ارز خانگی، کمر دلار را شکست

همدلی| روز گذشته کسانی که چهارراه استانبول بودند، دیدند که دارندگان دلار خانگی دربه‌در به دنبال مشتری بودند، اما نه صرافی‌ها تمایلی به خرید دلار از خود نشان می‌دادند نه حتی مسافران و تاجران. همین موضوع باعث شده بود که هر لحظه قیمت دلار دچار افت می‌شد به صورتی که حتی با ورود به کانال 14هزارتومان، شوک واقعی را به بازار ارز کشور وارد کرد. بسیاری از آگاهان بازار ارز حتی دیروز گفته بودند که برخی از فروشندگان حتی راضی شده بودند که دلار خود را به قیمت 11هزار تومان بفروشند، که باز با در بسته مواجه می‌شدند.
بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و افزایش ثانیه‌ای و روزانه‌ای قیمت دلار در ماه‌ها و هفته‎های اخیر، افت قیمت دلار در روز گذشته شاید این نوید را بدهد که دلار به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود. گرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که افزایش قیمت دلار حبابی بیش نیست، ضمن آنکه از سوی دیگر برخی از کارشناسان هم می‌گفتند که شاید قیمت دلار به کانال 25هزارتومان هم برسد، اما این تخمین‌ها دیروز ترک برداشت و پاره شد. به صورتی که روز گذشته حتی دبیرکل کانون صرافان ایرانیان اعلام کرد که «ورود ارزهای خانگی و برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار، نرخ‌های دیروز (دوشنبه) را به طور قابل توجهی کاهش داد.» «رضا ترکاشوند» به ایرنا گفت: در ساعات پایانی معاملات ارز نرخ هر دلار آمریکا در تابلوی صرافی‌ها به 15هزار و 300تومان کاهش یافت، اما در بازار غیررسمی 15 هزار و 900 تومان معامله‌ می‌شود.
وی یکی از دلایل کاهش نرخ‌ها نسبت به هفته‌های گذشته را تمایل دارندگان ارز به فروش ذکر کرد و ادامه داد: بانک مرکزی آیین‌نامه‌ای برای عرضه ارز به بازار در دست تهیه دارد که فروش ارز به مردم را تسریع و تسهیل‌ می‌کند؛ اگر این اتفاق بیفتد و این آیین نامه اجرا شود، بازار‌ می‌تواند خود را تعدیل و کنترل کند.
در همین پیوند، دیروز بانک مرکزی اعلام کرد 11 بانک در تامین ارز خدماتی مورد نیاز مردم مشارکت می‌کنند که نام آنها در روزهای آینده اعلام‌ می‌شود.


در هفته‌های گذشته نرخ ارز بویژه دلار و یورو به دلیل گمانه زنی‌های سیاسی و عوامل روانی و همچنین کاهش عرضه به شکل اسکناس، رو به افزایش نهاد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که مداخله بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز به تعدیل قیمت‌ها منجر‌ می‌شود.
پیش از این «هادی حق شناس» کارشناس اقتصادی به ایرنا توضیح داد نرخ واقعی و اقتصادی دلار در ایران با توجه به تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی کمتر از 10هزار تومان برآورد‌ می‌شود و هر نرخی بیش از این ناشی از متغیرهای سیاسی و انتظارات جامعه است.