سد شكني براي حضور در فينال

امروز را باید یک روز مهم برای فوتبال ایران دانست چراکه پرسپولیس به عنوان نماینده ایران توانسته به جمع چهارتیم برتر مسابقات باشگاهی قاره راه پیدا کند و باید برگزار کننده تقابلی بسیار مهم با تیم سرشناس قطری یعنی السد باشد.
تیم السد در مرحله قبل استقلال را کنار زد و حالا به مصاف دیگر نماینده ایران خواهد رفت تا یک پای فینال لیگ قهرمانان آسیا در فصل 19-2018 مشخص شود. السد هفتمین حریف قطری پرسپولیس در مسابقات باشگاهی آسیا محسوب می‌شود. این تیم در محله گروهی نیز با پرسپولیس رو به رو شد.
در دور رفت گروهC، السد توانست در خانه خودش 3بريك قرمزهای تهران را شکست دهد اما در آخرین بازی این گروه، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی یک برصفر به پیروزی رسید تا به عنوان تیم صدرنشین راهی دور بعد شود. السد نیز با 12 امتیاز و یک امتیاز کمتر، تیم دوم گروه شد. در یک هشتم نهایی پرسپولیس الجزیره امارات را حذف کرد و السد، الاهلی عربستان را کنار زد.
در مرحله یک چهارم نهایی پرسپولیس مقابل الدحیل، دیگر نماینده قطری قرار گرفت. بازی رفت این دو تیم در قطر با نتیجه‌يك بر صفر به سود میزبان به پایان رسید اما در بازی برگشت، بازگشت رویایی قرمزها پیروزی 3بر يك را به همراه داشت تا قرمزها امید یک ملت در جمع چهار تیم برتر آسیا شوند. السد نیز استقلال دیگر تیم ایرانی را حذف کرد تا دو تیم برای رسیدن به فینال مقابل هم قرار گیرند. به همین دلیل در ادامه نگاهی به رویارویی پرسپولیس با نمایندگان فوتبال قطر در رقابت‌های باشگاهی قاره آسیا داريم.


اولین تقابل پرسپولیس با قطری‌ها
اولین رویارویی قرمزها با یک تیم قطری در فصل 94-93 جام برندگان آسیا اتفاق افتاد. این تیم در مرحله یک چهارم نهایی حریف العربی قطر شد. بازی رفت در تهران با نتیجه‌يك- يك به پایان رسید و در بازی برگشت العربی 2بر يك تیم ایرانی را شکست داد و به نیمه نهایی رفت.
درخشش خداداد و سومی آسیا
در فصل 97-96، پرسپولیس موفق شد به مرحله یک چهارم نهایی راه پیدا کند. تیم‌های حاضر در این مرحله بازی‌های خودشان را به صورت گروهی برگزار کردند. در گروه غرب، پرسپولیس توانست به همراه الزورا به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کند. حریف قطری قرمزها در این مرحله، تیم الریان بود که با گل‌های خدادداد عزیزی 2بر يك شکست خورد. قرمزها در نیمه نهایی مقابل پوهانگ شکست خوردند و در بازی رده‌بندی الزوراي عراق را 4بر يك و با گل‌های بزیک، مهدوی‌کیا و باقری(2گل) شکست دادند تا به عنوان سوم جام در جام آسیا دست پیدا کنند.
سنگین‌ترین شکست قطری‌ها مقابل پرسپولیس
سومین حریف قطری پرسپولیس، تیم الوکره بود. در اولین مرحله بازی‌های منطقه غرب در فصل 01-2000 تیم ایرانی بازی رفت را 4بر2 در خانه حریف پیروز شد و در بازی برگشت نیز به پیروزی 5بر يك در تهران رسید تا تیم قطری را با نتیجه 9بر3 از دور مسابقات کنار بزند. در آن سال قرمزها خودشان را به نیمه نهایی رساندند اما با قبول شکست مقابل سوان سامسونگ کره جنوبی راهی بازی رده‌بندی شدند و در این بازی با گل‌های حلالی و استیلی تیم ایرتیش قزاقستان را 2بر صفر شکست دادند و به مقام سوم این رقابت‌ها دست پیدا کردند.
سنگین‌ترین شکست پرسپولیس مقابل یک تیم قطری
تقابل بعدی پرسپولیس با یک تیم قطری سال 2009 رخ داد. در این فصل قرمزها به عنوان قهرمان لیگ ایران راهی لیگ قهرمانان شدند. آن‌ها از گروه 3تیمی B به عنوان تیم اول صعود کردند. در این گروه، الغرافه قطر یکی از حریفان پرسپولیس بود که در بازی رفت 3بر يك شکست خورد اما در قطر 5بر يك به پیروزی رسید. در آن سال پرسپولیس در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه يك بر صفر مقابل بنیادکار ازبکستان شکست خورد و از دور بازی ها کنار رفت.
حریف تکراری قرمزهای تهران
تقابل پرسپولیس و الغرافه در سال2012 نیز تکرار شد. در این فصل پرسپولیس به عنوان قهرمان جام حذفی ایران به لیگ قهرمانان راه پیدا کرد و در گروه D همگروه الغرافه شد. بازی رفت در قطر با نتیجه 3بر صفر به سود تیم ایرانی به پایان رسید و در بازی برگشت نیز این پیروزی می رفت که با تک گل علی کریمی در دقیقه85 تکرار شود اما مبارک در دقیقه1+90 بازی را به تساوی کشاند. پرسپولیس به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک هشتم نهایی شد، با نتیجه3بر صفر مقابل الاتحادعربستان شکست خورد و از دور بازی‌ها کنار رفت. استقلال توسط سپاهان حذف شد و در یک چهارم نهایی نیز الاهلی عربستان، سپاهان ایران را حذف کرد.
یادگاری هادی نوروزی در شکست های قطر
سال 2015، لخویا دیگر تیم قطری بود که به مصاف پرسپولیس رفت. لخویا و پرسپولیس به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه A به مرحله بعدی صعود کردند. در دور رفت این گروه، قرمزهای تهران با گل‌های محسن بنگر، هادی نوروزی و محمد نوری،تیم قطری را 3بر صفر در تهران شکست دادند اما در بازی برگشت با همین نتیجه مقابل لخویا شکست خوردند. در یک هشتم نهایی، الهلال عربستان با نتیجه 3بر يك در مجموع دو بازی، پرسپولیس را حذف کرد و در مرحله یک چهارم نهایی نیز لخویا را کنار زد.
دو حریف قطری در یک فصل
در سال 2017، همگروه قطری پرسپولیس در گروهD تیم الریان بود. بازی رفت دو تیم در قطر با نتیجه 3بر يك به سود میزبان به پایان رسید و بازی برگشت نیز دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دادند. پرسپولیس به همراه الهلال به مرحله بعدی صعود کرد. در مرحله یک هشتم نهایی، لخویا دیگر تیم قطری حریف پرسپولیس بود. بازی رفت دو تیم در تهران صفر- صفر شد و در بازی برگشت قرمزهای تهران با گل به خودی بازیکن حریف موفق به حذف نماینده قطر شدند. آن‌ها در مرحله بعد به مصاف الاهلی عربستان رفتند و با پیروزی 5بر3 در مجموع دوبازی موفق به حضور در جمع چهارتیم برتر قاره شدند اما در این مرحله با قبول شکست 6بر2 مقابل تیم قدرتمند الهلال ازرسیدن به فینال محروم ماندند. امروز بیستمین تقابل پرسپولیس مقابل یک تیم قطری برگزار خواهد شد. در 19 بازی قبلی، قرمزهای تهران موفق به ثبت 9برد شده‌اند و در چهاربازی نیز به تساوی رضایت داده‌اند. در این بازی‌ها تیم ایرانی 31بار موفق به گلزنی شده و در مقابل 27بار دروازه خودی را باز شده دیده است. مسابقه امروز پرسپولیس که در چارچوب دور رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان برگزار می شود، از ساعت 18:45 و در ورزشگاه جاسم بن حمد شهر دوحه آغاز خواهد شد.