پیشرفت 50 درصدی انتقال آب خلیج فارس به ۳ استان

 دانش پور- در حالی که عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران دو روز قبل مدعی شد آب خلیج فارس تا 10ماه آینده به سه استان یزد ، اصفهان و کرمان منتقل می شود، پیگیری ما از تعدادی از نمایندگان مجلس حاکی از آن است که پروژه انتقال آب خلیج فارس از پنج سال پیش به منظور انتقال آب به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد آغاز شده است و در خوشبینانه ترین حالت خط لوله اول این پروژه تا سال 99 به سرانجام می رسد.
سه شرکت برای مصارف صنعتی و سپس شرب
در این خصوص سید ابوالفضل موسوی نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خراسان توضیح داد: متولی اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس، سه شرکت مس سرچشمه ، گل گهر سیرجان وچادر ملوی یزد هستند که این سه معدن بزرگ متعهد شده اند تا آب را از خلیج فارس در درجه اول برای صنعت و سپس  برای مصرف شرب منتقل کنند به عبارتی قرار است بخش صنعت این آب را برای مصارف خود منتقل کند. بر این اساس آب از شرق بندرعباس برداشت می شود و احتمالا میزان تخصیص آب در ظرفیت نهایی 350 میلیون متر مکعب در سال خواهد بود.  
50 درصد پیشرفت فیزیکی


موسوی بیدکی با بیان این که تاکنون این پروژه حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ادامه داد: پروژه شامل سه خط لوله می شود. خط یک حدود 150 میلیون متر مکعب در سال آب منتقل می کند که قرار شده از این میزان 50 میلیون متر مکعب به استان هرمزگان برای آب شرب داده شود. 10 میلیون متر مکعب هم  پس از عبور از مرز هرمزگان به مراکز جمعیتی و روستایی بین راه اختصاص پیدا می کند. 90 میلیون متر مکعب دیگر نیز برای سه صنعت  مس سرچشمه ، گل گهر سیرجان در استان کرمان و چادر ملوی یزد در شهرستان اردکان که فقط سهم آن 20 میلیون متر مکعب است تعلق می گیرد.
ظرفیت آب شیرین کن ها  350 میلیون متر مکعب  
نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ولی خط لوله دوم و سوم که در مرحله دوم انجام می شود بر مبنای میزان تخصیص که توسط وزارت نیرواعلام شده است 150میلیون متر مکعب آب شیرین خواهد بود. موسوی گفت:  ظرفیت خط و ظرفیت آب شیرین کن ها  350 میلیون متر مکعب در سال است، بنابراین  تخصیص200 میلیون متر مکعب بعدی پس از اجرای کامل خط یک داده می شود. وی افزود: به نظر نمی رسد که محدوده برداشت آب از جنبه محیط زیست و دیگر ملاحظات، اجازه این را بدهد که بیشتر از 350 میلیون متر مکعب آب شیرین بشود چرا که  در آب شیرین کن ها حدود 70 درصد آبی که از دریا برداشت می شود دوباره به عنوان پساب به دریا بر می گردد و فقط 30 درصد آب شیرین می شود. بنابراین محیط زیست اجازه برداشت بیش از این مقدار آب از این منطقه را نمی دهد.
اصفهان در این پروژه نیست
درحالی که عضو هیئت مدیره بانک ملی دو روز قبل از اصفهان نیز به عنوان یکی از مقاصد این انتقال آب یاد کرده بود، موسوی با تاکید بر این که موضوع خط انتقال آب خلیج فارس است، مربوط به استان های هرمزگان، کرمان و یزد است و اصفهان در این پروژه مطرح نیست، خاطرنشان کرد:  انتقال آب از خلیج فارس در نهایت به اردکان یزد می رسد و از آن جا بیشتر جلو نمی رود ضمن آن که شرکت های اصفهانی  برای انتقال این آب سرمایه گذاری نکرده اند البته  استان اصفهان می تواند درباره انتقال آب عمان مشارکت داشته باشد . علاوه بر این اصفهان حداقل منابع آبی را دارد ولی استان کرمان و همچنین یزد در فلات مر کزی در خشکسالی کامل هستند از این رو باید برای آن ها با توجه به محدودیت سفره های آب زیرزمینی انتقال و تامین آب از طریق منابع آبی پایدار صورت گیرد.
دولت آب را از سرمایه گذاران می خرد
نماینده مردم یزد درباره اظهارات عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران با بیان این که احتمالا ایشان اشتباه گفته است، اظهار کرد: چندی پیش با حضور تمام بانک های دولتی و خصوصی جلسه ای در مجلس داشتیم و قرار شد قسمتی از اجرای خطوط از طریق منابع بانک ها تامین شود و سهم هر بانک با محوریت بانک ملی مشخص شد براین اساس بنا شد که بانک ها بقیه هزینه های این پروژه را تا تکمیل آن تامین کنند و از آن جا که بخش خصوصی متولی این طرح است، ضمانت آن هم توسط دولت و وزارت نیرو با تضمین خرید انتقال آب صورت گیرد تا اگر آب شیرین و منتقل شد و نتوانستند آن را بفروشند، دولت تضمین کند که آب را می خرد . این ضمانتی است برای این که بانک ها بتوانند به پشتوانه تضمین دولت سهم خودشان را به عنوان وام تامین کنند.
انتقال تا سال 99
وی با بیان این که پروژه انتقال آب خلیج فارس از پنج سال پیش شروع شده است، تصریح کرد: سال گذشته از صندوق توسعه ملی 450 میلیون یورو ارز برای آب شیرین کن های این خط تخصیص داده شد و آب شیرین کن ها تامین شدند و پس از نصب آن ها می توانند بهره برداری را شروع کنند بنابراین بعید می دانم که این پروژه تا 10 ماه دیگر به پایان برسد بلکه در خوشبینانه ترین حالت و چنان چه جدیت و پیگیری در کار باشد، می توان انتظار داشت که آب از طریق خط لوله اول تا سال 99 منتقل بشود. موسوی درباره افتتاح دو خط دیگر این پروژه نیز توضیح داد: ابتدا باید خط یک برقرار و میزان تاثیر آن در خلیج فارس مشخص شود چرا که محل برداشت آب در باریکه دریایی محدوده بین ساحل ایران و جزیره قشم است از این رو باید بازگشت آب و پساب آب شیرین کن ها که به دریا می ریزد مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که آیا اجازه برداشت  200 میلیون متر مکعب داده خواهد شد یا خیر؟ که چنان چه این اتفاق بیفتد ظرفیت به 350 میلیون متر مکعب می رسد و خط لوله دوم و سوم کار گذاشته می شود.
تامین نیازهای صنعتی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز درباره این موضوع برنامه ریزی برای انجام پروژه انتقال آب خلیج فارس به سه استان را مربوط به بیش از یک سال پیش دانست و افزود:  بر این اساس قرار است به منظور تامین نیازهای واحدهای صنعتی مانند مس سرچشمه ، معادن زغال سنگ و سنگ آهن؛ آب به این استان ها منتقل شود. اسدا... قره خانی در گفت وگو با خراسان ادامه داد: البته قرار است با استفاده از آب شیرین کن و از طریق خطوط لوله ، آب خلیج فارس به کارگاه ها، کارخانه ها و معادن یزد و کرمان منتقل شود این پروژه همچنین برای مصارف شرب نیز کاربرد دارد. وی با بیان این که تا جایی که می دانم استان اصفهان در این پروژه نیست از میزان پیشرفت کار ابراز بی اطلاعی کرد و افزود: البته اجرای این پروژه در حل مشکل کم آبی تاثیر خیلی زیادی نخواهد داشت ولی می تواند بخشی از این مشکل را حل کند. قره خانی خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب خلیج فارس توسط بخش خصوصی در حال انجام است.