رشد بدون پشتوانه بورس

هادی مومنی- رشد شاخص و قیمت سهام در بورس در چند ماه اخیر تالار شیشه‌ای را به کانون داغی برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. شاخص بورس در حالی که در انتهای خرداد‌ماه به مرز 100 هزار واحد رسیده بود روز گذشته در نهمین روز مهر‌ماه به 195 هزار واحد رسید تا نشان دهد این نماگر در سه ماه تا مرز 100 درصد رشد را به ثبت رسانده است. نگاهی به نمادهای تاثیرگذار در بورس نشان می‌دهد که حدود 20 درصد شرکت‌ها که اکثرا صادرات‌محور هستند در بستر رشد ارز توانسته‌اند بورس را حداقل در ظاهر هم که شده به بازاری پر‌رونق تبدیل کنند. به طور واضح رشدهای بیش از 5000 واحدی شاخص بورس در روزهای متوالی چند ماه اخیر تنها توانسته اعداد و آمارها را در این بازار تغییر دهد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای با یک روند متعادل همراه نیست و عملا موازنه‌ای از رشد همگن شکل نگرفته که بسیار نگران‌کننده است چرا که در اولین واکنش منفی بورس و ریزش قیمت‌ها این گونه شرکت‌ها و سهامداران به شدت متضرر می‌شوند و سرمایه‌ها از این بازار به سمت سایر بازارها هدایت می‌شوند.
جزییات معاملات
این گزارش می‌افزاید‌ داد و ستدهای بازار سهام روز گذشته با رشد اندک شاخص بورس و تعدیل شدن این متغیر بعد از ۱۰ روز به پایان رسید. شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته با افزایش ۳۷۶ واحدی به ۱۹۵ هزار و ۴۸۰ واحد، شاخص کل هم‌‌وزن با افزایش ۱۴۱ واحدی به ۳۴ هزار و ۷ واحد، شاخص سهام آزاد شناور با ۱۶۳۷ واحد به ۲۰۹ هزار و ۷۹۷ واحد، شاخص بازار اول با افزایش ۱۲۸۶ واحدی به ۱۴۵ هزار و ۳۸۴ واحد و شاخص بازار دوم با کاهش ۴۰۹۸ واحدی به ۳۸۲ هزار و ۷۲۷ واحد رسید. بر اساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با ۴۲۶ واحد، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۴۰۰ واحد و پالایش نفت تهران با ۳۴۹ واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۸۶۲ واحد، پتروشیمی پارس با ۳۳۱ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با ۲۷۰ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
گردش نمادها


این گزارش می‌افزاید‌ طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های «تولیدی گرانیت بهسرام، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، ایران‌ارقام، ریل سیرکوثر، سامان‌گستر اصفهان، تکادو، فرآورده‌های تزریقی ایران، سرمایه‌گذاری بوعلی، آبسال، گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعت ایران، سیمان تدبیرگران فارس و خوزستان، گروه دارویی سبحان، فارسیت اهواز، لیزینگ صنعت و معدن، معدنی دماوند، لیزینگ رایان‌سایپا، بین‌المللی محصولات پارس، ایران‌خودرو، پلاسکوکار، نیرو کلر» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «دشت مرغاب، گروه مدیریت ‌سرمایه‌گذاری امید، پشم شیشه ایران، ویتانا، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، معادن منگنز ایران، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، فولاد خوزستان، سرامیک‌های صنعتی اردکان، نوسازی و ساختمان تهران، آلومراد، زرین معدن آسیا، بیمه رازی، سرمایه‌گذاری کوه نور، بانک حکمت ایرانیان، توکاریل، بیمه اتکایی ایرانیان، نفت ایرانول، بیمه آرمان، مجتمع معادن مس تک تکنار، گروه سرمایه‌گذاری و میراث فرهنگی، فولاد هرمزگان جنوب، گروه صنعتی سدید، لیزینگ آریا دانا، فولاد خوزستان، گروه صنایع معادن فلات ایرانیان، پارس‌خودرو، باما، مخابرات ایران، داروسازی ابوریحان، سیمان سپاهان، سیمان فارس و خوزستان، کود شیمیایی اوره لردگان، مس شهید باهنر، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سیمان دورود، کمباین‌سازی ایران، ایران‌دارو، قند مرودشت، فرآورده‌های نسوز پارس، صنایع خاک‌چینی ایران، تولیدی شیشه دارویی رازی، عمران و توسعه فارس، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری سپه، پتروشیمی فناوران، معدنی املاح ایران، زغال‌سنگ نگین طبس، خدمات انفورماتیک، توسعه معادن و فلزات، تولیدی گرانیت بهسرام، پتروشیمی شیراز، بانک سینا، بانک کارآفرین، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، قند اصفهان، داروسازی زاگرس فارمدپارس، فنرسازی خاور، حق تقدم خرید سهام بیمه دانا، قند شیرین خراسان، بیمه کوثر، بیمه آرمان، پتروشیمی خراسان، ایران یاسا تایر و رابر، ایرکا پارت صنعت، پست‌بانک ایران، بیمه ملت، بیمه اتکایی ایرانیان، شیرین‌دارو، بیمه دی، میدکو» بازگشایی شدند.
چشم‌انداز تدپیکس
افزون بر این آمارهای معاملاتی نشان می‌دهد که روز گذشته در بازار دوم بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۵۴ میلیون سهم سرمایه‌گذاری نیرو به ارزش بیش از 5/9 میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه شد. براساس این گزارش، روز گذشته بازار سهام بنابر پیش‌بینی‌های تکنیکالی با اصلاح قیمت سهام در کانال ۱۹۵ هزار واحدی شاخص کل بورس مواجه شد در حالی که تداوم ورود پول‌های تازه به بازار و عطش خرید سهام باعث شد از نیمه معاملات روز گذشته‌ بازار سهام با جمع‌آوری صف فروش در اغلب نمادهای معاملاتی و بازگشت دوباره نماگرهای منتخب این بازار روی مدار صعودی قرار گیرد اما همانند روزهای گذشته با رشدهای شدید و بی‌پایه و اساس مواجه نشد. از سوی‌ دیگر، تازه‌ترین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران براساس نمودارهای تکنیکال به پیشروی خود ادامه می‌دهد این در حالی است که نوسان قیمت دلار در محدوده ۴ هزار تومان در زمانی رخ داد که شاخص کل بورس در میانه کانال ۹۰ هزار واحدی جای گرفته بود اما اکنون با توجه به افزایش قیمت نرخ ارز در بازار غیررسمی و همچنین انتظار برای افزایش قیمت فروش محصولات اغلب شرکت‌های بورسی، پیش‌بینی از رکوردهای جدید نماگرهای بورس با پیش‌بینی‌های جدیدی روبه‌رو شده است. به این ترتیب، در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۳۸۰ هزار و ۴۴۴ نوبت معاملاتی، شش میلیارد و ۷۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۱ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۷۴۵ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان رسید.
ارتباط نداشتن رشد بورس با اقتصاد
در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه با اعلام این که شاخص بورس به زودی ۲۰۰ هزار واحدی می‌شود، گفت: زمانی می‌توان از رشد نماگر و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای مطمئن بود که بهبود شرایط بازار سرمایه در پی رونق اقتصادی باشد. ابراهیم خلیلی با اشاره به رشدهای اخیر شاخص بورس و فرابورس و نیز افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام، افزود:بخش قابل توجهی از روند مثبت بازار سهام در هفته‌های گذشته به دلیل تورمی است که در اقتصاد کشور و بازارهای مختلف روی داده و به‌صورت سنتی این تورم با تاخیر به بازار سهام رسیده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته در این میان افزایش نرخ ارز نیز از جمله مواردی است که به طور معمول موجب بهبود شاخص بورس و قیمت‌ها در این بازار می‌شود، چرا که از یک طرف رشد نرخ ارز موجب سودآوری شرکت‌هایی که صادرات‌محور هستند می‌شود و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز به دلیل موضوعاتی چون ارزش جایگزینی موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌ها می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که رشد شاخص بورس و قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در خصوص اقتصاد کشور و همچنین بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز و به ویژه بازار سرمایه مطرح است این مورد است که خیلی از اصول علم اقتصاد در آن صدق نمی‌کند، اما نکته مهم در این زمینه این است که عموما با روانشناسی بازار می‌توان تا حدود زیادی آینده این بازارها را پیش‌بینی کرد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که در بازار آزاد انتظار مردم در خصوص قیمت سکه طلا، ارزش پنج میلیون تومانی برای هر قطعه سکه است، بنابراین مردم و سرمایه‌گذاران با خریدهای خود موجب افزایش قیمت و رسید سکه به این قیمت و حتی بالاتر از آن می‌شوند. وی گفت: بر این اساس زمانی که در تالار شیشه‌ای سهامداران صحبت از شاخص بالای ۲۰۰ هزار واحدی می‌کنند، بنابراین از نظر روانی این اتفاق در بازار سهام می‌افتد و در پی آن سرمایه‌گذاران در برخی موارد با چاشنی هیجان موجب افزایش شاخص و قیمت‌ها می‌شود. خلیلی افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد ارتفاع ۲۰۰ هزار واحدی نیز بخ زودی توسط شاخص بورس فتح خواهد شد و ممکن است بالاتر از این رقم‌ها نیز توسط شاخص تسخیر شود. وی اضافه کرد: از سوی دیگر این روزها شاخص رکود سنگین در بازار مسکن و رفته‌رفته در بازار ارز و طلا هستیم و از آنجا که تورم سایر بازارها با تاخیر به بازار سهام می‌رسد؛ بنابراین افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات، این روزها حکایت از روانه شدن نقدینگی به سمت بازار سرمایه است و این موضوع نیز می‌تواند دلیل دیگری بر ادامه روند رو به رشد شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام باشد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که رشدهای این روزهای شاخص بورس و قیمت سهام کوتاه‌مدت است، گفت: زمانی می‌توان از رشد شاخص بورس و قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای مطمئن بود که بهبود شرایط بازار سرمایه در پی رونق اقتصادی باشد.