اف‌.ای‌.تی‌.اف پیش نیاز روابط با جهان



ریحانه یاسینی
خبرنگار


مناقشات بر سر پیوستن به FATF به پایان نمی‌رسد. گروه ویژه اقدام مالی در جهان که 190 کشور دنیا به جز ایران و کره‌شمالی عضو آن هستند، یک سال ایران را از لیست سیاه خود به‌صورت آزمایشی خارج کرد و به بانک‌های ایرانی فرصت داد تا خود را با قواعد روز دنیا هماهنگ کنند. حالا نیز که بحث به امضای قرارداد و قوانین آن به میان آمده است، جدال طرف‌های موافق و مخالف اوج گرفته است. اما بررسی‌های «ایران» نشان می‌دهد که بسیاری کارشناسان اقتصادی و استادان دانشگاه از طیف‌های مختلف، طرفدار رعایت قوانین گروه ویژه اقدام مالی بخصوص در شرایط تحریم هستند.
خودتحریمی
شاهین شایان آرانی، کارشناس اقتصادی و بازارهای مالی بین‌المللی دراین باره به «ایران» می‌گوید:«فرض کنید که اصلاً بحث تحریم وجود ندارد و در فضای کاملاً عادی صحبت می‌کنیم. در این شرایط پرسش تنها این است که الحاق به اف‌.ای. تی. اف به نفع کشور است یا نه؟ در اینجا بحث شفاف شدن سیستم مالی تجاری و بین‌المللی مطرح است. هر کشوری که بخواهد ارتباطات بین‌المللی داشته باشد، باید به این سیستم بپیوندد. اف‌.ای. تی. اف صرفاً یک مکانیزم است برای اینکه بتوانیم به این شبکه ملحق شویم.»
او ادامه می‌دهد:«بحث تحریم، سیاسی است. ما در هر شرایطی باید ببینیم که می‌خواهیم امکان ورود به فضای بین‌الملل را داشته باشیم یا نه. اگر می‌خواهیم با بانک‌های اروپایی یا خاور دور ارتباط داشته باشیم، باید استانداردها را رعایت کنیم. اگر می‌خواهیم با بانک‌های ژاپنی ارتباط داشته باشیم، حتماً باید با همان زبانی که در بانک‌های این کشور با آن عمل می‌شود، یعنی زبان همین قراردادها و قوانین بین‌المللی عمل کنیم»
شایان آرانی می‌گوید:«اف‌.ای‌.تی‌.اف تنها یکی از این مقررات است و از هر منظری که نگاه کنیم، پرداختن به آن لازم و واجب است. در شرایط تحریم، اهمیت چنین مسائلی بیشتر هم می‌شود. وقتی به اف‌.ای. تی. اف ملحق نشویم، مثل این است که در نظام بانکداری بگوییم من این استانداردهای بین‌المللی را رعایت نمی‌کنم. در شرایط تحریم خیلی از کشورها تجارتشان با ایران کم می‌شود و با رد کردن این قوانین بین‌المللی، کشورهای دیگری را هم خود به خود از چرخه تجارت خود حذف می‌کنیم.»
قفل اقتصاد ایران
امرالله امینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز از منظری دیگر در این باره به « ایران» می‌گوید:«سیستم بانکداری جهان سیستم یکپارچه و شفاف است. این شفاف بودن، اصول اولیه هر بانکداری است. باید نظام بانکی ما شفاف شود تا پول‌های کثیف و نقل و انتقال‌های مشکوک در آن مشخص باشد. این تمام چیزی است که دنیا و قواعد بین‌المللی در این حوزه از ما می‌خواهد. اگر می‌خواهیم با دنیا مبادلات تجاری داشته باشیم، نمی‌شود مقداری از مقررات وقواعد را بپذیریم و مقداری را نه. بخصوص درحال حاضر با وضعیت نابسامان اقتصادی، اگر که نتوانیم به هر دلیلی با سیستم بانکی دنیا هم ارتباط برقرار کنیم، مشکلاتمان مدام عمیق‌تر می‌شود.»
او ادامه می‌دهد:«نمی دانم که چرا عده‌ای می‌گویند پذیرفتن اف‌.ای. تی. اف تا این اندازه منفی است. اگر اقتصاد و بانکداری ایران بپذیرد، این نکته قوت ما را نشان می‌دهد. هیچ کس نمی‌تواند منکر این باشد که اگر اقتصاد شفاف شود؛ وضع بهتر، کارایی بهتر و بهره‌وری بالا می‌رود. افراد، گروه‌ها و نهادهایی که از فضای پر ابهام نفع می‌برند، از شفاف‌سازی نگران هستند. اگر شما می‌خواهید با سیستم بانکداری دنیا کار کنید، باید اصول اولیه را بپذیرید.»
این استاد دانشگاه در انتهای صحبت‌هایش تأکید می‌کند:«در شرایط تحریم اگر نتوانیم با بانک‌ها کار کنیم، عملاً اقتصاد ایران قفل می‌کند و هیچ ارتباطی نمی‌توانیم با دنیای خارج داشته باشیم.»