قصاص جنايت اهواز

سحرگاه ديروز بود كه ناگهان خبر حمله موشكي سپاه به مواضع تروريست‌ها فضاي‌مجازي را تحت تاثير قرار داد. خبر كوتاه ولي مهم بود:« سپاه انتقام شهداي اهواز را گرفت». روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همان ساعات ابتدايي از هدف قرار دادن مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در کشور سوریه با چندین فروند موشک بالستیک زمین به زمین، توسط یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه خبر داد و اعلام كرد كه بر اساس اطلاعات اولیه دریافتی شمار زیادی از تروریست های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در این حمله موشکی به هلاکت رسیده یا مجروح شدند. در این عملیات سپاه پاسداران از چهار فروند موشک بالستیک ذوالفقار و دو فروند موشک بالستیک قیام استفاده کرده است. علاوه بر این، سپاه پاسداران اعلام کرده که در این عملیات غیر از عملیات موشکی، هفت فروند پهپاد رزمی سپاه نیز مواضع تروریست‌ها را با بمب هدف قرار داده‌اند. طبق تصاویری که منتشر شده، واضح است که سپاه پاسداران از نسل جدید موشک قیام با سر جنگی جدا شونده و قابلیت هدایت پایانی مسیر، بهره برده است. این به معنای آن است که سپاه پاسداران موشک‌های قیام را ارتقا داده و از این پس، موشک‌های قیام می توانند تا لحظه اصابت به هدف هدایت شوند.موشک قیام، اولین موشک بدون باله ایران است که از سوخت مایع بهره برده و 800 کیلومتر برد دارد.البته در روزهای اخیر هم مستندی درباره توان موشکی کشور از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده بود که در آن هم تعدادی موشک قیام به نمایش درآمده بود که نشان می‌داد، سپاه سر جنگی این موشک‌ها را ارتقا داده به سر جنگی جداشونده با قابلیت هدایت پایانی مسیر و آن‌ها رامجهز کرده است.
يك حاشيه
همزمان با انتشار این خبر، برخی در فضای مجازی مدعی شدند، یکی از موشک‌ها در نقطه‌ای در استان کرمانشاه سقوط کرده است. هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه این ادعا را تکذیب کرد. وی درباره اینکه گویا تصاویری از آتش‌سوزی در این منطقه منتشر شده است، گفت: خیر؛ اتفاقی در این منطقه رخ نداده است.
واكنش ديپلماتيك و انقلابي


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نيز در نشست خبری هفتگی خود که صبح ديروز (دوشنبه نهم مهر) برگزار شد، ضمن محکومیت شدید حادثه تروریستی اهواز، درباره موضوع تروریسم اظهار داشت: مساله تروریسم نیاز به اجماع جهانی برای مبارزه با این پدیده شوم دارد تا این پدیده شوم که در بخش‌هایی از جهان و منطقه ما وجود دارد، پاک شود. وی گفت: امیدواریم دلارهای نفتی و برخی زد و بندهای سیاسی توسط کشورهای منطقه و برخی تفکرات افراطی، مانع مبارزه جدی با تروریسم نباشد. قاسمی افزود: از کلیه کسانی که این پدیده شوم را محکوم و پیام‌های تسلیت خود را برای حادثه اهواز صادر کردند، تشکر می‌کنم و این را گام مثبتی در جهت مبارزه با تروریسم می‌دانیم.
انتقام ادامه دارد
در ادامه نيز گفتارهاي تشويقي نسبت به اين اقدام سپاه آغاز شد و سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رييس ستاد کل نیروهای مسلح بعد از ظهر ديروز در جلسه اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: تروریست‌ها با سوءاستفاده از مراسم رژه به میان جمعیت آمدند و به‌طور کور مردم را به رگبار بستند. این تروریست‌ها مورد حمایت گروه تروریستی داعش و یکی دیگر از گروه‌های تروریستی بودند که سران آن‌ها در کشورهای اروپایی هستند. وی با بیان اینکه نخستین مرحله انتقام این حمله تروریستی اجرا شد، گفت: عملیات گسترده موشک و پهپاد نیروهای مسلح ارزش والایی داشت از این جهت که این پهپادها برای اولین بار با عبور از فضای چند کشور خودشان را با دقت تمام به هدف رساندند و ضربات سنگینی به دشمن وارد کردند‌. موشک‌ها با طی مسافت بیش از ۵۵۰ کیلومتر خود را به نقطه استقرار دشمن رساندند. مراحل دیگری از انتقام هم اتفاق خواهد افتاد. سرلشکر باقری ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که امنیت ملت ایران برای رهبر معظم انقلاب، نیروهای مسلح و حاکمیت کشور خط قرمز محسوب می‌شود. نیروهای مسلح از این پس با رعایت همه ملاحظات امنیتی مراسمات خود را به صورت مردمی برگزار خواهند کرد. با تمهیدات اندیشیده شده این‌گونه حوادث تکرار نخواهد شد. دشمنان بدانند که نخواهند توانست امنیت کشور را با خطر مواجه کنند. سرلشکر باقری با اشاره به دوران مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه بيان کرد: در حاشیه این جلسه الگوهایی برای ارائه دستاوردهای دستگاه‌های لشکری و کشوری برای مهارت آموزی سربازان برقرار می‌شود. وی ادامه داد: جوانان این ملت پس از دوران تحصیل به مدت دو سال در خدمت مقدس سربازی هستند. وظیفه جوانان در این دوران مشارکت فعال در دفاع از میهن اسلامی در زمینه زمین، هوا و دریا و همچنین امنیت کشور است. سرلشکر باقری تصریح کرد: تفاهمنامه‌های خوبی بین نیروهای مسلح و دستگاه‌های مختلف تهیه شده است. این امر به عنوان یک کار مشترک و هم افزا بین ارکان قوه مجریه و نیروهای مسلح می‌تواند مبنا و الگو سایر همکاری‌ها باشد. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در کشور سوریه در تويیتی نوشت كه حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های حمله اهواز، تلنگری به این جنایتکاران بود و گوشمالی اصلی در راه است.
حمايت ارتش از سپاه
بعد از آن ارتش جمهوري اسلامي نيز طي بيانيه‌اي از اين اقدام سپاه تشكر كرد و در اين بيانيه نوشت كه اقدام موشکی و حملات پهپادی بامداد امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه در پی اقدام تروریستی 31 شهریور اهواز ضرب شستی قاطع و حرکتی بجا و ضروری بود تا دشمنان بدانند هیچ تجاوزی بدون پاسخ نخواهد ماند. اقدام امروز طبق وعده فرماندهی معظم کل قوا یک گوشمالی بود و تروریست‌ها و ایادی آنان مطمئن باشند که هر حرکت مذبوحانه دیگری در خاک جمهوری اسلامی ایران با پاسخی به مراتب سنگین‌تر و کوبنده‌تر روبه‌رو خواهد شد. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که در هشت سال دفاع مقدس از ملت و کشور خود دفاع کردند، امروز نیز با اقتدار بیشتر و آمادگی کامل اجازه نمی‌دهند که دشمنان نظام و ایادی مزدور آنان به کشور ما تعرض کنند و هرگونه اقدام کور علیه جمهوری اسلامی، مردم و امنیت کشور بزرگ و مقتدر ایران را به سختی پاسخ می‌دهند. ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تحسین اقدام مقتدرانه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آمادگی خود را برای دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران و واکنش سریع و شدید به هرگونه تعدی دشمنان این مرز و بوم اعلام می‌دارد.
بازتاب اقتدار
حمله موشکی بامداد ديروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موشک‌های بالستیک زمین به زمین به مقر تروریست‌های عامل حمله تروریستی اهواز در شرق فرات در سوریه واکنش گسترده رسانه‌های جهان از جمله عرب زبان به ویژه سایت‌های اینترنتی را به دنبال داشت و آن‌ها گزارش دادند که تعداد زیادی از عوامل تروریست و سران و سرکردگان پشت پرده جنایت اهواز در جریان این عملیات کشته یا زخمی شدند. پایگاه خبری المیادین به نقل از خبرنگار خود گزارش داد: این حمله پاسخی مستقیم از سوی ایران برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و روی موشک‌ها عبارت‌هایی نظیر «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرايیل» و «مرگ بر آل سعود» درج شده بود. خبرنگار شبکه المیادین همچنین گزارش داد: ایران با این حمله به مقر تروریست‌ها واقع در شرق فرات می‌خواست پیام‌هایی را به کشور‌های حامی گروه‌های تروریستی بدهد. علاوه بر اینکه هواپیما‌های بدون سرنشین نیز لحظه هدف قرار دادن مواضع تروریست‌ها در منطقه البوکمال را ثبت کردند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این وعده داده بود که انتقام مرگبار و فراموش نشدنی از تروریست‌های عامل جنایت اهواز بگیرد. بیانیه سپاه پاسداران تاکید کرده بود که این نیرو‌ها انتقام مهلکی را در آینده‌ای نزدیک از تروریست‌ها خواهند گرفت و ضربه قوی به آن‌ها وارد خواهند کرد که هرگز آن را فراموش نمی‌کنند. پایگاه خبری شبکه المنار نیز با درج فیلمی از این حمله تاکید کرد که ایران به تجاوز صورت گرفته در عملیات تروریستی اهواز واکنش نشان داد و مواضع تروریست‌ها در شرق فرات را هدف حملات موشکی خود قرار داد. پایگاه خبری العهد نیز تاکید کرد که ایران انتقام خون شهدای خود را گرفت و موشک‌های بالستیک این کشور منطقه شرق فرات را به لرزه درآورد. این گزارش به نقل قولی از رسانه‌های خبری ایرانی پرداخت و تاکید کرد که موشک‌های مذکور از شهر کرمانشاه شلیک شده و با دقت بسیار بالا اهدافی را در شهر البوکمال در شرق فرات هدف قرار داد. شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که ایران حمله موشکی را به منطقه شرق فرات ضد تروریست‌های عامل حمله اهواز انجام داده است. این سایت نوشت که این حمله بامداد دوشنبه ضد مقر عناصری صورت گرفت که ایران آن‌ها را «گروه‌های تروریستی» توصیف کرده است! پایگاه خبری المسیره نیز گزارش داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقرر عناصر تروریست‌های عامل حادثه اهواز را با چندین موشک بالستیک هدف قرار داد که در نتیجه این حمله تعداد زیادی از عناصر تکفیری کشته شدند. این گزارش تاکید کرد که رسانه‌های جمعی ایران تصاویری از حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر گروه‌های تکفیری در شرق فرات را منتشر کردند که در واکنش به جنایت اهواز انجام شده است. شبکه خبری العربیه نیز به انتشار این خبر به نقل از رسانه‌های رسمی ایرانی بسنده کرده و به نقل از سایت سپاه نیوز نوشت که مقر فرماندهی مسئولان عامل جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات با موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفت. پایگاه خبری الیوم السابع مصر نیز تصاویری از این حمله را منتشر کرد. این سایت اینترنتی نیز به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم نوشت که حمله مذکور باعث هلاکت و زخمی شدن تعدادی از سرکردگان و عناصر این گروه‌های مسلح شده است.
يك تيرو دو نشان
نكته‌اي كه در اين حمله وجود داشت، اين بود كه عده اي بيان كردند سپاه به مواضع داعش حمله كرده است و اين در حالي بود كه روابط عمومي سپاه در همان روزهاي ابتدايي حمله تروريستي اعلام كرد كه عاملان اين جنايت گروهك الاهوازيه هستند و اينكه به مواضع داعش حمله شده باشد، نكته‌اي است كه بايد به آن توجه داشت. در همين راستا سخنگوی یکی از اتاق‌های عملیاتی وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه در واکنش به حمله انتقامی سپاه به مقر تروریست‌های حادثه اهواز گفت که این حمله موشکی مانع فرار عناصر داعش شد. به گزارش ایسنا، لیلو العبدا...، سخنگوی اتاق عملیات عاصفه الجزیره وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه در واکنش به حمله موشکی سپاه به مقر تروریست های حادثه اهواز در گفت وگو با روسیا الیوم گفت: عناصر باقی مانده داعش به دنبال فرار از مناطق تحت محاصره نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق فرات بودند که حملات موشکی سپاه پاسداران ایران مانع فرار آن ها شد. اگر اين موضوع صحت داشته باشد و اگر با اين حمله سپاه به بازمانده‌هاي داعش نيز آسيب رسانده باشد، مي‌توان گفت كه با يك تير دو نشان زده شد و اين نشانه درايت نيروهاي نظامي ايران است.