سخنگوی وزارت امورخارجه: تصویب لوایح مرتبط با FATF به نفع مصالح ملی است

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: با توجه به کار کارشناسی وسیعی که در ماه‌های اخیر درباره لوایح مرتبط با FATF انجام شده، خوشبینی زیادی برای تصویب این لایحه وجود دارد زیرا این موضوع به نفع اقتصاد کشور، مصالح ملی و منافع مردم است.
بهرام قاسمی درنشست خبری درباره نشست مجلس در خصوص تصویب CFT و تاخیر در بررسی این موضوع به دلیل ضرورت حضور وزیر امور خارجه در آن، اظهار داشت: این هفته آقای ظریف در تهران نیستند و تا آخر هفته ایشان در نیویورک به مذاکرات، ملاقات‌ها و مصاحبه‌های خود ادامه خواهند داد.
وی ادامه داد: ایشان در این دور از اجلاس نسبت به گذشته کار بسیار بزرگی داشت و رکورد خوبی از ملاقات‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها خواهیم داشت به طوری که بین 120 تا 130 برنامه پیش‌بینی شده است که آثار مثبت و درخشانی برای ما داشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما در این مدت توانستیم با بخش‌های زیادی از جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌ها صحبت کرده و مواضع ایران را بیان کنیم.


قاسمی همچنین درباره بررسی کنوانسیون CFT در مجلس، اظهار داشت: نمی‌توانم درحال حاضر بگویم که این موضوع در جلسه فردا بررسی می‌شود و اطلاع دقیقی در این باره ندارم. فردا موضوعات دیگری هم در مجلس مطرح است و گفته شده ممکن است بررسی این موضوعات طولانی شود و فرصت به بررسی این کنوانسیون نرسد.
وی گفت: در عین حال تصور من این است که با توجه به کار کارشناسی وسیعی که در ماه‌های اخیر درباره این موضوع در نهادهای مختلف انجام شده است با خوشبینی زیادی برای تصویب این لایحه نگاه می‌کنم به خصوص با توجه به اینکه تمام نظرات کارشناسی این است که این موضوع به نفع اقتصاد کشور، مصالح ملی و منافع مردم است، گر چه ممکن است مخالفینی هم وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: تصورم این است که باید خوشبین باشیم و منتظر بمانیم و بیینیم که مجلس و نمایندگان محترم چگونه تصمیم خواهند گرفت.
قاسمی در پاسخ به این سوال که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب نشود، اجرای سازوکارهای همکاری ایران و اروپا چگونه خواهد بود، گفت: براساس اما و اگرها صحبت نمی‌کنم و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چه خواهد شد، اما با توجه به مباحثی که صورت گرفته و برآوردی که از دیدگاه نمایندگان در قبال این موضوع وجود دارد،خوشبین هستیم وتصویب این لوایح میتواند سهم عمده‌ای دراقتصاد کشورومنافع مردم داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: این لوایح خارج از برجام و موضوع مستقلی است و باید منتظر نتایج کار مجلس بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اخبار منتشر شده از قرارداد نفتی ایران و اروپا اظهار داشت: موضوع صادرات نفت از موضوعات اساسی ما با اتحادیه اروپا بوده و مذاکرات خوبی در این زمینه داشته‌ایم و گام‌ها رو به جلو بوده است. سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: در این زمینه ساز وکارها تا حد زیادی نهایی شده و یکی از بخش‌هایی است که پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته است و امیدواریم این موضوع در کنار بقیه ساز وکارها اجرایی شده و شکل عملی به خود بگیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری مراسم اربعین حسینی و حضور زائران ایرانی در این مراسم، اظهار داشت: مسائل مربوط به زیارت اربعین در ستادی زیر نظر وزارت کشور و با حضور همه ارگان‌های داخلی پیگیری می‌شود و این ستاد از مدت‌ها پیش کار خود را آغاز کرده است.
قاسمی گفت: نمایندگی ما در بغداد و کنسولگری‌ها ما هم از مدت‌ها پیش تمهیدات لازم را تدارک دیده‌اند و ستاد هم به صورت روزانه کار خود را دنبال می‌کند.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات زیادی برای ارائه تسهیلات بیشتر به زائرین با طرف عراقی صورت گرفته و در این زمینه یکی از معضلاتی که احساس می‌شد وجود داشته باشد، بحث هزینه ویزا به صورت ارز بود که با مذاکراتی که انجام شد، این مسئله حل شده و ایرانیان با پرداخت مبلغی بیش از 300 هزار تومان می‌توانند هم ویزا دریافت کنند و هم سایر هزینه‌ها را پرداخت کنند و از این بابت ایرانیان به لحاظ پرداخت‌های هزینه ارزی مشکلی ندارد و به ریال پرداخت می‌کنند.
وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام زائرین اظهار داشت: تا روز گذشته 50 هزار نفر ثبت کرده بودند که البته هنوز در ابتدای کار هستیم و مراجعات در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.
قاسمی در عین حال گفت: برخی از افراد هم که به صورت آزاد سفر می‌کنند قواعد حاکم بر آن‌ها در پرداخت هزینه ویزا و عوارض متفاوت است و آن‌ها از قاعده دیگری پیروی می‌کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر میانجی گیری بین ایران و اسرائیل گفت: ایشان لطف دارند ولی همگان می‌دانند که موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی و نامشروع بودن آن چگونه است و موضع ما در این زمینه همه چیز را روشن می‌کند و در همین حد کافی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا شلیک موشک ازسوی ایران در روند صلح سوریه خللی ایجاد نخواهد کرد و ایران از این موضوع نگرانی ندارد، گفت: چنین تصوری ندارم و نگرانی خاصی وجود ندارد.
قاسمی افزود: مسائل سوریه تا حد زیادی حل و فصل و تروریسم تا حدود زیادی سرکوب شده است و نقاط مشخصی از سوریه هنوز درگیر کانون‌های تولید و پرورش گروه‌های تروریستی است.
وی ادامه داد: موضوع ادلب بحث خاص خود را دارد که در مذاکرات هفته‌های گذشته تا حدودی نتایج لازم گرفته شده است و در این زمینه همکاری‌ها ادامه خواهد یافت.
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: اقدام نظامی ایران در برخورد با یک کانون بسیار مشخص و شناخته شده تروریستی در شرق فرات، حرکت مشخص و هماهنگی بود که باید صورت می‌گرفت.
قاسمی تصریح کرد: این آغازی است برای برخورد جدی‌تر با گروه‌های تروریستی که نهایتا باید به طور کامل ریشه کن شوند تا جرات نکنند در سرزمین ایران و با ملت بزرگ ایران این گونه اقدامات وحشیانه را انجام دهند.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمله تروریستی اهواز و اینکه کدام کشورها در این حمله مشارکت داشته‌اند و دستگاه دیپلماسی چه اقداماتی برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی انجام داده است، اظهار داشت: تمام اقداماتی که به وزارت امور خارجه مربوط می‌شد- اعم از مراجعه به سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورهای خاص برای بازگرداندن برخی عناصر تروریستی - را دنبال خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد در این مورد حقی از مردم ایران، شهدای عزیز و بازماندگان آن ضایع شود.
وی یادآورشد: امیدوارم با جمع‌آوری اسناد، اطلاعات و ارائه آنها بتوانیم اقدامات لازم را که مشخصا به وزارت خارجه مربوط است را دنبال کنیم و اقدامات ما به گونه‌ای باشد که کشورهای دیگر با تعهد و تیزبینی بیشتر و متعهدانه‌تری نسبت به بحث تروریسم و گروه‌هایی که در این کشورها سکنی گزیده اند، اقدام کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سایر دستگاهها هم با جدیت و براساس وظایف ذاتی خود اقدام خواهند کرد، یادآورشد: این موضوع موضعی نیست که جمهوری اسلامی ایران به سادگی از آن بگذرد ما در آغاز راه هستیم و به هر شکل لازم کار را ادامه خواهیم داد تا بازدارندگی را هم در قبال گروههای تروریستی و هم کانونهای ترویج و تولید تروریسم بوجود بیاوریم.
وی افزود:روند را حتما ادامه خواهیم دادجمهوری اسلامی بسیارجدی و راسخ‌تر از همیشه اقدام خواهد کرد.
وی در پاسخ به اینکه باتوجه به سازوکاری که اتحادیه اروپا طراحی کرده است، آیا زمینه حضور شرکتهای بزرگ به کشور امکان پذیر خواهد بود، گفت: مکانیزم‌های این سازوکار بخشهای مختلفی دارد که در حوزه انرژی، بانکی، حمل و نقل و نفتی دنبال میشود،دربخشی به تفاهم رسیدیم ودر بخشی درحال پیگیری هستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارداشت: هنوز به جمع بندی که بتوانیم قضاوت نهایی کنیم و همه سازوکارهای که بتواند خواسته‌های ایران را برآورده کند، به صورت کامل وجود ندارد، این سازوکارها در نهایت می‌تواند فرآیند خوش بینانه، مثبت و آغازی برای کارهای وسیع‌تر و بزرگ‌تر با حجم بیشتر باشد.
وی خاطر نشان کرد: آنچه در سازمان ملل شاهد بودیم جهان امروز با یک جانبه گرایی آمریکا موافقت چندانی ندارد و علاقمند به اینگونه سیاست‌های خودکامه نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر یک تجربه جدیدی با این سازوکارها در مرحله عمل داشته باشیم می‌تواند راهکارهای جدید را برای دیگر کشورها ایجاد کند، ولی نیازمند کار و تلاش و مذاکره است.
قاسمی در پاسخ به سوال درباره توافق ایران و اروپا، اظهار داشت: بعد از 18 اردیبهشت و خروج آمریکا از برجام مذاکرات با اتحادیه اروپا، چین و روسیه آغاز شد و اکنون ادامه دارد.
وی افزود: پس از آمد و شدهای بسیار و مباحث زیاد حول محور سازوکارهای مشخص، در برخی حوزه‌ها به تفاهماتی نزدیک شده‌ایم و پس از نشست نیویورک بین وزیران خارجه ایران و 1+4 قرار شد باز هم کارها تکمیل شود و به طور قطع کارشکنی‌های آمریکا در این خصوص با شکست مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط خاص که آمریکا بر کشورها برای ممانعت از همکاری اقتصادی با ایران اعمال و به این منظور وقت و هزینه بسیاری صرف می‌کند، مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا و ساز و کار طراحی شده به دلیل مصالح ملی و معاندینی که در این میان در صدد تخریب رابطه و شکل‌گیری ساز و کاری که می‌تواند خلا کارشکنی‌های آمریکا را پر کند، دارند، این موضوع آشکار نشده و نخواهد شد.
قاسمی اضافه کرد: کسانی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند و تعابیر خاصی در باره این ساز و کار دارند، تنها گمانه زنی است و اطلاع دقیقی از مکانیزمی که درحال نهایی شدن است، ندارند. وی تصریح کرد: قطعا بحث نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگری نظیر این درست نیست و ما درحال حرکت با اتحادیه اروپا، چین و روسیه هستیم.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر نفت: عرضه نفت در بورس از هفته آینده با یک میلیون بشکه آغاز می‌شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج مطرح کردند؛ انتقاد رهبر انقلاب از تخریب آثار اسلامی در مکه و مدینه دکتر عراقچی در گفتگو با ریانووستی: سازو کار مالی اروپا با ایران برای دیگر کشورها نیز مناسب است نایب رئیس مجلس: نگرانی‌ها درباره پیوستن ایران به "FATF" به جا نیست سخنگوی وزارت امورخارجه: تصویب لوایح مرتبط با FATF به نفع مصالح ملی است آسیا تایمز: اروپا سرانجام در برابر تحریم آمریکا علیه ایران قد علم کرد هجوم دلارهای خانگی به بازار قیمت سکه و ارز سقوط کرد انزوای بیشتر آمریکا، ره آورد ســفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای ملت ایران پرونده سیاه و سنگین آمریکا از مداخله در کشورهای جهان در اقدامی تلافی جویانه؛ سپاه مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز را هدف قرار داد نهم مهرماه روز مقاومت مردم حمیدیه روایتی از اولین شکست دشمن در روزهای اول جنگ تحمیلی جنگ یمن و اراده دشمنان اسلام بازدید مسئولان و خبرنگاران روزنامه جمهوری اسلامی از خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج مطرح کردند؛ انتقاد رهبر انقلاب از تخریب آثار اسلامی در مکه و مدینه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج مطرح کردند؛ انتقاد رهبر انقلاب از تخریب آثار اسلامی در مکه و مدینه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج مطرح کردند؛ انتقاد رهبر انقلاب از تخریب آثار اسلامی در مکه و مدینه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج مطرح کردند؛ انتقاد رهبر انقلاب از تخریب آثار اسلامی در مکه و مدینه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران حج مطرح کردند؛ انتقاد رهبر انقلاب از تخریب آثار اسلامی در مکه و مدینه