مردم نگران نباشند شرایط عادی می‌شود

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه قطعاً قیمت ارز کاهش می‌یابد، به مردم وعده داد که در یکی دو ماه آینده، شرایط عادی خواهد شد.
محمود واعظی شنبه شب در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، اظهارکرد: به هیچ وجه قیمت کنونی ارز برای دولت قابل قبول نیست و ما به‌دنبال کاهش قیمت آن هستیم و با سازوکارهایی که طراحی کرده‌ایم، قطعاً قیمت ارز کاهش می‌یابد.
وی، مشارکت و همکاری مردم، بخش خصوصی، تولیدکنندگان و فعالان بازار را عامل مهم برون رفت از وضعیت فعلی دانست و افزود: اگر مسائل صادقانه به مردم گفته شود، آنان تحت تأثیر مسائل روانی قرار نمی‌گیرند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: نیاز کشور به کالا سالانه 10 تا 20 درصد افزایش می‌یابد اما اگر هر فردی براساس جنگ روانی 3 برابر نیاز خود خرید کند نیاز کشور به کالاها 3 برابر افزایش می‌یابد.


واعظی تأکید کرد: مردم نگران کالاهای اساسی خود نباشند زیرا به اندازه کافی واردات داشته و ذخیره‌سازی کرده‌ایم و اولویت دولت تأمین سفره مردم و نیازهای دارویی آنان است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری، ریشه نوسانات نرخ ارز را پیچیده‌تر از آن دانست که آن را به مسائل اقتصادی، سیاسی، روانی، داخلی یا خارجی ربط دهیم و اظهارکرد: دولت در سیاست‌های خود در چند ماه اخیر هیچ تغییر رویه‌ای نداشته و همان دولتی است که از سال 92 در اقتصاد کشور ثبات ایجاد کرد و تورم را کاهش داد.
واعظی با اشاره به اینکه چیزی در سیاست‌های ما اتفاق نیفتاد و آنچه روی داد فشار از خارج بود، گفت: باید بسرعت آماده شویم که نسبت به فشارهای بیرونی از جمله سیاسی، تبلیغاتی، جنگ روانی و اقتصادی عکس‌العمل مناسبی نشان دهیم. باید آمادگی کامل را در دولت و بخش‌های گوناگون برای شرایط جدید جنگ اقتصادی ایجاد کنیم و دولت همواره تلاش کرده است این مسائل را حل کند.
وی اظهارکرد: بخش خصوصی، تولید‌کنندگان و بنگاه‌های اقتصادی باید به شرایط جنگ اقتصادی توجه کنند و شرایط خود را متناسب با​ آن تغییر دهند. آنها باید تولید خود را بموقع توزیع کنند و به‌دلیل افزایش تقاضا محصولات خود را گران نکنند و به گونه‌ای رفتار کنند که دشمن بر اقتصاد کشور تأثیرگذار نباشد و مردم نیز به دور از تبلیغات و جنگ روانی رفتار کنند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه اکنون عربستان، امارات و امریکا بازارهایی در سلیمانیه، هرات و دوبی برای ارز ایجاد کرده‌اند و آن را بالا می‌برند، افزود: بازار ایران نیز از آنها تبعیت می‌کند. این در حالی است که دولت حدود 14 میلیارد دلار ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کالاهای اساسی و حدود 25 میلیارد دلار از طریق سامانه نیما برای واردات نیازمندی‌های کشور اختصاص داده است و تنها یک درصد ارز در بازار کوچه و پس کوچه‌ها مبادله می‌شود.
واعظی با تأکید بر اینکه این یک درصد نه تعیین‌کننده قیمت محصولات و نه نشان دهنده اقتصاد کشور است، گفت: سیاست‌های ثبات زای دولت، مدارای تولید کنندگان، کسبه و بنگاه‌های اقتصادی با مردم و خرید به اندازه مردم موجب برون رفت کشور از مسائل کنونی اقتصادی می‌شود و ما در پی راه حلی برای مسأله گرانی هستیم.
وی اظهارکرد: ما وزیران اقتصاد و رفاه را عزل نکرده‌ایم و باید پرسید آیا عزل این دو وزیر به وسیله مجلس وضع را بهتر کرده است یا خیر؟!​ اینکه این دو وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود، به‌دلیل مطالعه دولت برای تعیین اشخاصی به‌عنوان وزیر است که بتوانند کار را به بهترین شکل انجام دهند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه یک شبه نمی‌توانیم برای این دو وزارتخانه وزیر انتخاب کنیم، گفت: دولت همه تلاش خود را می‌کند که در این وزارتخانه‌ها مشکلی ایجاد نشود و اکنون نیز این دو وزارتخانه با قوت کار خود را انجام می‌دهند.
واعظی در ادامه، با اشاره به لزوم ایجاد وزارت بازرگانی و جداسازی آن از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت افزود: منتظر اقدام مجلس شورای اسلامی در این زمینه هستیم که اگر آنها این وزارتخانه را تشکیل دادند وزیر آن را معرفی کنیم.
وی گفت: نگاه ما به شرق و آسیا نگاه جدی برای همکاری و روابط نزدیک با این کشورهاست و اکنون نیز روابط خوبی با آنها داریم و اینکه مطرح می‌شود دولت فقط با اروپا روابط دارد نادرست است و ما بر اساس منافع با کشورها رابطه داریم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارکرد: در 6 ماهه نخست امسال تبادلات با چین 14 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و این کشور اکنون شریک نخست تجاری ایران است و روابط کشورمان اکنون با هند و چین بسیار بیشتر از اروپایی‌هاست. وی با بیان اینکه نبود سفیر موجب نمی‌شود که روابط آسیبی ببیند، افزود: انتخاب سفیر ساز و کاری در کشورمان و سپس در کشور مقابل دارد که باید برای اعزام سفیر انجام شود. اگر این روند در داخل یا خارج با مشکل روبه‌رو شود انتخاب سفیر با تأخیر روبه‌رو خواهد شد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: سفیر جدید ایران در هند به‌عنوان معاون اقتصادی وزیر امور خارجه انتخاب و گزینه بعدی آن نیز به دلایلی منصرف شد البته فرد دیگری انتخاب و روند داخلی آن انجام شده است و پس از توافق هندی‌ها به این کشور اعزام می‌شود. برای چین نیز آقای همتی به‌عنوان سفیر مشخص اما وی به‌عنوان رئیس بانک مرکزی معرفی شد و اکنون فرد دیگری برای چین مشخص شده است.
واعظی اظهارکرد: مجمع عمومی سازمان ملل تریبونی مناسب برای کشورهاست تا از آن مواضع خود و نکاتی که قصد دارند به افکار عمومی جهان و سیاستمداران به طور مستقیم منتقل کنند، استفاده نمایند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی برای ملاقات با سران دیگر کشورها و بیان مهم‌ترین مواضع جمهوری اسلامی ایران و گفت‌و‌گو با رسانه‌های بین‌المللی و پاسخ به برخی ابهامات و هماهنگی با نهادهای بین‌المللی است، افزود: سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به سازمان ملل از سفرهای خوب بود و به بیشتر اهداف خود در این سفر دست یافتیم.
وی گفت: از حدود 3 ماه پیش کمیته‌هایی برای آمادگی این سفر تشکیل شده بود اما 2 هفته پیش از آغاز سفر مشخص شد همزمان با تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل، امریکا ریاست شورای امنیت را برعهده خواهد داشت.
واعظی افزود: برخی از سیاسیون و دلسوزان با توجه به شرایطی که پیش‌بینی می‌کردند امریکا در زمان سفر آقای روحانی به نیویورک ایجاد کند گفتند رئیس جمهوری ما به این سفر نرود اما با توجه به اینکه هر جا غیبت کرده‌ایم به ضررمان تمام شده است و اینکه نسبت به مسائل استدلال منطقی و حقوقی داریم تصمیم گرفتیم در این مجمع حضور یابیم و مخاطبان خود را پیدا کنیم.
رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهارکرد: در این سفر مراجعاتی برای مذاکره انجام دادند اما امسال شرایط در مقایسه با سال گذشته متفاوت بود زیرا امریکایی‌ها پارسال در برجام بودند اما امسال از آن خارج شدند.