بی‌تفاوتی دولت به ادامه تعطیلی تولیدات معدنی

«جهان صنعت»- بغض کاهش تولید و گرانی مواد اولیه گلوی تولید‌کننده را رها نمی‌کند‌. فعالانی که در سخت‌ترین شرایط همواره به دنبال توسعه تولید و امرار معیشت خود و خانواده‌شان بودند‌. افزایش نرخ ارز در کشور برای واحدها و بنگاه‌های کوچک صنعتی و معدنی که قدرت بالای مالی ندارند، مشکلاتی را به وجود آورد‌ تا جایی بسیاری از این واحدها درها را بسته و ترجیح دادن دیگر فعالیتی در زمینه تولید نداشته باشند‌. این در حالی است که تا پایان چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از بین ۳۱ گروه کالای منتخب اساسی ۱۷ گروه با کاهش تولید روبه‌رو شده‌اند‌. دولتمردان نیز متاسفانه این وضعیت را به سخره گرفته و به جای مرهم گذاشتن بر زخم‌های تولیدکنندگان باعث آزار و پریشانی آنان می‌شوند‌. روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه با فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران دیدار داشت‌. در این نشست بسیاری از فعالان اقتصادی به سیاست‌های اقتصادی دولت اعتراض کردند، به طوری که اصغر جمعه‌ای یکی از فعالان اقتصادی در اعتراض به آمارهایی که نوبخت در مورد اشتغال اعلام کرد، گفت: تمام کارخانه‌های ما 50 درصد ریزش نیروی انسانی داشته است و به دنبال بیان این مطلب برخی از حضار در تایید صحبت‌های این فعال اقتصادی کف زدند‌. از سوی دیگر زبردست یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی ایران خطاب به نوبخت در جلسه اظهار داشت: توهین به شعور فعالان اقتصادی کردید، من شما را نمی‌بخشم‌. منتسب کردن همه مسائل به دشمن، جای تاسف است و اگر قرار است، دولت از محل فروش ارز درآمد کسب کند و بدهی زمان دولت مهرورزی را پرداخت کند که هم او را تطهیر کند و هم فحش برای دولت تدبیر بخرد، این کار برای من بسیار جالب است‌. وی اظهار داشت: دولت می‌خواهد ارز بفروشد و درآمد چندین میلیاردی جور کند و فشار به بخش خصوصی وارد کند و بعد هم شما بگویید اشتغال درست شده است و این مسائل نشان می‌دهد که شما با مسائل کشور بیگانه هستید‌. این فعال اقتصادی بیان داشت: اگر کسی که بخواهد یک کارگر را به اشتغال وارد کند، می‌داند چه دردی دارد‌. در 6 ماه اخیر اکثر کارخانجات به نابودی کشانده شده، ولی شما چطور می‌گویید اشتغال ایجاد شده است من احساس می‌کنم آن طرف میز نمی‌داند این طرف میز چه خبر است‌. شما می‌توانستید یک عمر از نظرات بخش خصوصی استفاده کنید، در حالی الان که به مرز نابودی اقتصاد رسیده‌اید، می‌خواهید از نظرات بخش خصوصی استفاده کنید‌. من واقعا تعجب می‌کنم‌.
هشدار تعطیلی معادن زغال‌سنگ از ۳۰ مهر!
تمام این بی‌مهری‌ها به یک سری مطالب و سخنوری‌ها معطوف نمی‌شود هر روز به دلیل مشکلاتی که از نظر مسوولان پیش پا افتاده است باعث تعطیلی مراکز تولیدی و بنگاه‌ها می‌شود‌. یکی از بخش‌های آسیب‌دیده از این بحران‌ها معادن است‌. روز گذشته انجمن زغال‌سنگ ایران در مصوبه جدید خود اعلام کرد، با کمال تاسف از تاریخ ۳۰ مهرماه قادر به تداوم فعالیت و تولید و ارسال زغال‌سنگ به مقصد ذوب‌آهن اصفهان نخواهند بود‌. انجمن زغال‌سنگ ایران در مصوبه مهرماه خود با اشاره به اینکه در شرایط فعلی متاسفانه علاوه بر تولید؛ ایمنی معادن هم تحت تاثیر قرار گرفته است اعلام کرد: در اوایل سال‌جاری با توجه به وضعیت هزینه‌ها و قیمت شمش فولادی، پیرامون تعیین نرخ زغال‌سنگ در سال 97 تفاهم کرده بودیم اما متاسفانه بعد از آن تاریخ تورم غیرقابل پیش‌بینی هزینه‌های تولید زغال‌سنگ را دور از انتظار بالا برد‌. به‌عنوان مثال قیمت تجهیزات شامل ریل، لوکوموتیو، خودنجات و تجهیزات ایمنی تحت تاثیر نرخ ارز، افزایش 150 درصدی داشته است و در خرید چوب علاوه بر کمبود با افزایش تا 100 درصدی مواجه هستیم و علاوه بر این سایر هزینه‌ها نیز تحت‌تاثیر این افزایش‌ها قرار گرفته است لذا افزایش 20 درصدی قیمت زغال‌سنگ امسال که از تیرماه اعمال شد، افزایش سنگین هزینه‌های تولید در این بخش را پوشش نمی‌دهد و در شرایط فعلی افزایش قیمت تجهیزات ضمن ایجاد بحران اقتصادی، موجب کاهش ضریب ایمنی معادن زغال‌سنگ به خصوص در نگهداری تونل‌ها و کارگاه‌های استخراج شده است‌. به گزارش تسنیم، با عنایت به موارد مذکور و مشکلات معادن زغال‌سنگ که بارها به صورت مکتوب اعلام شده است در پانزدهمین جلسه انجمن زغال‌سنگ ایران مورخ 8 مهرماه امسال این مواد مطرح و اعضای هیات‌مدیره انجمن زغال‌سنگ به همراه سایر تولیدکنندگان زغال‌سنگ بزرگ کشور که بیش از 50 درصد تولیدکنندگان زغال‌سنگ را شامل می‌شوند مصوب کردند با توجه به افزایش هزینه‌های معادن و نرم جهانی قیمت زغال‌سنگ و شمش فولاد و همچنین بررسی‌های اقتصادی انجام شده قیمت پایه کنستانتره زغال‌سنگ تولیدی را برمبنای بهای 30 درصد شمش فولاد تعیین کنند و در صورتی تا آخر مهرماه در این خصوص قراردادها اصلاح نشود با کمال تاسف از تاریخ 30 مهرماه قادر به تداوم فعالیت و تولید و ارسال زغال‌سنگ به مقصد ذوب‌آهن اصفهان نخواهند بود‌.
تولید ملی برای برخی‌ها مفهوم ندارد


تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه‌ای برای مصرف‌کنندگان نیست‌ بلکه تولید‌کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین‌تر، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند‌. تولید‌کننده باید مصرف‌کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به او بدهد و مصرف‌کننده هم باید تا جنس ایرانی هست، جنس خارجی نخرد‌. البته این به معنای آن نیست که مردم، چشم بسته کالای نامرغوب و گران بخرند بلکه منظور این است که مشتریان ضمن خرید کالای داخلی، عیب و ایراد آن را هم بگیرند، انتقاد کنند و به تولیدکنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار آورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند و از سوی دیگر همه دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌گیر باید از تولید داخلی و تولید‌کننده ایرانی حمایت جدی کنند.
واقعیت این است که تا به مصرف تولید داخلی عادت نکنیم و تا زمینه خودباوری در کالاهای داخلی ایجاد نشود نمی‌توانیم به مفهوم «تولید ملی» برسیم‌. یکی از تاکیدات رهبر انقلاب در زمینه اقتصاد که در طول سالیان گذشته بارها توسط ایشان مطرح شده است، «مصرف کالای داخلی» است‌؛ «ما تا به کار ایرانی و سرمایه‌‌ ایرانی احترام نگذاریم، تولید ملی شکل نمی‌گیرد و اگر تولید ملی شکل نگرفت، استقلال اقتصادی این کشور تحقق پیدا نمی‌کند و اگر استقلال اقتصادی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد‌. یعنی در مساله اقتصاد نتوانست خودش تصمیم بگیرد و روی پای خود بایستد - استقلال سیاسی این کشور تحقق پیدا نمی‌کند و اگر استقلال سیاسی یک جامعه‌ای تحقق پیدا نکرد، بقیه‌ حرف‌ها، جز حرف، چیز دیگری نیست‌. تا یک کشور اقتصاد خود را قوی نکند، پایدار نکند، متکی به خود نکند، مستقل نکند، نمی‌تواند از لحاظ سیاسی و فرهنگی و... تاثیرگذار باشد.»‌ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی است اما متاسفانه با استفاده از کالای خارجی با هزینه خود برای بیگانگان شغل ایجاد می‌کنیم‌. مصرف کالای خارجی با وجود نمونه مشابه آن درکشور، جفا به اقتصاد کشور و تولید ملی است. حتی اگر کیفیت کالای ایرانی پایین‌تر باشد، بازهم باید اولویت، کالای تولید داخل باشد‌.
خرید کالاهای داخلی و استفاده از تولیدات داخلی باعث افزایش اشتغال و همچنین حمایت و تقویت اقتصاد کشور می‌شود‌. این امر علاوه بر اینکه باعث به حرکت درآمدن چرخه تولید می‌شود، باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز خواهد شد‌. خرید و مصرف تولیدات داخلی زمینه را برای صادرات این کالاها به خارج از کشور نیز فراهم می‌کند و باعث شکوفایی اقتصاد و تولید داخلی و معرفی بیشتر محصولات ایرانی در جهان خواهد شد‌.
مصرف‌کنندگان، بازیگران اصلی عرصه تولید کشورند زیرا با خرید و حمایت از کالاهای ایرانی، ضمن کمک به رونق صنعت و تولید کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولید داخلی و مبارزه با کالای قاچاق را محقق می‌سازند‌. اقتصاد مقاومتی مانند پنجره‌ای است که آینده‌ای روشن را در مقابل دیدگان فعالان حوزه اقتصاد به خصوص صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی قرار می‌دهد‌.‌.
بیژن پناهی‌زاده معاون معدنی خانه معدن ایران با بیان اینکه دولت مسوول مستقیم تعطیلی‌های بخش معدن کشور است درباره وضعیت هزینه‌های تولید در معدن و مشکلاتی که بر سر راه این بخش ارزآور قرار داده بیان کرد: متاسفانه در این حوزه مشکلات و موانع زیادی وجود دارد که از جمله آنها بحث تحریم‌هایی است که همچنان ادامه دارد و باعث شده برندهای معتبر مستقیما نتوانند وارد این بازار شوند‌. به گفته پناهی‌زاده زنگ خطر تعطیلی معادن به صدا درآمده است و این موضوع به عنوان یک هشدار می‌تواند برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک باشد‌. به مخاطره افتادن وضعیت معادن به دلیل سیاست‌های غلط و تصمیمات یک‌شبه دولتمردان است‌. معاون معدنی خانه معدن ایران با بیان اینکه تصمیمات یک شبه در حوزه ارزی این مشکلات را افزایش داده است، اظهار کرد: اکنون با ادامه روند افزایش نرخ ارز، وضعیت تولید برای بسیاری از معادن و صاحبان صنایع بسیار سخت و ناگوار شده است از نظر اقتصادی باید بگویم حتی نرخ ۴۲۰۰ تومان اعلام‌شده از سوی دولت برای دلار برای بخش معدن به خصوص تولیدکنندگان‌ کوچک و متوسط زیاد است‌. معاون خانه معدن ایران با اشاره به موضوع استقبال برخی واحدهای معدنی از افزایش نرخ ارز، بیان کرد: واحدهایی که در حوزه صادرات فعال هستند شاید به نسبت دیگر واحدهای معدنی فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باشند در حالی که معادنی که به خاطر هزینه‌های تولید ناشی از نوسانات غیرمنطقی نرخ ارز متضرر می‌شوند بسیار بیشتر هستند‌. پناهی‌زاده تصریح کرد: به شکل جدی این هشدار را می‌دهیم که اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند و دولت و مجلس شورای اسلامی فکری به حال ضرر و زیان تولید‌کننده‌ها نکنند و شرایط را از طرق مختلف از جمله حمایت در تسهیلات یا تسهیل صادرات و واردات و فضا را منعطف‌تر اداره نکنند باید آماده تعطیلی ۵۰ درصد معادن کوچک کشور باشند‌. به گفته پناهی‌زاده یکی از مشکلات اساسی معادن تامین ماشین‌آلات معدنی است به گونه‌ای که در پنج سال گذشته قیمت ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی شش تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است و این رقم حتی با در نظر گرفتن حقوق ورودی و تعرفه‌های گمرکی از میزان تورم و افزایش نرخ ارز نیز بالاتر است‌.