دستاوردهاي ضد تبعيض

عصر روز گذشته فراکسیون زنان با معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد. فریده اولادقباد ريیس فراکسیون زنان مجلس در اين جلسه گفت: این فراکسیون برای رفع دغدغه ها در حوزه زنان درخواست دیدار با لاریجانی را داشته که از ایشان درخواست شد طرح های حوزه زنان که در این فراکسیون و در کمیسیون های تخصصی که اعضای فراکسیون زنان در آن عضو هستند، پیشنهاد شده در دستور کار صحن قرار بگیرد، همچنین درخواست شده تا لایحه تامین امنیت زنان از طریق تعامل آقای لاریجانی با قوه قضاییه به سرعت به مجلس فرستاده شود؛ همچنین کمبود اعتبارات برای اجرای مصوبات در حوزه زنان و خانواده که موجب عدم اجرای آن ها در دستگاه های اجرایی شده است از دیگر مواردی بود که مطرح شد. وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های فراکسیون زنان در رابطه با زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست، آسیب‌دیدگان اجتماعی و لایحه بیمه زنان خانه دار است که در بودجه 97، 230 میلیارد تومان به‌آن تخصیص پیدا کرد و این در حالی است که بعد از گذشت پنج سال هنوز این لایحه بسیار مهم اجرا نشده که فراکسیون زنان در این مورد تذکراتی هم داده است؛ از سوی دیگر شاخص‌های مطرح شده برای ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه از دیگر مواردی است که باید از طرف ستاد ملی زن و خانواده ابلاغ شود. اولادقباد یادآور شد: پیگیری مرخصی زایمان که از 6 ماه به 9 ماه افزایش یافته، از دیگر مواردی است که شاید اگر به صورت لایحه ارائه شود به دلیل بار مالی که دارد بتوان روند اجرای آن را تسهیل کرد، همچنین یکی از مهم ترین نکات قوت برنامه ششم توسعه توانمندسازی محرومان و فقرا با اولویت زنان سرپرست خانوار است. این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: کاهش آسیب های اجتماعی در رابطه با اجرای سند تحول بنیادین در مورد دانش آموزان بازمانده از تحصیل به ویژه دختران از دیگر دغدغه های فراکسیون زنان است. ريیس فراکسیون زنان تاکید کرد: ما در مجلس پیگیر موارد ذکر شده هستیم اما انتظار داریم در رابطه با اجرای لایحه امنیت زنان و طرح های پیشنهادی در حوزه زنان و خانواده همکاری و تعامل مستمری بین این فراکسیون و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری شکل بگیرد تا بتوانیم دغدغه های عمومی در حوزه زنان را برطرف کنیم، ضمن اینکه جلسات پیگیری روند اجرای برنامه ششم توسعه که پیش از این در حوزه های بهداشت، صنایع دستی و ایثارگران صورت گرفته بعد از این با وزرای مربوطه تداوم پیدا خواهد کرد.
رضايت خانم معاون
در ادامه معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن تشکر از فراکسیون زنان مجلس برای همکاری مثبت در جهت پیشبرد اهداف برنامه ششم توسعه اعلام آمادگی کرد که هرماه این جلسات به طور متناوب در مجلس یا معاونت امور زنان خانواده برگزار مي‌شود تا موارد ذکر شده در قالب همکاری تنگاتنگ بررسی شود. وی افزود: تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان یکی از مهم ترین اقداماتی بود که در ماه‌های اخیر در حوزه کودکان و زنان صورت گرفت که باعث همکاری خوبی بین دولت و مجلس شد و این لایحه ای بود که مدت ها در حال بررسی بود که در شرایط کنونی منتظر ابلاغ آن هستیم؛ چرا که دولت اعلام کرده که از آمادگی لازم برای اجرای آن برخوردار است. ابتکار در ادامه ضمن یادآوری بازدید اورژانس اجتماعی 123 به عنوان یکی از محورهای 40 سفری که توسط وی صورت گرفته است از بررسی مشکلات این حوزه و آشنایی با شیوه کار این مراکز به عنوان یکی از اهداف اصلی این معاونت و سفرهای استانی یاد کرد. وی ضمن یادآوری روند اجرای برنامه ششم توسعه در سال گذشته که تلفیقی از سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و سیاست های ريیس جمهور در حوزه زنان که به طور اختصاصی ابلاغ شده، بود گفت که امروز گزارش مکتوبی در مورد روند اجرای این قانون و اقدامات حوزه معاونت امور زنان و خانواده ارائه دادیم. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ایجاد جلسه ستاد ملی زنان و خانواده به عنوان اتفاق خوب صورت گرفته در اسفند گذشته یاد کرد که با حضور ريیس جمهور که برای اولین بار در این ستاد حضور پیدا کرده، تشکیل شده بود ضمن اینکه به این مهم اشاره کرد که پیش از این روسای جمهور در این ستاد حضور پیدا نمی‌کردند. ابتکار افزود: تشکیل جلسه این ستاد سه مصوبه مهم اعم از تدوین شاخص‌های ماده 101 و عدالت جنسیتی در بر داشت که مراحل آن طی شده و هفته گذشته نیز در دولت تصویب و ابلاغ شد ضمن اینکه در تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی در مراحل پایانی هستیم. همچنین کارگروهی تشکیل شده که در آن عدالت جنسیتی نهایی شده و شاخص‌های تعیین شده به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد تا چارچوبی برای حرکت برنامه‌های‌مان در جهت تحقق عدالت جنسیتی تعریف شود. از سوی دیگر برای تدوین آیین‌نامه ماده 101 نیز اقدامات لازم را انجام داده و از یک ماه و نیم قبل نیز هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام شد و آیین‌نامه فوق به کمیسیون اجتماعی دولت ارجاع داده شد که ضمن پیگیری روند بررسی آن خواستار تسریع پیگیری آن شدیم. وی تاکید کرد: این معاونت تکالیف تمام استان‌ها برای اجرای مواد 101 و 102 را در جهت تحقق عدالت جنسیتی تعیین کرده است؛ ضمن اینکه قرار بر این شده مفاهیم عدالت جنسیتی برای مدیران اجرایی تشریح شود. از سوی دیگر در این معاونت 17 کارگروه فعال از جمله کارگروه اقتصاد مقاومتی ایجاد شده اند که یکی از آن‌ها به موضوع وضعیت ورزش حوزه زنان می‌پردازد.
لزوم استفاده از پتانسيل زنان


هاجر چنارانی با یادآوری اینکه یکی از افتخارات مجلس دهم حضور حداکثری زنان در صحنه است، افزود: تصویب طرح ممانعت از ازدواج دختران کمتر از 13 سال و پسران کمتر از 16 سال از افتخارات این مجلس بود که منتظر نتیجه بررسی شورای نگهبان هستیم. ضمن اینکه امروزاز اعضای فراکسیون و معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری برای حضور در حوزه انتخابیه ام دعوت به عمل می آورم. نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه اجرای طرح ممانعت از به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی پیش رو است و نیروهای زیادی از بدنه دولت جدا می شوند، بنابراین باید از طریق رایزنی از پتانسیل زنان در این زمینه استفاده کنیم. وی افزود: موضوع دخترانی که پدران و مادران آن‌ها اعدام شده اند، از دیگر مواردی است که باید به طور ویژه بررسی شده و در مورد آن تصمیم گیری کنیم، همچنین برای ورزش بانوان باید در وزارتخانه ها پیوست بانوان ایجاد شود. عضو فراکسیون زنان مجلس در پایان بر ضرورت شناسایی زنان سرپرست خانوار و تسهیل روند اعطای تسهیلات وام به آن‌ها تاکید کرد.
دغدغه معيشت
پروانه مافی در ادامه با یادآوری اینکه معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری در ماده 104 برنامه ششم مکلف شده که تا پایان سال اجرای برنامه ششم 20 درصد آمار طلاق را کاهش دهد، یادآور شد: طلاق یکی از پنج آسیب اجتماعی مهم است که رهبری توصیه کردند که باید در جهت رفع آن‌ها تلاش شود. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توانمندسازی محرومان و فقرا با اولویت زنان سرپرست خانوار از دیگر مواردی است که در بند (ت) ماده 2 برنامه ششم توسعه با موضوع بهبود کسب و کار و اشتغال، فضای مجازی، بهره وری و تامین منابع مالی و نظام عادلانه پرداخت و رفع تبعیض به‌آن تاکید شده است. ضمن اینکه در قانون بودجه 97 مبلغ 20 میلیارد تومان به معاونت زنان تخصیص یافته است. عضو فراکسیون زنان مجلس در پایان با یادآوری اینکه موضوع بیمه زنان خانه دار از 30 سال گذشته مورد بحث بوده است، به این مهم تاکید کرد که تحقق آن تلاش مجلس و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را می طلبد.
مشكلات زنان سرپرست‌خانوار
زهرا ساعی نيز با استناد به ماده 2 برنامه ششم توسعه مبنی بر توانمندسازی محرومان با اولویت زنان سرپرست خانوار خطاب به معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: قرار بود که این ماده به صورت پایلوت در 11 استان اجرا شود، ضمن اینکه ما در قانون بودجه 97 مبلغ 21 میلیارد تومان برای این معاونت اعتبارات تخصیص دادیم. از سوی دیگر بیشترین مراجعاتی که به دفاتر ما وجود دارد درخصوص زنان سرپرست خانوار است که تنها بخشی از آن‌ها را به کمیته امداد امام خمینی (س) معرفی می کنیم؛ بنابراین این موضوع باید در اولویت برنامه های‌تان قرار بگیرد. عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: ما به دلیل نگرانی که در رابطه با وضعیت زنان سرپرست خانوار داریم، از ظرفیت خیرین استفاده کرده‌ایم. از سوی دیگر خبری شنیده ایم مبنی بر اینکه در شورای اجتماعی دولت قرار است، کارگروه زنان و خانواده حذف شود که این اقدام برابر با از بین رفتن بازوی اجرایی ما خواهد بود.
اصلاح دیه زن و مرد
شهناز سجادی دستیار ویژه معاون امور زنان و خانواده در امور شهروندی با اشاره به اینکه موضع طلاق در معاونت زنان شورای مشورتی فقهی حقوقی مورد بررسی قرار گرفته و قوانین مندرج در این رابطه نیاز به بازنگری دارد، ضمن یادآوری تاریخچه تصویب قانون اعطای حق طلاق به مرد افزود: هم اکنون 14 شرط ضمن عقد برای کاهش اختیارات مرد در زمینه حق طلاق پیشنهاد داده ایم، همچنین برای برابری دیه زن و مرد به این دلیل که در قانون دیات و قصاص یک تبعیض جنسیتی وجود داشت، اصلاحاتی را پیشنهاد دادیم. در ادامه سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با یادآوری ایجاد سه مصوبه در ستاد ملی زن و خانواده به منظور ایجاد تندرستی و نشاط، عدالت جنسیتی مندرج در ماده 101 و آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج یادآور شد: این ستاد در مورد بند (ب) ماده 80 نیز کارگروه ملی تشکیل داده و برنامه اقدام و عمل را با همکاری کمیته امداد امام خمینی (س)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار خود قرار داده است. از سوی دیگر مصوب شد تا بانک اطلاعات زنان سرپرست خانوار تشکیل شود که در پی اجرای آن اسامی سه میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانوار در این سامانه ثبت شده است. وی یادآور شد: آمارها نشان می دهد 70 درصد زنان سرپرست خانوار، همسران‌شان فوت کرده اند، 10 درصد طلاق گرفته‌اند، هشت درصد از آن‌ها خودسرپرست هستند، ضمن اینکه جامعه هدف برای بررسی این موضوع زنان کمتر از 55 سال بوده‌اند. از سوی دیگر توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار موضوعی بود که از طریق شورای اجتماعی اجرا شد و این اقدام موفقی بود که به عنوان تکلیف در سال 97 به سازمان فنی و حرفه‌ای سپرده شد. باستانی با یادآوری اینکه موضوع اشتغال مندرج در بند (ت) ماده 80 موضوعی است که به هیات دولت ارسال شده و امروز در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد، در رابطه با وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: از تعداد سه میلیون و 600 هزار زن سرپرست خانوار شناسایی شده تنها 40 درصد در لیست حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار دارند، بقیه آن‌ها یا پشت نوبتی هستند یا نیازی به حمایت دستگاه‌های حمایتی ندارند. از سوی دیگر کاهش طلاق موضوعی بود که به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده و سه دستگاه معاونت اجتماعی قوه قضايیه، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت متولی اصلی برای بررسی این موضوع هستند اما معاونت زنان نیز برای کاهش آمار طلاق آموزش های قبل، بعد و حین ازدواج با محوریت پررنگ شدن نقش خانواده ها را در دستور کار خود قرار داده است، ضمن اینکه برای بررسی این موضوع جلسه فوق العاده ای روز سه شنبه برگزار خواهد شد.