجلس سایر مدارک عالی وی نیز مورد سوال قرار گرفت. حال، اما در جای دیگر و به نحو دیگری این اتفاق افتاده است. پس از آن که عباس آخوندی وزیر راه وشهر سازی در کانال تلگرام خود از جعلی بودن مدرک لیسانس سیدمهدی هاشمی ریاست سابق سازمان نظام مهندسی خبرداد و مدعی شد این موضوع رسما از سوی دانشگاه امام حسین(ع) نیز تایید شده؛ مهدی هاشمی نیز اظهارات وزیر را ترور شخصیت خواند و به دفاع از مدرک دکترای عمران پرداخت. در این راستا سازمان نظام مهندسی به استعلام از دانشگاه امام حسین پرداخت و اکنون این دانشگاه در پاسخ به استعلام سازمان نظام مهندسی استان تهران مدرک کارشناسی عمران- عمران مهدی هاشمی را مورد تایید قرار نداده است. البته مساله تخلفات به مدرک دانشگاهی ختم نشده و تحلفات مالی بسیاری در سازمان نظام مهندسی رخ داده که در نوع خود جای تامل دارد که باید دستگاه‌های مرتبط با جدیت و دقت با این پدیده مبارزه کنند.
بازداشت 3 نفر


یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، از بازداشت سه نفر از کارمندان این سازمان به دلیل دزدی اخیر خبر داد. تسنیم نوشت، مهیار فرنیا در نشست خبری با اشاره به تخلف مالی جدید در سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار کرد: در رابطه با تخلفات مالی ممکن است در هر سازمان، ارگان و وزارتخانه‌ای روی دهد، مهم این است که مجموعه بتواند با متخلف برخورد کند. وی ادامه داد: ما به عنوان شاکی وارد عمل شدیم و افراد متخلف در بازداشت هستند و روال دادگاهی در حال سپری شدن است. فرنیا با بیان این‌که در حال حاضر سه نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند، افزود: نظام مهندسی برقراری ساختار درست است تا نفرات درست. در بحث دزدی اخیر که اتفاق افتاد سندسازی بوده که توسط یکی دو نفر از کارمندان سازمان روی داده است. این عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی نهاد عمومی غیردولتی است، این‌که در قانون نظام مهندسی اختیارات زیادی به وزارت مسکن و شهرسازی سابق و راه و شهرسازی اعطا شده شکی نیست.
تخلف 15 میلیاردی
یک عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از نبود نظارت کافی بر عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کل کشور، اظهار داشت: بر اساس قانون حدود 5 درصد تا 10 درصد از هزینه‌های واصله از سوی ناظران ساختمان به حساب سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها واریز می‌شود، که این واریزها درآمد بسیار هنگفتی را برای این سازمان رقم زده است. خانه ملت نوشت، سید هادی بهادری، با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها حدود 800 میلیارد تومان در حساب سازمان نظام مهندسی تهران وجود دارد، گفت: این مقدار درآمد برای یک نهاد عمومی که هزینه زیادی ندارد، اعتبار بسیار بالایی است، حال متأسفانه نظارت مناسب و ویژه‌ای برای این تبادلات مالی وجود ندارد. نماینده مردم ارومیه از پرونده جدید تخلف مالی در سازمان نظام مهندسی تهران خبر داد و افزود: بر اساس اطلاعات واصله دو نفر از اعضای هیأت مدیره سازمان به همراه خزانه‌دار، از حساب متعلق به نظام مهندسی تهران، چکی به مبلغ 15 میلیارد تومان را صادر کرده است، البته دستگاه امنیتی و انتظامی، متخلفان را دستگیر کرده و خزانه دار در حبس بسر می‌برد. وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مشخص نیست، که چک با چه هدفی کشیده شده، اما تخلف مالی در این رابطه کاملا مشهود است.
لزوم آغاز اقدمات ضد فساد
نخستین رئیس سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان گفت: اعضا باید با شرکت در انتخابات، این سازمان را از دست رانت‌خواران و امضا فروشان بیرون آورند. ایرنا نوشت، سیدمحمد غرضی درباره انتشار خبرهایی درباره جعل مدرک تحصیلی رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی افزود: مسائل و فسادی که موجود است، در عرض یکی دو روز یا یک دولت خاص به وجود نیامده بلکه به‌صورت مستمر تداوم‌ یافته است؛ به هر صورت باید اقدام‌های ضد فساد و اصلاحاتی که در این زمینه وزیر راه و شهرسازی آغاز کرده است تداوم یابد. وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات نیز در این ارتباط تاکید کرد: مدیران دولت نهم و دهم امروز باید پاسخگو باشند که چرا یک فرد با مدرک جعلی چنین سمت‌هایی را بر عهده داشته است و مراجع قضایی باید با شدت بیشتری با این افراد برخورد کنند تا شاهد بروز دوباره این تخلف‌ها نباشیم. احمد خرم افزود: اگر امروز با این افراد متخلف به طور جدی برخورد نشود احتمال تکرار این تخلف در آینده وجود دارد و فساد باید با برخوردهای جدی با مفسد ریشه کن شود.