عمليات ضربت محرم

زهير موسوي
 بامداد دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در پاسخ به حمله تروريستي اهواز كه منجر به شهادت 25 تن از هموطنان‌مان شد، عمليات موشكي عليه مواضع داعش در شرق فرات انجام داد. اين عمليات با نام «ضربت محرم» با رمز «ياحسين» با 6 فروند موشك بالستيك زمين به زمين از كرمانشاه، مقر سركردگان تروريست‌ها در كشور سوريه (منطقه البوكمال در شرق فرات) را در فاصله 570كيلومتري هدف قرار داد. در اين عمليات از دو موشك ذوالفقار با برد 750 كيلومتر و قيام با برد 800 كيلومتر استفاده شد كه هر 6 موشك با موفقيت به هدف اصابت كرد. طبق تصاوير منتشر ‌شده از يكي از موشك‌هاي شليك‌شده، روي بدنه آن سه شعار «مرگ بر امريكا»، «مرگ بر اسراييل» و «مرگ بر آل‌سعود» و عبارت «قاتلوا اولياء الشيطان» (با دوستان شيطان بجنگيد/ سوره نساء آيه 76) نوشته شده بود. محل شليك استان كرمانشاه بود و موشك‌هاي شليك‌ شده با عبور از آسمان عراق به منطقه شرق فرات در سوريه اصابت كرد.
 
پاسخ قاطع و كوبنده به هرگونه شرارت


دقايقي پس از اين عمليات موشكي، روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با انتشار بيانيه‌اي ضمن پذيرش مسووليت اين عمليات، به تشريح جزييات اين عمليات پرداخت. در بخش‌هايي از اين اطلاعيه آمده است: براساس اطلاعات و گزارش‌هاي دقيق دريافتي در اين عمليات تعدادي از سركردگان و عناصر موثر جنايت اخير تروريست‌ها به هلاكت رسيده يا مجروح شده‌اند، همچنين زيرساخت‌هاي آمادي و انبار ذخيره مهمات آنان منهدم شد.
در پايان به هموطنان عزيز اطمينان مي‌دهيم، همان‌گونه كه بارها اعلام شده است، امنيت ملت ايران خط قرمز نيروهاي مسلح بوده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با همراهي و مشاركت ساير نيروهاي نظامي، انتظامي و اطلاعاتي كشور در صيانت از ايران اسلامي و تامين امنيت و آرامش جامعه از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و مشت آهنين خود را همچنان مهياي پاسخ قاطع و كوبنده به هر گونه شرارت و شيطنت دشمنان قرار خواهد داد.
ضربه دوم
اما شليك 6 فروند موشك تنها عمليات نظامي روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نبود. در حالي كه تروريست‌هاي تكفيري در شوك برخورد شش فروند موشك بالستيك جمهوري اسلامي ايران بودند، پهپاد‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مقر تروريست‌ها در منطقه البوكمال سوريه زير آتش سنگين قرار گرفت. در اين عمليات 7 فروند پهپاد اقدام به بمباران و موشك‌باران مقرهاي تروريست‌ها در اين منطقه كردند. در اطلاعيه‌اي كه توسط روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منتشر شد درباره عمليات روز گذشته آمده است: «در پي جنايت تروريستي 31 شهريور ماه 1397 اهواز كه به شهادت 25 تن و مجروح شدن 69 تن از مردم مظلوم و بي‌دفاع و نيروهاي مدافع ميهن اسلامي منجر گرديد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با استعانت از ذات اقدس باريتعالي، به نيابت از ملت سرافراز ايران و خانواده‌هاي معظم شهيدان، در لبيك به نداي مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا براي انتقام خون اين شهدا، به‌ويژه كودك 4‌ساله و جانباز 70 درصد دفاع مقدس از تروريست‌ها و گوشمالي عوامل بزدل اين حادثه، ساعت 2 بامداد امروز (دوشنبه 9 مهرماه) محل استقرار و تجمع تروريست‌هاي تكفيري تحت حمايت امريكا و قارون‌هاي منطقه در شرق فرات در كشور سوريه را مورد ضربه موشكي قرار داد. طي اين عمليات كه با نام «ضربت محرم» و با رمز مقدس «يا حسين‌(ع)» انجام شد، تعداد 6فروند موشك بالستيك ميان‌برد از پايگاه‌هاي موشكي نيروي هوا‌فضاي سپاه در غرب كشور شليك و تروريست‌هاي مزدور و جنايتكار از فاصله 570‌كيلومتري هدف ضربات مهلك و مرگبار قرار گرفتند. متعاقبا 7 فروند پهپاد رزمي اين نيرو مواضع و مقرهاي تجمع و پشتيباني تروريست‌هاي مزدور استكبار جهاني را بمباران كردند.»
 
اتحاد نيروهاي نظامي
پس از عمليات موشكي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي ايران به عنوان ديگر بازوي نظامي كشور با صدور اطلاعيه‌اي از اين اقدام سپاه تقدير كرد. دربخش‌هايي از اين بيانيه آمده است: «اقدام موشكي و حملات پهپادي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران عليه مواضع تروريست‌ها در سوريه در پي اقدام تروريستي 31 شهريور اهواز ضرب شست قاطع و حركتي به‌جا و ضروري بود تا دشمنان بدانند هيچ تجاوزي بدون پاسخ نخواهد ماند. اقدام امروز طبق وعده فرماندهي معظم كل قوا يك گوشمالي بود و تروريست‌ها و ايادي آنان مطمئن باشند كه هر حركت مذبوحانه و زبون ديگري در خاك جمهوري اسلامي ايران با پاسخي به مراتب سنگين‌تر و كوبنده‌‌تر رو‌به‌رو خواهد شد. نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران همان‌گونه كه در هشت سال دفاع مقدس از ملت و كشور خود دفاع كردند، امروز نيز با اقتدار بيشتر و آمادگي كامل اجازه نمي‌دهند كه دشمنان نظام و ايادي مزدور آنان به كشور ما تعرض كرده و هرگونه اقدام كور عليه جمهوري اسلامي، مردم و امنيت كشور بزرگ و مقتدر ايران را به سختي پاسخ مي‌دهند. ارتش جمهوري اسلامي ايران ضمن تحسين اقدام مقتدرانه نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، آمادگي خود را براي دفاع از كشور، نظام جمهوري اسلامي و ملت شريف ايران و واكنش سريع و شديد به هرگونه تعدي دشمنان اين مرز و بوم اعلام مي‌دارد.
 
مرحله اول انتقام انجام شد، تا مراحل ديگر
سرلشگر باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره حمله موشكي سپاه، اين عمليات را مرحله اول انتقام از تروريست‌ها توصيف كرد و گفت: «عمليات گسترده موشك و پهپاد نيروهاي مسلح ارزش والايي داشت از اين جهت كه اين پهپادها براي اولين‌بار با عبور از فضاي چند كشور خودشان را با دقت تمام به هدف رساندند و ضربات سنگيني به دشمن وارد كردند‌. مراحل ديگري از انتقام هم اتفاق خواهد افتاد.» پيش از سرلشگر باقري، سردار حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران درباره جزييات عمليات موشكي سپاه به مواضع تروريست‌ها در شرق فرات گفت: در اين عمليات هم از موشك‌هاي بالستيك و هم از پهپادهاي بمب‌افكن براي هدف قرار دادن مقر تروريست‌ها استفاده شد تا درس عبرت بگيرند از اين گروه‌هاي تروريستي حمايت نكنند و آنها بايد از اين شرايط و وضعيت بترسند. وي با بيان اينكه ما تا محو كامل تروريست‌ها اين مبارزه را ادامه مي‌دهيم، تاكيد كرد: همان‌طور كه مقام معظم رهبري فرمودند دشمنان ما اگر يكي بزنند ده تا مي‌خورند. تروريست‌ها در عمليات اخير خود در اهواز از فشنگ استفاده كردند و ما با موشك جواب‌شان را داديم.
 
بازتاب جهاني يك ضربه كاري
عمليات موشكي سپاه عليه مواضع تروريست‌هاي تكفيري در سوريه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي منطقه و جهان داشت. پايگاه خبري الميادين عمليات موشكي سپاه را پاسخ مستقيم ايران به امريكا، رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي دانست. خبرگزاري رويترز نيز با اعلام خبر عمليات موشكي سپاه پاسداران عليه مقر تروريست‌ها در سوريه آن‌ را واكنشي به حمله تروريستي هفته گذشته در اهواز دانسته است. پايگاه خبري شبكه المنار نيز با درج فيلمي از اين حمله تاكيد كرد كه ايران به تجاوز صورت‌گرفته در عمليات تروريستي اهواز واكنش نشان داد و مواضع تروريست‌ها در شرق فرات را هدف حملات موشكي خود قرار داد.
پايگاه خبري العهد نيز تاكيد كرد كه ايران انتقام خون شهداي خود را گرفت و موشك‌هاي بالستيك اين كشور منطقه شرق فرات را به لرزه درآورد. پايگاه خبري المسيره نيز گزارش داد كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مقرر عناصر تروريست‌هاي عامل حادثه اهواز را با چندين موشك بالستيك هدف قرار داد كه در نتيجه اين حمله تعداد زيادي از عناصر تكفيري كشته شدند. شبكه خبري العربيه نيز به انتشار اين خبر به نقل از رسانه‌هاي رسمي ايراني بسنده كرد و به نقل از سايت سپاه‌نيوز نوشت كه مقر فرماندهي مسوولان عامل جنايت تروريستي اهواز در شرق فرات با موشك‌هاي بالستيك نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هدف قرار گرفت. شبكه خبري فرانس‌24 و رسانه‌هاي رژيم صهيونيستي از جمله دبكافايل و تايمز اسراييل نيز به مخابره خبر انتقام سپاه از عاملان حمله تروريستي اهواز پرداختند. اما شايد جالب‌ترين واكنش مربوط به ليلوا عبدالله سخنگوي عمليات اس.دي.اف در ديرالزور بود. او درباره اين عمليات نوشت: «حمله موشكي ايران فرار نيروهاي محاصره‌شده داعش در شرق فرات را متوقف كرد.» اين اظهارنظر نشان مي‌دهد عمليات موشكي ايران علاوه بر آنكه بسيار دقيق بوده، عمليات عليه داعش را نيز تسهيل كرده است. در كنار رسانه‌ها، عمليات موشكي ايران، واكنش سخنگوي ائتلاف امريكايي عليه داعش را نيز به همراه داشت. شان رايان گفت: هيچ‌يك از نيروهاي ائتلاف در خطر نبوده‌اند. نيروهاي ايراني هيچ اطلاعي در مورد اين حمله ندادند و ما از گزارش‌هاي مستقل متوجه شديم كه آنها شبه‌نظاميان را به جرم دست داشتن در حمله اخير به رژه نيروهاي نظامي در اهواز در شرق سوريه هدف گرفته‌اند. تا اين لحظه ائتلاف هنوز در حال بررسي خسارات احتمالي است و هيچ‌يك از نيروهاي ائتلاف در خطر نبوده‌اند.