دلار در سراشيبي سقوط

بازار ارز ديروز دوباره با هجوم مردم براي فروش دلارهاي خانگي همراه بود. نرخ ارز در يكي، دو روز گذشته رند نزولي به خود گرفته و همين امر دلالان و افرادي را كه ارز را به عنوان كالاي سرمايه‌اي خريداري كرده‌اند،نگران كرده و همين امر باعث شده كه مردم از ترس كاهش بيشتر قيمت ارز به بازار هجوم ببرند. دلالان روز گذشته عنوان كرده بودند كه بازار با ريزش عجيبي مواجه شده است. از طرفي رشد بي‌سابقه بورس نيز كه ارتباط مستقيمي با نوسانات بازار ارز دارد، بسياري از سرمايه‌هاي سرگردان را به اين بازار سوق داده و برخي از مردم نيز براي دريافت كدهاي بورسي به اين بازار روانه شده‌اند. نكته ديگري كه در اين ميان وجود دارد تفاوت قيمت ارز در تهران با برخي از شهرستان‌هاست كه بسيار عجيب به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه در پي نوسانات نرخ ارز سكه نيز در چند دقيقه با كاهش قيمت 300 تا 700هزار توماني مواجه شد.
كاهش تمايل دلالان براي خريد ارز
روز گذشته شرايط در بازار ارز به گونه اي بود كه برخي از دلالان تا حدودي از خريد خودداري مي‌كردند و نرخ‌ها نيز در صرافي‌ها و در بازار آزاد تفاوت داشت. به گفته دلالان اين بازار ريزش‌هاي عجيبي كه در اين بازار اتفاق افتاده تمايل آن‌ها را براي خريد ارز كاهش داده است. در تابلوي صرافي‌ها نيز نرخ‌ها به صورت لحظه‌اي متغير بود و برخي از صرافي‌ها نيز نرخ‌‌هاي خريد خود را صفر كرده بودند. در شرايط فعلي با اينكه قيمت دلار رو به كاهش است اما هنوز مشتري براي آن در بازار ارز وجود ندارد.
هياهوي فروش دلار در تبريز


تبريز از جمله شهرهايي است كه نرخ دلار در آن متفاوت از نرخ دلار در تهران در روز گذشته بود و با وجود كاهش قيمت اما مشتري براي خريد دلار در اين شهر وجود نداشت. خبرنگار تبريزمن با تاييد اين موضوع عنوان كرده بود كه بيشتر دلالان فعلا قصد خريد ندارند و همه فروشندگان منتظر فروش دلارهاي خود با قيمت‌ها بسيار پايين‌تر هستند. در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد سقوط دلار تا 10 هزار تومان ادامه داشته باشد. اين خبرنگار گفته بود كه بازار ارز تبريز در روز گذشته مملو از جمعيت بوده و بيشتر كساني كه در اين بازار حضور دارند، فروشنده هستند اما در شرايط فعلي دلارهاي خانگي خريداري ندارد.
تحقق يك وعده
اين طور كه به نظر مي‌رسد گفته‌هاي روزهاي گذشته محمود واعظي، رييس دفتر رييس جمهمور و محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در روزهاي اخير در حال محقق شدن است. واعظي در روزهاي گذشته با قطعيت از كاهش نرخ ارز سخن گفته و ازز مردم درخواست كرده بود كه به اندازه نياز خود خريد كنند. پورابراهيمي نيز در همين راستا گفته بود: شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا مصوبه‌ای در راستای افزایش اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز داشت که مصوبه مذکور در مدیریت بازار ارز بسیار مهم و تاثیرگذار است. با اين اوصاف بايد در روزهاي آينده منتظر تغييرات اساسي در نرخ ارز در كشور باشيم.